י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"ממשלה יפה ויציבה"

כמעט 100 ימים לכניסתו לתפקיד: ראש הממשלה בנט מדבר על הכל

בעוד התחלואה שוברת שיאים והמצב הביטחוני מתוח, העניק הערב נפתלי בנט ראיונות לכלי התקשורת המרכזיים. באשר למצב הביטחוני הוא נשמע די זחוח: "לקחת דברים בפרופורציות". מודאג מאיראן, האם יקיים הרוטציה עם לפיד? | על הקורונה: "קבלתי החלטה קשה" ונתניהו מחרים

כמעט 100 ימים לכניסתו לתפקיד: ראש הממשלה בנט מדבר על הכל
נפתלי בנט בלשכתו צילום: רועי אברהם, לע"מ

בניגוד לקודמו בתפקיד שלא הרבה להתראיין לתקשורת, ראש הממשלה נפתלי בנט העניק הערב (שלישי) ראיונות לכלי תקשורת המרכזיים, פחות מ-100 ימים לכינון ממשלתו וזכה ליחס די מלטף, כשהראיונות מתקיימים בלשכת ראש הממשלה. 

נפתלי בנט מצהיר בראיונותיו שיפנה את מוקמו ליאיר לפיד בדיוק בתאריך שנקבע וטען שלמרות התחממות הביטחונית צריך להרגיע, התייחס להתחממות ביחסים עם הרשות הפלסטינית וקרא לראש האופוזיציה בנימין נתניהו להיפגש איתו.

"בתאריך שנקבע אעביר את מדינת ישראל ללפיד"

בעקבות הממשלה הקודמת, עולה השאלה האם יו"ר 'ימינה' יקיים את ההסכמים הקואליציוניים ויפנה ליאיר לפיד את תפקיד ראש הממשלה. "בתאריך שנקבע אעביר את מדינת ישראל ללפיד, מה השאלה? אין לי יותר מדי זמן לחשוב איך אני מרגיש, כי מה שצריך זה לטפל בבעיות בוערות".

"אני מרגיש זכות גדולה, במיוחד כשהוריי עלו לארץ מתוך ציונות. הציונות ואהבת המדינה בוערים בי ויחד עם שותפיי מרגישים זכות גדולה. אנחנו בונים מנהיגות חדשה, יותר פתוחה, משתפת וחזקה", הוסיף.

על המצב הביטחוני: "לקחת דברים בפרופורציות"

בימים האחרונים נורו לעבר ישראל כמה רקטות מרצועת עזה ואף התרחשו כמה פיגועים, לצד ניסיונות שסוכלו, אך למרות זאת בנט קורא לאזרחי ישראל להירגע. "חודש לפני שנכנסתי לתפקיד ירו פה טילים על ירושלים ותל אביב, אז צריך לקחת דברים בפרופורציות", זהו המסר שלו.

"אנחנו תוקפים חזרה בעזה על שיגור בלון, עם מחירים כבדים. המצב בעזה לא טוב. 15 שנה ירו עלינו רבבות טילים, המוני אזרחים וחיילים נהרגו לצערי. אני רוצה לשנות את זה, לוקח זמן".

"שתי המטרות – למנוע הפעלת כוח וגם את התבססות האיום. אני לא חפץ במבצעים או במלחמות" הבהיר.

"תפקיד ראש הממשלה לא דומה לכלום"

בנט התייחס להפרת הבטחות הבחירות שלו ואמר: "המערכת הערכית שלי יציבה וארוכה, בוודאי כשאתה יושב פה יש על כל מהלך שיקולים מאוד מורכבים. זה לא דומה לכלום. הייתי שר ביטחון וחינוך וכלכלה וישבתי בקבינטים, וזה לא דומה".

"אני חושב שמיום ליום אנשים שבמקור מאוד לא אהבו את דרך הקמת הממשלה, את הרכב הממשלה, אני חושב שאם הם ייתנו צ'אנס ויפתחו את הראש הם יגלו שבשקט בשקט מתגבשת פה ממשלה מאוד יפה, יציבה, שמעבירה תקציב, ושהשרים עובדים יחד".

"לא פוסל חוק שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה"

לפני מספר שבועות הודיע שר המשפטים גדעון סער כי בכוונתו לקדם חקיקה שתמנע מאדם עם כתב אישום להרכיב ממשלה, בדומה למקרה של בנימין נתניהו, וטען כי ראש הממשלה בנט תומך במהלך. מנגד, שרת הפנים איילת שקד הצהירה שתצביע נגדו.

בנט לא הביע תמיכה לכאן או לכאן, אך לא פסל באופן נחרץ את האפשרות: "אנחנו נבחן את זה לקראת פתיחת המושב ונגבש עמדה. אני כן רואה חשיבות גדולה בחילופים. השיטה בהצעת חוק היא שאנחנו תמיד דנים על זה בסיעה, נקבל החלטה לקראת".

"היופי גם בממשלה, גם במפלגה, גם בכל במערכת היחסים שאני לפחות מנסה לנהל, כולל עם א-סיסי ועם ג'ו ביידן, הוא שאני מוכן לשמוע כל דעה. אני מדבר בכנות, לא תמיד מסכימים אבל בסוף חותכים".

פצצה גרעינית? "איראן בנקודה הכי מתקדמת"

למרות שבעבר שיבח את נתניהו על טיפולו בסוגיה האיראנית, היום נשמע ראש הממשלה נפתלי בנט, מודאג בקשר לאיראן: "בשנתיים וחצי האחרונות איראן התקדמה לנקודה המתקדמת בהיסטוריה לעבר פצצה. ישראל ירשה מצב שאירן בנקודה הכי מתקדמת אי פעם במרוץ לפצצה הגרעינית".

"בוודאי שבתקופת נתניהו. אני מדבר על שנתיים וחצי. בוא נגיד שהפער בין המילים והרטוריקה לבין המעשים הוא משמעותי, פער גדול", תקף את קודמו בתפקיד.

הוא ניסה להסביר את הפער למה שאמר בעבר למה שהוא אומר כעת: "מה שאתה נחשף אליו כראש ממשלה זה לתמונה המלאה – והתמונה המלאה היא קשה מאוד, פשוט הזנחה. יש דברים שהוזנחו הרבה מאוד שנים. אני מאמין שכשיש בעיה לא צריך לבעוט את הכדור הלאה למישהו אחר – מה שירשנו ומה שלא, אנחנו צריכים לפתור".

"לא רואה היגיון לפגוש את אבו מאזן"

אחד השינויים הבולטים מהממשלות הקודמות לנוכחית, הוא היחס לרשות הפלסטינית. בעוד האחרות כמעט התעלמו ממנה, כשהשיא היה חתימת הסכמי שלום בלי התייחסות אליהם, הממשלה הנוכחית מהדקת את הקשרים.

שר הביטחון בני גנץ נפגש עם לפני כשבועיים עם יו"ר הרשות אבו מאזן, והצליח להביא להסכמה של ישראל לשיתופי פעולה כלכליים - אך בנט מצנן את ההתלהבות ואומר באחד הראיונות הערב: "מישהו חושב שיש סיכוי לפריצת דרך? אף אחד לא מאמין בזה. אני לא מאמין בזה, אני לא רואה את הלוגיקה שאני אפגוש אותו. אנחנו יודעים לעשות את הפעולות, הביטחוניות והאזרחיות, בצירים אחרים".

"אני מתנגד למדינה פלסטינית. אני חושב שזאת תהיה שגיאה נוראה להביא את המצב הגרוע מאוד שיש בעזה ולייבא את זה לתוך יהודה ושומרון. את זה אני לא אעשה", הבטיח.

הקורונה: "קיבלתי החלטה אולי הכי קשה למנהיג בעולם"

באשר לסוגיה הבוערת ביותר, מגיפת הקורונה והדלתא, אומר ראש הממשלה: "לב האסטרטגיה זה איך מדינת ישראל חיה באופן פתוח לצד הקורונה. הכי קל ללחוץ על כפתור הסגר. רק לפני שנה כל עם ישראל ישב בבית בראש השנה ולא חגג את החגים כמו שצריך", אמר בצל העלייה בתחלואה.

"קיבלתי החלטה אולי הכי קשה למנהיג בעולם – לאשר ולקדם את סוגיית הבוסטרים, החיסון השלישי – בלי אישור ה-FDA. הגעתי למסקנה שזה בטוח אחרי שהתייעצנו עם המומחים".

"האסטרטגיה שלנו כממשלה היא אסטרטגיית תו ירוק, אנחנו הולכים להדק אותו מה-30 באוקטובר ומי שלא יעשה חיסון שלישי - יאבד את התו הירוק. אנחנו גם נאכוף כדי לסגור את הפרצות", אמר.

למרות הנוהג: הוא ונתניהו לא נפגשים

אחד הנוהגים בממשל הישראלי, הוא שראש הממשלה מעדכן מידי חודש את ראש האופוזיציה במצב הביטחוני. אלא שכחלק ממערכת היחסים הקשה השוררת בין השניים, בנט ונתניהו כלל לא נפגשים.

"הוא (נתניהו) לא מגלה סימני עניין בדבר. הלשכה פה תמיד פתוחה. אני חושב שזה רצוי. הנוהג הוא שהוא פונה - ואנחנו מקיימים את הפגישה" וקרא ליריבו הפוליטי להיפגש.

יצוין כי בנט העניק את הראיונות לערוצים 12, 13 ו-11 וכן לאתרים ynet ו-'וואלה' והתעלם מ'ערוץ 20' הימני שבו התראיין בפעם האחרונה יממה לפני יום הבחירות וחתם על מסמך שבו התחייב בין הייתר שלא לשבת עם מנסור עבאס.

נפתלי בנט קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד