כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הגראי"ל על הגזירות: "הכל נובע מעצת השטן"

בסיום מסכת ב'אורחות תורה' התייחס הגראי"ל לגזירות המרחפות מעל עולם התורה: "בזמן האחרון לומדים הרבה תורה, ולכן השטן מנסה להערים קשיים" • ובמה ראוי לבנות להתחזק?

צילום: עוזי ברק
צילום: עוזי ברק

התבטאות מעניינת נשמעה אתמול בבוקר מפי הגראי"ל שטיינמן, בעת שהגיע להשתתף בסיום מסכת גיטין, שנערך על ידי תלמידי ישיבת 'אורחות תורה', אותה למדו בזמן חורף האחרון. הסיום התקיים בחדר האוכל של הישיבה, ובמהלך הדברים שנשא הגראי"ל, התייחס למצב בעולם הישיבות ולגזירות המרחפות מעל ראשן: "הכל נובע מעצת השטן, משום שבזמן האחרון לומדים הרבה תורה וחורה לו שהתורה מתרבה בישראל ולכן הוא מנסה להערים קשיים שונים כדי לפגוע בלומדי התורה".

בימים האחרונים, נשאל הגראי"ל על-ידי מנהלי בתי ספר לבנות וסמינרים, במה ראוי לבנות ישראל הכשרות להתחזק בימים אלו, כדי להוסיף רחמי שמים, לבטל את רוע הגזירה. הגראי"ל השיב כי עליהן להתחזק בג' דברים: באמירת התהלים, בשמירת השבת, ובשמירת הדבור.

תלמידי הגראי"ל ששמעו את ההוראה הנוגעת לשמירת שבת, הזכירו את דבריו שנאמרו בהזדמנות מסוימת לרבי יצחק לוונשטיין זצ"ל. הרב לווינשטיין התבטא פעם באוזני הגראי"ל אודות חרדי מאן דהוא, שהוא "שומר שבת".

הגראי"ל לא קיבל את ההגדרה כפשוטה והשיב: "זאת מנין לך? וכי בדקת את דרכיו? הרי להיות 'שומר שבת' זה לא כל כך פשוט! הנה למשל, כמה אנשים יודעים שאסור להזיז ממקומה סתם כך, שקית ניילון ריקה שהיתה מונחת בה חלה, מחשש שזה מוקצה... ועוד כהנה רבות. אמנם מי שלא ידע ועשה כן, איננו נקרא 'מחלל שבת', אבל בשביל להיקרא 'שומר שבת', צריך לדעת שזה לא פשוט כלל וכלל".

בתוך כך, הבוקר - לאחר תפילת שחרית - הגיע הגראי"ל לצורך ברכת האילנות בחצרו של הרב משה סחייק, המתגורר בקרית הרצוג.
ישיבות גזירות הגראי''ל שטיינמן לומדי תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד