כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

ערב הביקור בישראל: הבית הלבן מגנה דברי שר השיכון החדש

ביקורת ראשונה של הממשל על ממשלת נתניהו השלישית • דובר הנשיא נשאל כיצד ישנה את אובמה את תדמיתו בישראל, והשיב: "אף ממשל לא פעל כה רבות למען ישראל"

  • ח' ניסן התשע"ג
שר השיכון החדש אורי אריאל, צילום: פלאש 90
שר השיכון החדש אורי אריאל, צילום: פלאש 90

ערב ביקורו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בישראל, גינה הבית הלבן, בעקיפין, התבטאות של שר השיכון החדש, אורי אריאל (הבית היהודי), על המשך הבניה בהתנחלויות.

בראיון לערוץ 10, אמר אריאל, כי אין בכוונתו להפסיק את הבניה בהתנחלויות: "מעבר לקו הירוק יוסיפו לבנות, בסדר גודל של מה שהיה הוא מה שיהיה. לא רואה שום סיבה לשנות זאת".
בתדרוך היומי לכתבים, אתמול (ב'), נשאל דובר הבית הלבן, ג'יי קרני: "שני מסרים יצאו היום מישראל. האחד היה דברים שאמר רה"מ נתניהו ושניתן לראותם כהושטת יד לפלסטינים. המסר האחר היה התבטאות של שר השיכון (החדש), שאמר שבכוונת הישראלים להמשיך בקצב הנוכחי של הבניה בהתנחלויות. האם מועיל להשמיע התבטאות כזו ערב ביקורו של הנשיא?"

קרני: "אין לי מה לומר על ההתבטאות הספציפית הזו, למעט השמעת העמדה הכללית שלנו (לגבי ההתנחלויות), כלומר שאיננו רואים בחיוב פעולות חד-צדדיות , שמקשות על חידוש מו"מ ישיר פנים אל פנים (בין ישראל לפלסטינים). זה נכון לגבי המאמצים החד-צדדיים של הפלסטינים באו"ם, וזה נכון לגבי פעולות שנוקטים הישראלים".

"השקפתנו ועמדת ההנהגה בישראל הן, שפיתרון של שתי מדינות הוא המטרה המועדפת הן על הישראלים והן על הפלסטינים", אמר הדובר. "כל הצדדים ששותפים לתהליך השלום, ובייחוד הישראלים והפלסטינים, צריכים לנקוט צעדים שיגדילו את הסיכויים להתקדמות".

ממשל אובמה הרבה למתוח ביקורת על ההתנחלויות, אך זו כנראה הביקורת הראשונה שהשמיע הבית הלבן על התבטאות של שר בממשלת נתניהו השלישית.

עיתונאי אחר ציין, שרק 10% מהישראלים אוהדים את אובמה, לפי סקר שנערך באחרונה, ושאל כיצד ינסה הנשיא לשפר את דימויו בישראל ומה יהיה המסר שישמיע שם לאור מעמדו בסקרים.

הדובר השיב: "כאשר מדובר בהתחייבות של ממשל אובמה לביטחון ישראל, נראה לי שאפשר להצביע על דברים שאמרו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון (לשעבר) ברק, שאמרו כי אף ממשל קודם לא פעל כה רבות לביטחון ישראל כמו הממשל הנוכחי. אין ספק שהנשיא ידבר על כך".

"הנשיא מגיע לישראל עם מסר על היחסים המתמשכים בין בין ארה"ב לשראל, על המחויבות שאינה ניתנת לערעור של ארה"ב לבטחון ישראל, מחויבות שנמדדת לא רק בכמות הסיוע אלא גם בעבותות החזקים בין שני העמים", אמר קרני.

בחוגים מסוימים בארה"ב ובישראל נמתחה ביקורת על החלטת אובמה לנאום בבניני האומה ולא בכנסת. נתניהו דיבר בקונגרס, מדוע לא ישא אובמה דברים בכנסת? נשאל הדובר.

הוא השיב, שאובמה ידבר אל כל העם בישראל כאשר ינאם לפני קהל של צעירים, שבידיהם היכולת לעצב את עתידה של ישראל. "אובמה חושב שזה לגמרי בסדר", אמר הדובר. "הוא ייפגש, כמובן, עם מנהיגי המדינה ועם פקידי ממשלה, והנשיא חושב שאת המסר שלו בישראל ישמעו ישראלים, בין אם הם חברי כנסת ובין אם לא".

במסר לעם באיראן, לרגל ראש השנה הפרסית, אמר אובמה, כי אזרחי איראן משלמים מחיר גבוה בגלל סירוב מנהיגיהם להפסיק את מאמצי ההתחמשות בנשק גרעיני. "אם ממשלת איראן תוסיף להתקדם במסלולה הנוכחי, היא רק תגרום לבידוד נוסף של המדינה", אמר הנשיא.

"אין לי כל אשליות לגבי הקשיים שיהיו כרוכים במאמצים להתגבר על עשרות שנים של אי אמון הדדי", הוסיף אובמה. "יידרש מאמץ רציני ומתמשך כדי ליישב את חילוקי הדעות בין איראן לארה"ב".

במאמר פרשנות כותב היום "ניו יורק טיימס", כי יש סיכוי גדול יותר מאשר בעבר שאובמה יצליח לשכנע את נתניהו , בשיחותיהם בישראל, כי רה"מ יוכל לסמוך על על כך שארה"ב תטפל בבעיית מאמצי איראן להתחמש בנשק גרעיני.

חילוקי הדעות הפומביים בין אובמה לנתניהו שככו בחודשים שחלפו, מציין העיתון. הסיבות לכך האזהרות החוזרות ונשנות של הבית הלבן לטהראן; האסטרטגיה של איראן לא לחצות את הקו האדום ששירטט נתניהו, אך בה בעת להמשיך ביישום תכניתה הגרעינית; והיחלשות נתניהו בעקבות הבחירות, עובדה שמקטינה את הסיכויים שנתניהו ינקוט צעד צבאי חד-צדדי.

"נתניהו רוצה להשתכנע בכך, שהסיכויים שאובמה אכן יטפל בבעיה האיראנית והערכות על הרקב שפושה בכלכלה האיראנית יצדיקו החלטה ישראלית להימנע מהתקפה צבאית חד-צדדית על איראן השנה", אמר לעיתון קליף קופצ'אן, מומחה לענייני איראן בקבוצת "אירואסיה".

"מה שלאובמה יש להציע יספיק לראש הממשלה המוחלש של ישראל", אמר האנליסט.
שר השיכון הבית הלבן ביקורת ראשונה הביקור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד