ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ניצחון על הקומוניזם

הרב הראשי טס כ-3,300 קילומטרים כדי לחנוך מרכז חדש

רבה הראשי של רוסיה הרב לאזאר המריא לעיר טומסק שבסיביר בכדי לחנוך את המרכז היהודי החדש שהינו גם הגדול ביותר כיום בסיביר. כ-400 איש השתתפו במעמד 

הרב הראשי טס כ-3,300 קילומטרים כדי לחנוך מרכז חדש
חנוכת המרכז היהודי צילום: באדיבות המצלם

לפני מאה שנה סגרו הקומוניסטים את בתי הכנסת של טומסק, אחת הערים העתיקות ביותר בסיביר, לאחרונה נפתח מחדש מרכז יהודי גדול בראשות הרב הראשי לרוסיה, הרב בערל לאזאר, שטס אלפי קילומטרים ממוסקבה לעיר העתיקה.

זאת הייתה מכה כואבת, במיוחד לקהילה המקומית של הקנטוניסטים היהודים - חיילים לשעבר שגויסו בניגוד לרצונם או נחטפו לצבא הצאר הרוסי ונאסר עליהם לקיים מצוות ולשמור על יהדותם, לאחר שנים רבות של שירות כפוי ורדיפות, רבים מהם חזרו ליהדות בטומסק, עיר המונה היום כ-500,000 תושבים.

השבוע, היהודים המקומיים מרגישים שהמעגל הושלם, כשהעיר פתחה מרכז חינוך יהודי, הגדול ביותר כיום בסיביר. הבניין, המשתרע על שטח של כ-7600 מטר מרובע, נחנך בעזרת מנהיגי חב"ד, בטקס החגיגי השתתפו כ-400 איש, בהם הרב הראשי של רוסיה, הרב בערל לזאר, שטס ממוסקבה, הממוקמת כ-3,300 קילומטרים מערבית לטומסק. במרכז החדש ילמדו מעל 200 ילדים יהודים, זהו המוסד היחיד בסגנון מערבי בעיר.

"כל הבניין הזה נבנה בתרומות של פילנתרופים יהודים, וזה מרשים", אמר הרב לוי קמינצקי, שליח חב"ד בטומסק, לסוכנות הידיעות היהודית JTA.

העיר טומסק היא סמל עבור יהודי רוסיה, לאחר שרבים מהקהילה הקנטוניסטית שלה, הפכו לסמל בשל נחישותם של יהודים רבים לדבוק באמונתם למרות מאות שנים של דיכוי, שהגיע לשיאו ברדיפה האנטישמית בתקופת הקומוניזם. הרכישה והשחזור של אתרי מורשת יהודיים בטומסק נמשכים מאז 1999, אז החזירה הממשלה לקהילה היהודית את אחד הבניינים ששימשו כבית כנסת.

סיביר בערל לאזאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד