י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הסחטנות נמשכת • בנט ולפיד יצרו משבר: דורשים תואר סגן

צוות הבית היהודי לא הגיע לפגישה עם הליכוד-ביתנו: דורשים תואר סגן ראש הממשלה • ח"כ יולי אדלשטיין - יו"ר הכנסת • ומה קרה בין ריבלין לביבי בכנסת?

הסחטנות נמשכת • בנט ולפיד יצרו משבר: דורשים תואר סגן
בנט/לפיד/נתניהו צילום: פלאש 90



שוב סחטנות, שוב משבר: עימות נוסף התעורר היום בצהריים בין הבית היהודי ויש עתיד לבין הליכוד. חברי צוות המו"מ של הבית היהודי לא הגיעו לפגישה עם צוות המשא ומתן של הליכוד. הסיבה: "מחטף" של הליכוד, לדבריהם, סביב סוגיית מינוי בנט ולפיד כסגני ראש הממשלה.

גורמים בתוך הליכוד אומרים, כי רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, היא שמנסה ברגע האחרון לטרפד את המהלך. הליכוד הכחיש. יו"ר צוות המו"מ של הליכוד ביתנו, דוד שמרון, שהמתין 6 שעות לבואם והתייאש, אמר לרשת ב כי יש עוד נושאים שצריך ללבן. לדבריו, רוב הסוגיות הוסדרו אך נותרו עוד כמה נושאים שחייבים להסכים עליהם. עוד הוסיף כי הוא מנסה ליצור קשר עם נציגי הבית היהודי, ללא הצלחה, והביע תקווה שמדובר בעניין טכני ולא מהותי.

בבית היהודי וביש עתיד זועמים על הליכוד כי הפר, לדבריהם, ההסכמה למנות את יו"ר הבית היהודי ויו"ר יש עתיד לסגני ראש הממשלה, וכי נודע להם על כך מהתקשורת.

כל זאת לאחר שכבר היה מוסכם כי הערב (ה') ייחתמו ההסכמים הקואליציוניים, לקראת הקמת ממשלה חדשה בישראל.

בדף הפייסבוק שלו התייחס יו"ר 'יש עתיד', שר האוצר המיועד, יאיר לפיד, למשא ומתן ומבטיח שעד הלילה ייחתם ההסכם. "טוב, זה כנראה הסוף. או בעצם ההתחלה. מתנצל על השתיקה הארוכה, אבל היו עכשיו כמה ימים שבהם כל מילה שהייתי אומר היתה זוכה ליותר מדי פרשנויות וספינים. אחרי שנחתום סופית (כנראה הלילה) אעדכן ואסביר", כתב לפיד.

נתניהו, בנט ולפיד ייפגשו - כאשר הסחטנות של "צמד האחים" תסתיים - כדי לחתום על ההסכמים. ההסכמים יאושרו בכנסת, והשבעת השרים תתקיים בתחילת השבוע.

במשכן הכנסת התכנסה סיעת הליכוד לשמוע על ההבנות שהושגו ובחרה יו"ר חדש לכנסת. לתפקיד נבחר ח"כ יולי אדלשטיין, לאחר שנתניהו החליט שלא לתמוך במועמדותו של יו"ר הכנסת הקודמת, ח"כ ראובן ריבלין לתפקיד. ריבלין היה היחיד שנמנע.

עוד קודם לכן חלפו נתניהו וריבלין זה על פני זה במסדרון, בדרך לישיבת הסיעה. ריבלין היה מלווה במנהלת הלשכה רבקה רביץ, הדובר טובי הראל ויועצו הפוליטי זבי דולינסקי. כשחלפו על פני נתניהו, הציע אחד ממלוויו של ביבי: "בואו תדברו ביניכם" - ורובי השיב: "לא, תודה. כבר שבועיים אני מנסה להתקבל לפגישה..."

בישיבת הסיעה נתניהו ניסה לרכך את המהלומה. "אני רוצה לומר כמה מילים טובות על רובי ריבלין". ורובי השיב: "לא, תודה. אין צורך. העם הוא שיודה לי".

בפתח ישיבת הסיעה אמר ראש הממשלה: "אנחנו עסוקים בסגירת הפרטים האחרונים של ההסכמים הקואליציוניים. הקדנציה הקרובה תהיה אחת המאתגרות ביותר בתולדות המדינה, אנחנו עומדים בפני אתגרים בטחוניים ומדיניים גדולים. יש נתק בשיח הציבורי בין גודל האתגרים לבין המקום שהם תופסים, אך אין שום נתק אצלינו".

נתניהו התייחס גם להרכב המסתמן של הממשלה, ופירט נתניהו את הישגיו במו"מ הקואליציוני: "עם 31 המנדטים שקיבלנו בבחירות השגנו את התוצאה הטובה ביותר. החזרנו אלינו את תיק הביטחון ושמרנו את תיק החוץ בידינו. יש מצבור של תחומי אחריות שמאפשרים לנו לעשות דברים חשובים. התנאי להצלחה הוא שיהיה לנו רוב בממשלה ופעלנו יחד על מנת שיהיה לנו רוב בממשלה".

גם יו"ר ישראל ביתנו נשא דברים: "אני שמח שעשן לבן יצא לא רק בותיקן אלא גם בירושלים. תמיד יש ביקורת על תוצאות של משא ומתן קואליציוני. תמיד יש נסיונות לשסע, זה יעבור מהר. התוצאות של הממשלה הזו יבחנו רק בנושא אחד, הביצוע. בתחומי הכלכלה והביטחון. אני מקווה שמשבוע הבא התקשורת תתייחס לביצועים ולעבודת הממשלה".

רוצה תואר. בנט. צילום: פלאש90צילום: רוצה תואר. בנט. צילום: פלאש90
רוצה תואר. בנט. צילום: פלאש90


דרמה בצהריים: צוות הבית היהודי ניתק מגע

ועידת הבית היהודי צפויה להתכנס היום ולאשר את ההסכם. נפתלי בנט, שיבח הבוקר את הצדדים ש"הפגינו מנהיגות" כדבריו, והבטיח "ממשלה טובה שתדאג לעם. ממשלה שתחבר בין דתיים לחילונים, בין ערבים ליהודים, בין כל חלקי החברה. להכניס את החרדים לתוך החברה הישראלית באהבה ולא בכוחניות. ממשלה של הזדמנות להוריד את העומס הבלתי אפשרי שיש על החברה הישראלית, ולשחרר את הכלכלה. ממשלה שתחזיר את הנשמה היהודית לעם ישראל".

לפי ההסכם תוקם ממשלה שתכלול לכל היותר 22 שרים.

לליכוד יהיו 7 שרים, נוסף על ראש הממשלה, בהם הביטחון, הפנים, התחבורה, האנרגיה והמים, תרבות וספורט, ותקשורת.

יש עתיד תקבל 5 תיקים, בהם האוצר ליאיר לפיד והחינוך לשי פירון. אנשי המפלגה יעמדו בראש 3 ועדות בכנסת.

צפוי כי משה (בוגי) יעלון יהיה שר הבטחון, ישראל כץ יישאר שר התחבורה, ולימור לבנת תישאר במשרד התרבות והספורט. סילבן שלום צפוי להישאר בתפקיד השר לפיתוח הנגב והגליל - והוא זועם על כך, שכן ציפה לשדרוג.

הבית היהודי תקבל 3 תיקים: נפתלי בנט - שר הכלכלה והמסחר ומחזיק בתיק הדתות, אורי אריאל יהיה שר הבינוי והשיכון עם אחריות על מינהל מקרקעי ישראל, ואורי אורבך יהיה שר לאזרחים ותיקים. אלי בן דהאן יהיה סגן שר הדתות עם סמכויות של שר. הבית היהודי תקבל גם סגן שר במשרד החינוך ואת ראשות ועדת הכספים.

שרים מישראל ביתנו יחזיקו ב-4 תיקים: חקלאות, תיירות, בטחון-פנים וקליטה. תיק החוץ יוחזק בידי ראש הממשלה. אביגדור ליברמן ישמש יושב ראש ועדת החוץ והביטחון ואפשר שהסיעה תקבל ראשות של עוד ועדה.

ממפלגת התנועה יכהנו 2 שרים: ציפי לבני תהיה שרת משפטים, ועמיר פרץ - שר להגנת הסביבה.

מתווה לגיוס המוני

בנושא השוויון בנטל, תגובש הצעת החוק שיחליף את "חוק טל" על ידי הממשלה עוד לפני הגשת התקציב. המתווה החדש קובע חובת שירות צבאי או אזרחי לכל אזרח ישראלי מעל גיל 18 לצד חשיבות ומרכזיות לימוד התורה כערך מרכזי במדינת ישראל. ניתנה העדפה לכלי אכיפה כלכליים על פני כלים פליליים כנגד משתמטים משירות.

שירות החובה יקוצר וימשך שנתיים בלבד, חיילים שימשיכו לשירות של שלוש שנים יתוגמלו בעבור שירות זה בשכר מינימום ובמענק כספי ללימודים אקדמיים עתידיים.

עד לגיל 21 תלמידי ישיבה יקבלו דחיית שירות ולאחר מכן יחולקו לשלוש קטגוריות: אלה שישרתו בצבא, אלה שיעשו שירות אזרחי והמתמידים.

מדי שנה יוענקו כ־1,800 פטורים לתלמידים מתמידים שיקבלו מלגה מיוחדת, אך מי שיפסיק את לימודיו בגילאים 21־26 לאחר שקיבל פטור צבאי יקנס בסנקציה כלכלית.

לפי ההסכם, בתוך שנתיים וחצי ילמדו כל תלמידי ישראל לימודי ליבה (שכוללים מתמטיקה, מדעים ואנגלית) ויינקטו צעדים כלכלים נרחבים לעידוד שילובם של החרדים בשוק העבודה. יותקנו תקנות ולפיהן הטבות, פטורים והנחות שהמדינה מעניקה יותנו במצוי כושר השתכרות.

פרק נוסף נוגע לשינוי שיטת הממשל ולפיה ייקבע בחוק כי:הממשלה הבאה תורכב מ-18 שרים וארבעה סגני שרים, אחוז החסימה יעלה ל-4%, הפלת ממשלה תתאפשר רק ברוב של 65 ח"כים ומועמד חלופי מוסכם, חברי כנסת שיתפצלו מסיעתם יאבדו את כספי מימון המפלגות.

ממשלת בובות. פרוש. צילום: עוזי ברקצילום: ממשלת בובות. פרוש. צילום: עוזי ברק
ממשלת בובות. פרוש. צילום: עוזי ברק


שנאה וקיטוב

ח"כ מאיר פרוש תקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו ואמר שלדעתו נתניהו "אינו מסוגל לעמוד במילתו".

לדבריו, "ממשלתו של נתניהו הינה ממשלת בובות. זמנו הולך ואוזל מאז שלא עמד במילתו בהסכם עם החרדים בנושא גיוס הישיבות והכניס את מופז לממשלה. נתניהו לא יכול להנהיג את העסק, הוא שחוק לגמרי, ממשלת הבובות תנוהל על ידי לפיד. ממשלה כזו לא תחזיק מעמד הרבה זמן".

ח"כ יעקב ליצמן אמר: "מדובר בממשלה המושתתת על שנאה והחרמה, קיטוב בעם ומחלוקת. יוזמי קואליציית בנט-לפיד מתכוונים לפגוע בקדשי ישראל ואנו נהיה אופוזיציה לוחמת ואקטיבית ונפעל בכל כוחינו להפיל את הממשלה הרעה הזאת.

"אנו בתחילתה של תקופה חדשה, בה אזרחי ישראל יהיו נתונים תחת חרב הקיצוצים וגזירות כלכליות, שמתכננים להפיל עלינו ושיביאו לפגיעה בכלל האזרחים ובפרט לאוכלוסיות החלשות. יהדות התורה תייצג בעוז ובגאון את רובו של עם ישראל, הסולד משנאה ומתנגד להחרמת ציבור מרכזי וגדול, ושרואה במדיניות זו של לפיד ובנט, משום הרס הדת, פגיעה בערכים המקודשים לנו מדורות וסכנת קיום כלכלית לאוכלוסיות החלשות".

ח"כ אורי מקלב הוסיף: "הממשלה הזאת מושתתת על ציר של שנאה ורדיפה. מאחורי המילים היפות- עומדת מערכת עויינת המתנכלת באופן שיטתי ובאדיקות בעולם התורה, במערכת החינוך ובכל דבר שבציפור נפשה של היהדות. הברית הזו היא ברית שבוגדת בה' ובתורתו. נעמוד חזית אחת להדוף בנחישות ובעוצמה את הקמים עלינו לכלותינו".

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ ישראל אייכלר, אמר: "עת צרה היא ליעקב אבל דווקא ממנה יוושע. גזירת שמים היא תמיד לטובה. גם ישיבה באופוזיציה מול מישטר חילוני שהכריז מלחמה על עולם התורה ועצמאות החינוך החרדי,עשויה להפוך לברכה. במדינה בה בג"צ תפס את השלטון בכוח הזרוע מידי הממשלה והכנסת הנבחרים,לפחות לא נהיה שותפים לגזירותיהם. נילחם נגדם בכל כוחנו ובדרכו של יעקב אבינו בדורון, תפילה ומלחמה.

"בן גוריון היה חזק מהם והיהדות החרדית היתה אז מועטה וחלשה מהיום. הוא הבין שאין לגעת בלומדי התורה ויש להעניק עצמאות לחינוך החרדי. גם השליטים החדשים יבינו בדרך הקשה את האזהרה: אל תגעו במשיחי ובנביאי אל תרעו. ה׳ ילחם לכם ואתם תחרישון", הוסיף אייכלר.
בנט לפיד מופז נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 66 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד