י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"חזרו לחיים"

לראשונה בישראל: ריאה של מחלים קורונה הושתלה בחולה

שני ניתוחים חסרי תקדים בשיבא. בראשון, מחלים מהנגיף עבר השתלת ריאה. בשני, הושתלה ריאה של מחלים מקורונה שנתרמו איבריו. בקרוב: השתלות ריאה בפעוטות

לראשונה בישראל: ריאה של מחלים קורונה הושתלה בחולה
מחלקת קורונה בשיבא - תל השומר צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בבית החולים הממשלתי 'שיבא תל השומר' בוצעו לאחרונה שתי השתלות חסרות תקדים בישראל. במקרה אחד, בוצעה בהצלחה השתלת ריאה במחלים קורונה שאינו במצב קשה של המחלה והגיע לניתוח מביתו. במקרה אחר, הושתלה אצל חולה ריאה שנלקחה, לראשונה בארץ, ממחלים קורונה, שאיבריו נתרמו על ידי משפחתו לאחר שנקבע מותו המוחי. כך מדווח הבוקר רן רזניק ב'ישראל היום'.

השתלת הריאה ממחלים קורונה נעשתה בשיבא בלילה שבין שישי לשבת. הריאה הושתלה בגופו של מטופל עם מחלת ריאות כרונית, שמצבו הידרדר במהירות ובאופן חמור. הריאה נלקחה מגופו של בן 40 מצפון הארץ, שבינואר השנה חלה בקורונה והחלים. לאחר שנקבע מותו המוחי בבית החולים הממשלתי לגליל בנהריה, הסכימה משפחתו לתרום את איבריו.

מאז פרוץ המגיפה, השתלת איברים מחולי קורונה עוררה חששות כבדים בעולם, מחשש להעברת הנגיף באמצעות האיבר המושתל. אולם ד"ר לירן לוי, המנהל הרפואי של מערך השתלות הריאה בשיבא, אומר כי נערכו לתורם האיברים שהיה חולה קורונה בדיקות יסודיות, שהראו כי הוא לא נשא את הנגיף בגופו, שאין לו שום סימנים של שאריות הנגיף, ושגם אין אצלו פגיעה או נזקים לרקמות הריאה המועמדת להשתלה.

לדברי ד"ר לוי, המושתל מתאושש ומחלים עד עתה כמצופה מההשתלה. נוסף על כך, באוגוסט בוצעה בשיבא בהצלחה השתלת ריאה למטופל שהוגדר מחלים מקורונה.

חיים זהבי בן ה-64, מחלים הקורונה הראשון בארץ שעבר את השתלת הריאה באוגוסט האחרון בשיבא מספר כי: "אחרי שקיבלתי חיסון ראשון בינואר חליתי בקורונה, מצבי הידרדר, והועברתי לטיפול נמרץ בשיבא. לאחר מכן, עברתי למחלקה לשיקום נשימתי וכבר שוחררתי מבית החולים, אלא שהבעיה המרכזית היתה שהתעוררה אצלי מחלה ריאתית, ויחד עם הנגיף זה חיסל לי את הריאות. שוחררתי הביתה עם צורך במתן חיצוני של חמצן, והייתי חלש מאוד".

לדבריו: "כבר אחרי האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ פגשתי את ד"ר לוי, והתחלתי לברר את האפשרות להשתלה. שלושה שבועות אחרי שנכנסתי לרשימה הארצית של המועמדים להשתלת ריאה, צלצל ד"ר לוי ועדכן שיש עבורי ריאות מתאימות. מאז ההשתלה אני עובר שיקום לא פשוט, אבל הרבה יותר אופטימי. לפני ההשתלה לא הצלחתי לעשות כמעט שום דבר בכוחות עצמי. מאז אני עושה דברים שלא חלמתי עליהם".

עוד אמר חיים: "חלקה של רעייתי היה קריטי בתהליך השתלת הריאות והשיקום. כמחלים קורונה לא רציתי לשמוע על השתלת ריאות, אך כשהגיע הטלפון מד״ר לוי שיש תרומה, היא עודדה אותי לעשות את זה, נסענו בערב לתל השומר, למחרת הייתי עם שתי ריאות מצויינות, ועכשיו אני בבית, ללא מסכת חמצן - חוזר לחיים".

קורונה ריאה שיבא תל השומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד