י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"זה הורג אותי"

מפתיע: מאות אפגנים טוענים "אנחנו יהודים", ומתחננים לחילוץ

"אין לי יום ואין לי לילה", כך מתאר הרב משה מורגרטן, את בקשות החילוץ הרבות שהוא מקבל מאפגניסטן, לאחר שכבר השלים כמה חילוצים בהצלחה מעוררת השתאות. "אנשים מתחננים בפני, 'או שתציל אותי או שאני אמות'. זה הורג אותי". וכעת אתגר חדש - אפגנים שטוענים ליהדות

מפתיע: מאות אפגנים טוענים "אנחנו יהודים", ומתחננים לחילוץ
אפגני משבט היהודים צילום: באדיבות המצלם

חברי שבט באפגניסטן המונים כ-2,000 חברים, המתגוררים במזר-אי-שריף, בגבול המערבי במדינת אפגניסטן, נמצאים בסכנת חיים מאימת הטאליבן, היות והם מקיימים מנהגים יהודיים רבים. הם טוענים למסורת שהם צאצאים מעשרת השבטים שהוגלו בתקופת בית המקדש הראשון. ללא קשר לאמיתות הטענה שלהם, הטאליבן מאמין כי הם יהודים לכל דבר ועניין, ורואה בהם כופרים בדת האסלאמית.

"הם מתחננים שנוציא אותם", מספר הרב משה מורגרטן למגזין 'משפחה' באנגלית. "מה שתחשוב עליהם, בעיני הטאליבן הם יהודים". מורגרטן, חסיד סקווירא מניו יורק, שמעשי החסד שלו הפכו אותו למפורסם בארה"ב ובעולם, פועל לחלץ אפגנים רבים שארה"ב השאירה לחסדי הטאליבן, לאחר שכבר היה מעורב ישירות בחילוץ היהודי האחרון באפגניסטן, זבולון סימן טוב.

גם רבה האשכנזי הראשי של טורקיה, הרב מנחם מנדל חיטריק מעורב בניסיונות החילוץ מאפגניסטן ואומר כי הוא נמצא בקשר שוטף עם חברי אותו שבט. "אני לא בטוח אם הם יהודים מבחינה הלכתית, או שיש להם רק מוצא יהודי. סביר להניח שהם נמצאים בסכנה חמורה יותר מכיוון שההמרה מהאיסלאם ליהדות היא עבירה חמורה שם".

אחד מאנשי השבט עם טלית ותפילין.

לצד מאות אנשי אותו שבט, קבוצת מוסלמים שמתגוררת בהראט, נמצאת גם היא בסכנת מוות, לאחר שאלה הקדישו את עצמם לטיפול בבית הקברות היהודי המקומי. "הם הצליחו להוציא 130 אלף איש מקאבול", אומר הרב חיטריק, "אבל מחוץ להראט וערים אחרות כמו מזאר-אי-שריף, שבהם מתגוררים אותם אנשים שהם טוענים שהם יהודים, הם לא הצליחו להוציא אף אחד".

הרב מורגרטן מסביר בראיון: "תמיד צריך לדעת למי לפנות בשעת משבר. באופן כללי הרפובליקנים יסייעו יותר בנושאי חופש הדת, והדמוקרטים יתמקדו בנושאים כמו צדק פלילי. אבל בנושא אפגניסטן, מנהיג הרוב בסנאט היהודי, צ'ק שומר, פותח את רוב הדלתות כולל בבית הלבן".

"אין לי יום ואין לי לילה", מתאר הרב מורגרטן למגזין 'משפחה', "אנשים מתחננים בפני, 'או שתציל אותי או שאני אמות'. זה הורג אותי. אנחנו כבר רואים איך יותר ויותר קשה להוציא אנשים החוצה. אבל האנשים האלה יזכרו כל חייהם שהבחורים שהצילו אותם היו יהודים אורתודוקסים".

משה מורגרטן מבצע חילוץ טאליבן אפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד