י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
השגריר מתאר בהתרגשות

ביתו של רבי עובדיה ספורנו עומד על תילו גם לאחר כ-470 שנה

אורחים ממדינות שונות, רבים מהם ממדינות המזרח התיכון השתתפו בהמון מושבים ודיונים במגוון נושאים בפורום הבין-דתי שהתקיים בבולוניה שבאיטליה, שגריר ישראל באיטליה דרור אידר, התמקד במקומות הקדושים לעם היהודי והעלה את הביקור בקהילה היהודית במקום, על נס

ביתו של רבי עובדיה ספורנו עומד על תילו גם לאחר כ-470 שנה
ביתו של רבי עובדיה ספורנו. צילום: שגרירות ישראל באיטליה

בפורום הבין-דתי שהתקיים בבולוניה שבאיטליה בתוך ועידת ה-G-20, עשרים הכלכלות הגדולות בעולם. אירחה איטליה את הפורום הבין-דתי שנוסד כגוף מייעץ למדינות הללו. שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר ביקר במקומות היסטוריים, שם חכמי הגולה מוזכרים בגאון.

המון מושבים ודיונים במגוון נושאים. אורחים ממדינות שונות, רבים מהם ממדינות המזרח התיכון התקיימו בבולוניה שבאיטליה, שגריר ישראל באיטליה דרור אידר, התמקד במקומות קדושים כמו הר הבית, השגריר דיבר בכנס על סיפור חלום יעקב בספר בראשית, שלפי המסורת יהיה לימים מקום מקדשנו.

השגריר סיפר לאחר מכן בחשבון הפייסבוק שלו, "דיברתי על מקומו של המקום ומקומה של העיר בהיסטוריה של עמנו, במיוחד כעוגן שהחזיק אותנו בלילה הארוך של הגלות והשיב אותנו בסופה הביתה לציון. ומכאן דיברתי על הר הבית מאז תחילת התקופה המוסלמית, ובמיוחד במאה העשרים. על הפוליטיזציה של המקום עם הפוטנציאל הרוחני הגבוה ביותר. על הפרות ה"סטטוס קוו" בהר ועל עלילת השקר "אל אקצא בסכנה". סיימתי עם האמירה שהר הבית יכול להיות מקור לעבודת אלוקים משותפת לדתות שונות, ושהמפתח לירידה מעץ השנאה הוא אותו סולם שראה יעקב בחלומו".

השגריר אידר.

הכנס היה בבולוניה שבמחוז אמיליה-רומאנה, השגריר ניצל את ההזדמנות לבקר את הקהילה היהודית ואת נשיא הקהילה דניאל דה פז. על כך כתב השגריר, "פגשתי את רב הקהילה, הרב אלברטו סרמונטה וכמובן צוות המוזאון. ערב קודם נכחתי בקונצרט מצוין של מוזיקת כלייזמר וג'אז במוזאון היהודי. למחרת, בסיום המושב שבו הרציתי, נסעתי לראיון עם העיתון Il Quotidiano Nazionale המייצג שלושה עיתונים גדולים במחוזות שם. שוחחנו על עניינים שברוח, על תנ"ך, על העם היהודי, על הסכנות שהמערב כולו עומד בפניהן, על המזרח התיכון ומקומה של ישראל כמוצב הקדמי של המערב, ועל התקווה".

ביתו של רבי עובדיה ספורנו זצ"ל. צילום: שגרירות ישראל באיטליה.

במוזאון היהודי מוקדש מקום מיוחד לרבי עובדיה ספורנו (1475-1550 בערך) בן המקום (נולד בצ'זנה במחוז ועבר לבולוניה, שם הקים גם ישיבה, "למדתי את פירושיו עוד בילדותי, ועד היום בשבתות אני נהנה מכתיבתו הברורה והעמוקה על פרשות השבוע" כתב השגריר.

מדובר ברופא, פרשן מקרא ומשנה, אינטלקטואל בן תקופת הרנסאנס שספריו הגיעו גם למלכי האומות מסביב, כולל אנרי השני מלך צרפת, וחכמים יהודים שלחו אליו שאלות. ביתו נמצא עד היום בפיאצה די סטפנו.

בקומה התחתונה שכן הבנק באותה תקופה ובקומה מעל ביתו וכן בית הכנסת שלו. "הופתעתי כשלא מצאתי שום שלט על הבית, המעיד שפעם שכן בו אדם גדול כזה. נדאג שיתוקן. גם העליתי את הרעיון להציע לעיריית בולוניה לקרוא על שמו כיכר, כמו פסליהם של הרמב"ם ורבי יהודה הלוי בקורדובה שבספרד. קבענו לקדם זאת לאחר החגים. נקווה".

דרור אידר איטליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד