י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"מתביישים בזוועות"

האפיפיור ספד לאלפי יהודי סלובקיה שנרצחו בשואה

האפיפיור פרנסיס שמבקר בימים אלה בסלובקיה, אמר ביום שני באנדרטת השואה בברטיסלבה, כי "כאן, במקום הזה, שם של האלוקים לא כובד" | במהלך מלחמת העולם השנייה נשלטה סלובקיה על ידי משטר בובות נאצי, בראשות הכומר הקתולי יוזף טיסו

האפיפיור ספד לאלפי יהודי סלובקיה שנרצחו בשואה
המשרפות באושוויץ צילום: pixabay

בנאום בשכונה יהודית לשעבר בברטיסלבה הבירה, תקף האפיפיור בחריפות את "טירוף השנאה" שהיה במלחמת העולם השנייה וכן את המשך האנטישמיות. דבריו של האפיפיור הגיעו במהלך ביקורו הרשמי בסלובקיה, ועל רקע מתיחות סביב תפקודה האפשרי של הכנסייה הקתולית בזוועות השואה בסלובקיה. 

"אחים ואחיות יקרים, ההיסטוריה שלכם היא ההיסטוריה שלנו, הסבל שלכם הוא הסבל שלנו", אמר למנהיגים יהודים. "כאן, במקום הזה, שם האלוקים לא כובד", אמר האפיפיור בן ה-84 באתר האנדרטה הנמצא במקום בו עמד פעם בית הכנסת בעיר. בית הכנסת שרד את המלחמה, אך נהרס על ידי הקומוניסטים.

במהלך המלחמה נשלטה סלובקיה על ידי משטר בובות נאצי שהובל על ידי הכומר הקתולי יוזף טיסו. האפיפיור אמר בנאומו, "כאן, בהרהור על ההיסטוריה של העם היהודי המאופיין בפגיעה הטראגית הגבוהה ביותר, אנו מודים בבושה כמה פעמים קרו דברים בלתי נתפסים של חוסר אנושיות", אמר. "הבה נתאחד בלגנות כל אלימות וכל צורה של אנטישמיות", הוסיף.

תחת טיסו ומשטרו נאסרו כל המפלגות הדמוקרטיות בסלובקיה. טיסו גם חתם על מספר חוקים אנטישמיים וגירש למעלה מ-70,000 יהודים למחנות ריכוז נאציים בגרמניה.

הנושא הוא נושא רגיש בכנסייה הקתולית, כאשר מנהיגי כנסיות רבים אינם ששים להודות בתפקידה של הכנסייה בשואה, שבמקרה הטוב העלימה עין מזוועות השואה, ובמקרה הרע שיתפה פעולה עם הנאצים.

הכנסייה הקתולית זכתה לביקורת גם בסלובקיה על כך שלא גינתה את טיסו ולא התרחקה ממנו, בשנת 1947 נידון טיסו למוות ונתלה. בעשורים שלאחר המלחמה חשפו חוקרים מסמכים כנסייתיים המראים כי הוותיקן לא הסתייג ממדיניותו של טיסו, אך מנגד ניסה להתערב כדי לעצור את הגירושים, אם כי הגירושים התחדשו כשהגיעו כוחות נאצים לסלובקיה.

סלובקיה האפיפיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד