ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
מצא מנוחה נכונה

שרידי יהודי שנמצאו בגטו ורשה הובאו לקבורה בהלוויה מרגשת

בעקבות פיצוץ בצנרת באחד הבניינים שנבנה על חורבות גטו ורשה התגלו שרידיו של יהודי שככל הנראה הסתתר בבניין בזמן השמדת הגטו לאחר ניסיון המרד שכשל. נשיא איגוד הקהילות היהודיות בפולין: "הקבורה היא אירוע רגשי מאוד עבורו, על אחת כמה וכמה בערב יום כיפור, אחד הימים הקדושים ביותר בלוח השנה היהודי"

שרידי יהודי שנמצאו בגטו ורשה הובאו לקבורה בהלוויה מרגשת
הלווית השרידים צילום: הקהילה היהודית וורשה

הקהילה היהודית בוורשה קברה אתמול (שלישי) קורבן יהודי שנרצח בשואה ושרידיו התגלו לאחרונה בבניין שהיה בגטו ורשה במהלך מלחמת העולם השנייה. ההלוויה התקיימה בבית הקברות היהודי בוורשה, אחד מבתי הקברות היהודיים הגדולים באירופה, בעיר שהייתה מרכז חייהם של רבבות יהודים עד פרוץ השואה.

לסלאב פישבסקי, נשיא איגוד הקהילות הדתיות היהודיות בפולין, אמר לסוכנות הידיעות AP כי "הקבורה היא אירוע רגשי מאוד עבורו, על אחת כמה וכמה בערב יום כיפור, אחד הימים הקדושים ביותר בלוח השנה היהודי".

"לאחר כמעט 80 שנה האלמוני הזה קיבל את כבודו בחזרה", אמר פישבסקי בהתרגשות. "זה חשוב מאוד, זה הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות למען הקורבן ששמו לא ידוע לנו".

השרידים התגלו עקב פיצוץ צינור מים בבניין במוראנוב, רובע בוורשה שהיה ברובו יהודי לפני המלחמה, והפך לחלק מגטו ורשה במהלך הכיבוש הגרמני את פולין.

מרק סלוסארץ, גילה את עצמות האדם כשחיפש במרתף את מקור הפיצוץ יחד עם אינסטלטור. הוא הזעיק את המשטרה ואת אנשי הקהילה היהודית, שקבעו יחד עם אנשי מקצוע כי השרידים שייכים ליהודי שהסתתר במקום כאשר הכוחות הגרמניים חיסלו את גטו ורשה בשנת 1943 בעקבות המרד, על ידי הריסת השטח עד היסוד. האזור נבנה ויושב מחדש לאחר המלחמה על גבי ההריסות.

סלוסארץ שאינו יהודי אמר כי למרות הטרגדיה שבממצא, הוא מרגיש שביעות רצון שהקורבן זכה לקבורה מכובדת. הוא אמר כי הוא מקווה שאירועים כאלה יעוררו דורות צעירים יותר בפולין לשמר את זכר מאות השנים של דו-קיום יהודי ולא-יהודי בפולין.

מאיר בולקה, יו"ר ומייסד ארגון J-nerations מסר ל'בחדרי חרדים' לאחר הלוויה והקבורה כי "בשנים האחרונות, מספרים תושבי הרובע מורנוב כי בלילות הם שומעים קולות בוקעים מיסודות הבתים שנבנו מחדש, מלבנים שיוצרו מהריסות העיר וורשה, שם יש חללי שואה שטרם נמצאו וטרם הובאו למנוחת עולמים, והם עדיין טמונים ביסודות".

לדבריו: "העיר כולה שנחרבה על ידי הנאצים הארורים, הותירה תחתיה מאות ואלפי קורבנות שרובם היו יהודים לוחמי מחתרת שקיפחו את חייהם במאבק מול הצורר הנאצי, למעשה נותרו קבורים ביסודות הבניינים שחרבו ומבלי שנמצאו גם 80 שנה אחרי השואה. מי שבוחן את הלבנים ממנה נבנתה העיר מחדש, יוכל לראות בעין בלתי מזויינת שרידי עצמות קטנות. אלו עצמותיהם של יהודי וורשה שנותרו טמונים בבונקרי ההתנגדות של המרד".

"הבאתו לקבורה של החלל, בבית העלמין ששכן בסמוך לגטו בוורשה, היא אות לנצח כי זכרונם של העם היהודי יישאר לעולם ועד, גם אחרי שאדמת וורשה נטחנה דק דק כדי לבנותה מחדש. מעשה חסד של אמת זה מוכיח כי זוהי זכות גדולה מאוד לחלוק כבוד למי שיתכן והסתתר במהלך הקרבות ויתכן שלחם ושילם בחייו, מתוך אמונה כי בבוא היום שרידיו ימצאו ויקבלו את הכבוד הראוי". כך בולקה.

גטו ורשה שרידי גופות הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד