י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

השרים החרדים נפרדים ממשרדי הממשלה: "נעקוב אחריכם מהאופוזיציה"

השלב האחרון בהיפרדות החרדים ממשרדי הממשלה • אחר ההאשמות בהחרמת החרדים, השר היוצא אלי ישי נשמע מפויס: "פעם אנחנו בממשלה ופעם באופוזיציה. צריך לדעת לקבל את זה" • מנכ"ל משרד הבריאות נפרד מסגן השר היוצא יעקב ליצמן: "גישתך היתה לאומית - לא סקטוריאלית"

חילופי השרים במשרד הפנים. צילום: פלאש 90
חילופי השרים במשרד הפנים. צילום: פלאש 90



אחר הבחירות, משא ומתן קואליציוני, חתימה והשבעת השרים - השלב האחרון מתקיים היום: חילופי השרים במשרדי הממשלה.

במשרד הפנים המתח היה רב: השר היוצא, אלי ישי, יהיה מהיום חבר כנסת מן השורה בספסלי האופוזיציה: "נעקוב אחריכם מהאופוזיציה, נחזור בעזרת השם, בגדול ובהרבה יותר כוח", אמר.

ישי בירך את השר הנכנס גדעון סער וכינה אותו 'חבר אישי'. למרות ההאשמות בהחרמת החרדים, הבוקר נשמע השר ישי מפויס: "החילופים הם טבעיים, גם אנחנו פעם באופוזיציה ופעם בממשלה, צריך לדעת לקבל את זה".

בסקירה שערך על פעילות המשרד בכהונה המסתיימת הדגיש את סוגית המסתננים: "אנחנו לקראת סיום בנושא הזה, הובלתי מאבק חסר פשרות, ידעתי שאחרת גם היום היו מגיעים למעלה מ- 2000 בחודש, אבל המהלך עוד לא הושלם. נעביר את כולם למתקני שהייה כדי להחזיק את הביטחון האישי והשקט הנפשי לתושבי המדינה".

בטקס חילופי השרים השתתפו השר היוצא אלי ישי, השר הנכנס גדעון סער, וסגנית השר החדשה, ח"כ פאינה קירשנבאום.

גדעון סער התייחס בפתח דבריו לכוונתו להוביל רפורמות ומהלכים גדולים ומשמעותיים במשרד הפנים: "משרד הפנים הוא משרד מרכזי הנוגע לחייהם של אזרחי ישראל. בכוונתי להוביל רפורמות משמעותיות כמו שהובלתי בחינוך במידה לא פחותה של אנרגיות ונחישות. בשלב ראשון יהיה הרבה לימוד ופחות הצהרות".

סער הוסיף: "למשרד הפנים יש השפעה על אזרחי מדינת ישראל. המשרד הזה הוא שילוב מאוד מעניין בין נושאי מדיניות לנושאים הנוגעים לפרט ולחיים של הפרט. לפעמים צריך לקבל החלטות קורעות לב, ואני מתפלל שתהיה לי תבונה גם לקדם את המדיניות הנכונה וגם לקבל את ההחלטות הנכונות וגם לראות את המימד האנושי".

"משנת 1977 אנחנו רוב הזמן בשלטון ומעולם לא הגיע למשרד הפנים שר מהליכוד. הליכוד היא תנועה לאומית ליברלית ואלה שני יסודות חשובים. היסוד הלאומי - המשמעות של שמירה על מדינה יהודית, חשוב לא להתרשל במלאכה הזאת כי לא תהיה לנו מדינה אחרת אם לא נדע לשמור עליה. היסוד הליברלי - המשמעות היא שבעבודה היומיומית עקרונות ליברליים והומניסטיים צריכים לבוא לידי ביטוי.

חילופי השרים במשרד הבריאות. צילום: פלאש 90צילום: חילופי השרים במשרד הבריאות. צילום: פלאש 90
חילופי השרים במשרד הבריאות. צילום: פלאש 90


גרמן: לא הבנתי למה משרד הבריאות אינו משאת נפש

במשרד הבריאות נפרדו מסגן השר ח"כ יעקב ליצמן. מנכ"ל המשרד פרופסור רוני גמזו אמר: "הרב יעקב ליצמן, הרשה לי לפנות אליך: ארבע שנים הנהגת את מערכת הבריאות, יותר מרוב שרי הבריאות. זכיתי להיות לידך שנה כמנהל במערכת. התרשמתי עמוקות, אני ועוד נציגי ציבור, עד כמה הרפורמה חשובה לך - לא סקטוריאלית – לאומית".

גמזו נזכר בפגישה הראשונה שלו עם ליצמן: "הישיבה הראשונה שלי איתך היתה על הרפורמה בבריאות הנפש, הגעת אליה עם עמדתך הקודמת – נגד. הסברנו, אני, מוטקה ודב, איך כל יום שעובר מרחיק את החולים הללו מטיפול ראוי- הקשבת בקשב רב. שבוע בלבד לאחר מכן, בים המלח – הצהרת על תמיכתך, ידעת להקשיב, ולשנות עמדה. מאותו הרגע היה דרוש רק עמדת משרד נחושה, בגבוי המיוחד שלך – כדי להביאה תוך שנתיים לקו הגמר, לאחר 17 שנים של דשדוש".

אל השרה הנכנסת, יעל גרמן, אמר: "לשמחתנו לתפקיד הזו הגעת את - עם רקורד מרשים של עשייה – ההפך הגמור מ"התאבנות". בחצי השבוע שהכרתי אותך כבוד השרה גרמן אני יכול להעיד שהגעת לכאן כדי לעבוד בחריצות, להתעמק, להתמודד – כדי לשנות ולהצליח. בהלימה לכך אני יכול להבטיח לך שכל האולם הגדוש הזה נוכח כאן כדי לאמר לך – אנו כאן כדי שתצליחי, הצלחתך- הצלחת מערכת הבריאות"

גרמן עצמה אמרה: "לא יכולתי להבין כיצד תפקיד של שר הבריאות אינו משאת נפש. מדובר במערכת טובה ששמה יצא למרחוק. מקווה שכאשר אצא מכאן בעוד ארבע שנים תהיה זו המשרה הנחשקת בישראל. הגעתי כדי ללמוד, ובכוונתי להקדיש לכך שעות רבות. אינני מדברת בהכרח על שינויים, אולם ישנם נושאים בהם אני מתכוונת להתוות מדיניות חדשה. המשימה שלי היא שמעתה מערכת הבריאות תוכר כנהדרת לא רק בעולם, אלא גם בישראל".

ח"כ הרב יעקב ליצמן נפרד: "אני עוזב את תפקידי בסיפוק רב, בראש מורם ובגאווה גדולה. נוכח העשייה המרובה שזכיתי בה למען מערכת הבריאות של כולנו. הוקרתי והערכתי למנכ"ל המשרד פרופ' רוני גמזו, להנהלת המשרד ולעובדים המסורים. איחולי הצלחה לשרת הבריאות הנכנסת הגב' יעל גרמן. תקוותי שתצליח במשימתה להמשך קידום וייעול הנערכת לטובת אזרחי ישראל".

חילופי שרים במשרד הדתותצילום: חילופי שרים במשרד הדתות
חילופי שרים במשרד הדתות


בנט: הסיירת של היהדות בישראל

משרד החינוך: סגן שר החינוך היוצא ח"כ מוזס פנה לשר הנכנס שי פירון ואמר לו: "אני מקווה שלא תהיה שר החינוך של יש עתיד, אלא של כלל מערכת החינוך. החינוך שלנו הוא האיכותי ביותר גם ללא ליבה, לא ניתן שיזיקו לנו בחינוך המשובח".

פירון עצמו אמר: "היום אני נמצא במקום הקדוש ביותר - יותר מהרב הראשי בישראל, בעיקר בגלל שאני חושב שהחינוך הוא החיבור בין העבר, ההווה והעתיד".

במשרד הדתות נערך טקס חילופי השרים בין השר היוצא יעקב מרגי והשר הנכנס נפתלי בנט וסגנו אלי בן דהן. ש"ס חוששת מאוד מבנט ובן דהן, כיון שההערכות מדברות על כוונתם לאייש משרות רבות בתחומי דת ברבני הציונות הדתית, במקומם של רבני ש"ס, ששלטה במשרד במשך שנים.

בדבריו אמר בנט כי "פה זה הסיירת של היהדות במדינת ישראל והאחריות היא כבירה. זהו המשרד לקידוש השם, ואנחנו מתייחסים למשימה הזו בחדרת קודש".

אריאל: לא נהיה סקטוריאליים

טקס חילופי שרים התקיים גם במשרד הבינוי והשיכון בירושלים.

שר הבינוי והשיכון החדש, אורי אריאל, אמר: "אנחנו לא נהיה סקטוריאליים ולא מגזריים. בעיית מחירי הדיור משותפת לכולם וניתן תשובות לכולם. העדיפות תהיה לפריפריה, אבל בוודאי שנבנה במרכז וכמובן גם בירושלים.

"אני מכיר חלק גדול מהגלריה האנושית של עובדי משרד הבינוי והשיכון שלימדו אותי פרק בהלכות המשרד. סוד ההצלחה של המשרד הוא החומר האנושי. יחד אתכם, בכוחות משותפים, נמשיך ונקדם את הפתרונות להוזלת מחירי הדירות כפי שעשה השר היוצא, אריאל אטיאס".

שר הבינוי והשיכון היוצא, אריאל אטיאס, בירך את השר הנכנס אורי אריאל, והמליץ: "מינהל מקרקעי ישראל יישאר באחריות משרד הבינוי והשיכון. נכון לפעול כך ואנסה לעזור בעניין למרות ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו. אני מודה לעובדי המשרד ולהנהלתו שהביאו להישגים גדולים בשיווק קרקעות והתחלות בנייה בשנים האחרונות, אך כדי לשמור על קצב גבוה של התחלות בנייה חייבים לדאוג לאשראי ליזמים ולידיים עובדות, אחרת השיא של 15 שנה בשיווקים לא יוכל להתממש לבנייה בקצב הרצוי לפתרון מצוקת הדיור".

שטייניץ על חוסר הניסיון הכלכלי של לפיד: "גם יוסף לא גמר אוניברסיטה"

שר האוצר יובל שטייניץ מוסר את המפתחות ליאיר לפיד, בטקס שהסתיים זה עתה, ואמר "הגעתי לכאן לפני ארבע שנים בתקופה לא פשוטה, בתקופה של דאגה גדולה מאוד. זו הייתה התקופה הכי סוערת והכי קשה בכלכלה העולמית. הגעתי לכאן בתקופה של מהומות אלוהים ואני מסיים כאן היום בתחושות אחרות".

שטייניץ התייחס גם לטענות שעלו כנגד חוסר ניסיונו הכלכלי שלו עצמו ושל השר הנכנס לפיד ואמר: "השכלה זה חשוב, אבל העיקר הוא אינטליגנציה ורוחב מחשבה. גם יוסף לא גמר אוניברסיטה. בפגישות אתך מצאתי אדם כזה". בהתייחסו לעובדי משרד האוצר אמר למחליפו: "יאיר, זו סיירת מטכ"ל של השירות הציבורי".

סגן שר האוצר הנכנס, ח"כ מיקי לוי, נשא אף הוא דברים ואמר כי "ברור שזה לא הולך להיות פשוט אבל גם בתפקידים אחרים שביצעתי בעבר התמודדתי עם משימות מורכבות ואני נכון ומלא מוטיבציה ללמוד מאנשי המקצוע המוכשרים שיש במשרד האוצר". לוי פנה לראש מפלגתו, ואמר: "יאיר, לך אני מודה על האמון שאתה נותן בי. אני אעשה הכל לסייע בידך לבצע את התפקיד הכל כך חשוב על הצד הטוב ביותר. ההצלחה שלך והצלחת המשרד ישליכו על מצבם הישיר של כל אזרחי מדינת ישראל".

קודם לכן, התקיים טקס חילופי השרים במשרד הביטחון בקריה בתל אביב. השר הנכנס משה (בוגי) יעלון הבהיר כי אמנם חלפו כמה שנים מאז סיים את כהונתו כרמטכ"ל באותו מקום אך "עצם העובדה שבמסדר ידעתי לקרוא לכל אחד בשמו - אלופים, אנשי משרד הביטחון - היא סימן שלא התרחקתי יותר מדי מהוויה הביטחונית-צבאית".

עוד אמר: "אני חש הבוקר חרדת קודש, משום שאני יודע מהו המשא הכבד הזה. אני מאחל לכולנו שביחד נדע לעמוד בגודל המשימה ושנדע ביחד להביא לביטחון, שקט ובעתיד אולי גם שלום לנוכח עוצמתה של מדינת ישראל".

שר הביטחון היוצא אהוד ברק, שפרש מהחיים הפוליטיים, חלק שבחים למחליפו: "בוגי מביא איתו ניסיון עצום בתחום של המדים והבנה עמוקה של התחום המדיני". לדברי ברק, "בוגי הוא אדם שגם במדים וגם בלעדיהם יודע איפה הוא נמצא, יציב, לא מתנדנד, הוא אומר את מה שהוא חושב, עושה את מה שהוא אומר, הוא ישנו שם. בשמינייה היו הרבה פעמים שלא הסכמנו, אבל הסכמנו שהדרך היחידה לפעול כממשלה, בתנאים המיוחדים של מדינת ישראל, היא לשבת ביחד, אנשים שלא מסכימים, לראות מה נכון ומה לא נכון לעשות".

במשרד המדע והטכנולוגיה סקר השר היוצא, דניאל הרשקוביץ, את הישגי המשרד והודה לעובדים. לדבריו, "ההון האנושי מצעיד את ישראל בקדמת הטכנולוגיה והמדע". השר הנכנס, יעקב פרי, הודה לשר היוצא, למנכ"ל ולעובדי המשרד, ואמר כי ימשיך להוביל את המשרד ששמו והישגיו יצאו בכל פורום אפשרי. "אדאג ואפעל לכך שסוגיות של חדשנות, חלל, מדע וטכנולוגיה ימשיכו להיות בקדמת הישגיה של מדינת ישראל".

השר פרי הוסיף: "יש בי התלהבות ורצון עז להמשיך את המפעל האדיר שיצר המשרד. החלל והסייבר הם נושאים אקוטיים ולביטחון ישראל במזה"ת ובעולם כולו. נמשיך לפתחם במלוא העוצמה. סוכנות החלל הישראלית שנמצאת בקדמת הטכנולוגיה העולמית תהפוך לחלק מרכזי במשרד".

איציק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית, בירך את השר הנכנס, והוסיף: ״אין צורך להסביר למי שעמד בראשות השב״כ עד כמה הביטחון תלוי במדע ובטכנולוגיה, בטוח כי תוביל את המשרד להצלחות רבות".

במשרד התמ"ת אמר השר היוצא, שלום שמחון, כי המשרד הוא משרד כלכלי מוביל, והוא שמח שאחד האנשים החזקים פוליטית מגיע לעמוד בראשו. "בשבע השנים הבאות עליך לייצר 700 אלף מקומות עבודה. אני שמח על ההזדמנות להתחלף עם אדם ערכי כמוך", סיים את דבריו לבנט.

השר הנכנס, נפתלי בנט, אמר, כי עיני העם נשואות למשרד הזה. "הבעיה העיקרית איתה מתמודד הציבור הוא נטל המחייה. זהו עניין אנטי ציוני - כי הוא מונע מאנשים לחזור לארץ. אנחנו נפתור את יוקר המחייה".
חילופי שרים ביטחון אוצר טקס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}