י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

דו"ח: האירופים - המעשנים והשתיינים הגדולים ביותר בעולם

על פי דו"ח של ארגון הבריאות העולמי, העלאת מחירי הסיגריות והאלכוהול באירופה עשויה להקטין את מספר מקרי המוות והמחלה שנגרמים מעישון ומשתייה

  • ב' ניסן התשע"ג
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

תושבי אירופה הם המעשנים והשתיינים הגדולים ביותר בעולם - כך עולה מדוח של ארגון הבריאות העולמי. הדוח מציין כי העלאת מחירי הסיגריות והאלכוהול באירופה עשויה להקטין את מספר מקרי המוות והמחלה שנגרמים מעישון ומשתייה.

27% בממוצע מהאירופים שגילם עולה על 15 שנים בכל 53 המדינות שמרכיבות את האזור האירופי אצל ארגון הבריאות העולמי - נוהגים לעשן. זהו השיעור הגבוה ביותר בכל אזורי העולם. כך דיווח היום (ד') ארגון הבריאות העולמי, הפועל מז'נבה, בדוח הבריאות התלת-שנתי שלו על אירופה, שבה חיים 900 מיליון בני אדם.

האירופים גם צורכים בממוצע 10.6 ליטרים של משקאות אלכוהוליים בשנה - יותר מבכל אזור אחר בעולם, על-פי הדוח.

"כשמסתכלים על האזור בכללותו, העישון וצריכת האלכוהול הם שניים ממרכיבי סגנון החיים החשובים ביותר שגורמים מוות ונכות", אמרה קלודיה סטיין, מנהלת חטיבת המידע, הראיות, המחקר והחדשנות בארגון הבריאות העולמי, במסיבת עיתונאים שנערכה בלונדון.

יותר ממחצית הגברים מעשנים בארמניה, בלרוס, אוקראינה, מולדובה וטורקיה, וצריכת האלכוהול הגבוהה ביורת נרשמה במולדובה, לוקסמבורג, אסטוניה והרפובליקה הצ'כית, לפי הדוח.

"אי-אפשר להתעלם מכך שצריכת האלכוהול באזור אירופה היא הגבוהה ביותר בעולם", אמר במסיבת העיתונאים אנדי היינס, פרופסור לבריאות הציבור ולטיפול ראשוני בבית-הספר להיגיינה ולרפואה טרופית של לונדון. "יש צורך בהמון עבודה. באופן חלקי זה עניין של תמחור".

בשבדיה, בוסניה והרצגובינה ואיסלנד נרשמו שיעורי העישון הנמוכים ביותר בעולם, וצריכת האלכוהול הנמוכה ביותר נרשמה בעיקר במדינות מוסלמיות כמו טג'יקיסטן, טורקיה ואזרבייג'ן.

ארגון הבריאות הדגיש את פערי הבריאות ברחבי האזור. תוחלת החיים הממוצעת גדלה ב-5 שנים ל-76 שנים בתקופה שבין 1980 ל-2010, אך היא ירדה בקרב הגברים במזרח אירופה, לפי הדוח.
תוחלת החיים הנמוכה ביותר של גברים היא ברוסיה, 62.8 שנים, והגבוהה ביותר היא בישראל, 80.1 שנים. תוחלת החיים הנמוכה ביותר של נשים נרשמה בקירגיזסטן, 73 שנים, והגבוהה ביותר בספרד, 85 שנים.

המשבר הכלכלי בספרד עלול לכרסם ביתרון זה, לדברי ארגון הבריאות העולמי. באופן כללי, כל עלייה של 3% באבטלה נקשרת לעלייה של 5% בהתאבדויות ובפגיעה עצמית, לפי הדוח. שליש מהמובטלים בגוש האירו נמצאים בספרד, שבה צפוי שיעור האבטלה להגיע השנה לכ-27%.

"אנחנו נצטרך לעקוב אחר המצב הכלכלי בספרד כדי לראות אם יש לו השפעה על תוחלת החיים", אמרה סטיין.

על-פי הדוח, גם צרפת וגם הולנד מוציאות קרוב ל-12% מהתמ"ג שלהן על שירותי בריאות - שיעור הוצאות הבריאות הגבוה ביותר באזור - בעוד טורקמניסטן מוציאה 2.5% בלבד - השיעור הנמוך ביותר. ארה"ב מוציאה כ-18% מהתמ"ג על שירותי בריאות, על-פי תחזיות הממשלה.
אלכוהול גברים סיגריות מוות אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד