כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

תלונות צרכנים: מדוע במגזר החרדי ממעטים להתלונן?

מדו"ח תלונות הציבור 2012 שפרסמה המועצה לצרכנות עולה: בישובים החרדיים ממעטים להתלונן • האם בגלל שאין שם פגיעה בצרכנים או שהמודעות לזכויות צרכניות נמוכה?

לא מתלוננים. צרכנים חרדיים
לא מתלוננים. צרכנים חרדיים

לרגל יום הצרכן הבינלאומי שחל בשבוע שעבר, פרסמה המועצה לצרכנות את דו"ח תלונות צרכנים לשנת 2012. מהדו"ח עולה כי במהלך השנה שעברה נפתחו מעל ל-38 אלף תיקי תלונות צרכנים, גידול של 11.4% ביחס למספר התלונות בשנת 2011.

תחום התקשורת הינו התחום המוביל בכמות התלונות - זו השנה השישית ברציפות. כרבע מהפניות למועצה (23%) הגיעו בנושאי תקשורת (טלפוניה, אינטרנט, טלויזיה רב-ערוצית וכו'). עוד "מככבים" ברשימה: תלונות בנושאי מוצרי חשמל, תלונות בנושאי ביגוד והנעלה, תלונות בנושא ריהוט ותלונות בנושאי תיירות. 80% מהתלונות נמצאו מוצדקות, מתוכן טיפלה המועצה לצרכנות בהצלחה בכ-75% מהתלונות.

נתון מעניין נוסף שעולה מדו"ח התלונות הוא פילוח המתלוננים לפי ערים. ניתן לראות במפורש כי ערים בהן מתגוררים תושבים בעלי מדרג סוציואקונומי גבוה יותר - מתלוננים יותר. לעומת זאת, ערים/יישובים בפריפריה, כולל בישובים החרדיים, הינן בתחתית הדרוג ותושביהן ממעטים באופן יחסי להתלונן.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, אומר: "אנחנו רואים עדיפות מאוד מאוד משמעותית ליישובים חזקים ומבוססים שיש שם אוכלוסייה ברמה סוציואקונומית גבוהה על פני ישובים ישובי פריפריה והסיבה לזה היא ודאי לא שבישובי פריפריה יש פחות פגיעות בצרכנים, אלא שהמודעות הצרכנית יותר חלשה בישובים האלה. הם פחות מכירים את הזכויות שלהם וממילא פחות מאבחנים לעתים אפילו את עצם העובדה שהם נפגעים וגם כשהם נפגעים לא יודעים להצטייד בשפה הנכונה ולהישען על הזכות המתאימה על מנת לדרוש בחזרה את מה שמגיע להם.

"בלי ספק במגזר החרדי המודעות הצרכנית יותר נמוכה, על אף שאנחנו רואים ושמחים לראות ביטויים של מסרים צרכנים בעיתונות החרדית. זה דורש מאמץ הסברתי בדגש על הפריפריה שהמועצה לצרכנות מבצעת אותו והתחילה בשנה החולפת בשיתוף פעולה עם הרשות לפיתוח הגליל ואנחנו מתכוונים להרחיב אותו גם לאזורים אחרים בארץ.

"אני פונה מכאן לציבור החרדי להגביר את המודעות הצרכנית, לעמוד על הזכויות שלו תוך פנייה לגורמים שתפקידם לסייע לך לממש את הזכויות האלה: פנייה למועצה לצרכנות, או פנייה לרשות השלטונית".

קישורים:
רימו אתכם? פגעו בכם? להגשת תלונה במועצה לצרכנות - לחצו כאן
לדוח תלונות הציבור 2012 המלא לחצו כאן
המועצה לצרכנות תלונות הציבור צרכנות נבונה צרכנים תלונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד