י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חבל על דאבדין

בגיל 103: רבה הישיש של טייוואן הלך לעולמו

שעות לפני התקדש צום הכיפורים, הלך לעולמו בישיבה טובה הרב אפרים איינהורן ז"ל, שפיתח את קהילת טאיפיי בטייוואן, והיה מעורב במשימות חשאיות רבות, דיבר שבע שפות והחזיק בתארים רבים

בגיל 103: רבה הישיש של טייוואן הלך לעולמו
נר דולק. אילוסטרציה צילום: unsplash

ברוך דיין האמת: הרב אפרים איינהורן ז"ל, רב ואיש עסקים שסייע לקהילה היהודית הצעירה של טייוואן לאחר קריירה שכללה משימות חשאיות ברחבי העולם, הלך לעולמו בערב יום הכיפורים.

הרב נפטר בעיר טאיפיי, בבוקרו של יום רביעי ערב יום כיפור, לאחר שנאבק במחלה ממושכת והיה מתאשפז לסירוגין למשף שבועות. רק בתחילת השבוע חגג המנוח את יום הולדתו ה-103.

הרב איינהורן ז"ל היה רבה הראשון של טייוואן, ובמשך 30 שנה הנהיג את הקהילה היהודית הכוללת כיום כ-700 עד 800 יהודים. הוא היה גם מורה, דיפלומט, ואיש עסקים.

אתר 'טיימס אוף ישראל' מדווח על קורות חייו ופעליו של המנוח. הוא נולד בווינה בשנת 1918 ולמד במספר ישיבות ברחבי אירופה לפני שעבר לבריטניה. הוריו, שנותרו באוסטריה, נרצחו בשואה. לאחר שקיבל הסמכה לרבנות, וגם תואר דוקטור בפילוסופיה מישיבה בלונדון שכבר לא קיימת כיום, החל הרב איינהורן לעבוד בקונגרס היהודי העולמי, תחילה באנגליה, ומאוחר יותר בארצות הברית, בסוף שנות הארבעים עד שנות החמישים, שם הנהיג במקביל כמה קהילות.

הוא עבד עם הקונגרס היהודי העולמי במשימות חשאיות. "במדינות בצפון אפריקה ובמזרח התיכון כדי לנסות לעזור לקהילות מיעוט יהודיות להתמודד עם רדיפות", כך על פי 'אמקאם טייפה', קבוצת עסקים אמריקאית בטייוואן שהעניקה תעודת הוקרה לרב איינהורן. בשנת 2016.

באחת המשימות שלו בעיראק בשנת 1951, על פי ארכיון הקונגרס היהודי העולמי, הרב איינהורן התחזה כשר פרוטסטנטי לחקור קבוצה של יהודים עיראקיים שלכאורה עונו בחשד שהם ציונים.

ה'טיימס אוף ישראל' מדווח עוד כי המנוח ז"ל הקים את התאגיד העולמי למסחר בפטנטים בשנת 1968 ופתח משרד מאחורי מסך הברזל בפראג, שם היו לו קרובי משפחה. אך בשנת 1973 הוא גורש מצ'כוסלובקיה בשל פעילויות שלדברי מנהיגי ברית המועצות "אינן תואמות את האינטרסים של המדינה" אך לא פירטו מעבר לכך.

בשנת 1975 הגיע הרב איינהורן לטאיפיי טייוואן, כיועץ פיננסי במשלחת סחר מכווית, עם רזומה מרשים. הוא דיבר שבע שפות, בכרטיסי הביקור נכללו התארים, יו"ר הרפובליקנים בחו"ל בטייוואן, סגן נשיא מרכז הסחר העולמי בוורשה, נציג כבוד של לשכת המסחר של פולין, ועוד ועוד.

לעתים קרובות, הרב איינהורן השתמש בקשרים שלו כדי לסייע לאנשים. הוא חילץ יהודים מהכלא, עזר להם לפתור בעיות ויזה ועזר לארגן טיסה רפואית מיוחדת בעזרת מגעים שפגש במיזמים עסקיים ופוליטיים שלו בטייוואן ומחוצה לה.

הרב איינהורן סייע לטייוואן ליצור קשרים מוקדמים עם מדינות כמו פולין, צ'כיה והונגריה, בין היתר, בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים.

גופתו תוטס לישראל, והוא ייטמן בבית העלמין סגולה בפתח תקווה.

יהי זכרו ברוך.

טיוואן אפרים איינהורן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד