ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
טור דעה

שר התקשורת, שומע? כוונתך רצויה, מעשיך יגרמו לעוול

במסגרת מאבקו המוצדק והמבורך לתיקון העיוותים בשוק התקשורת נחפז השר יועז הנדל להכריז על "רפורמת הצינתוקים" על בסיס חוות דעת לא רלוונטית משנת 2009. התוצאה עלולה להיות הרסנית ולגרום עוול בל יתואר לכלל המגזר החרדי. צלצול השכמה

שר התקשורת, שומע? כוונתך רצויה, מעשיך יגרמו לעוול
חרדי משוחח בטלפון. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בשבוע שעבר הכריז שר התקשורת יועז הנדל על החלטתו לבטל את דמי הקישוריות בין היתר מתוך כוונה להוביל לביטולה של תופעת הצינתוקים (שיחות צלצולן וניתוק המתקבלות מגופים ומוסדות שונים). למהלך נלוו מטבע הדברים כותרות חגיגיות שדיברו על בשורה אמיתית עבור הצרכן החרדי.

הכותרות היו נאמנות לנוסח הודעת השר שדיבר על כך ש"ההחלטה הזו הייתה צריכה להתקבל לפני שנים. תשלום דמי הקישוריות בין החברות אינו נחוץ, הוא מייצר עיוות בשוק התקשורת, עלויות מיותרות, ותוצרי לוואי שפוגעים בציבור. ביטול דמי הקישוריות יאפשר לחברות שמספקות טלפון קווי וטלפון נייד להציע חבילות ללא אבחנה בין נייד לנייח, במחיר שווה לכל נפש. בנוסף לכך זה יהווה פתרון לחברה החרדית שסובלת מצינתוקים (צלצול וניתוק)".

אם נפשט את דבריו של השר נמצא שהוא מצביע על שתי תמורות חיוביות שייגרמו על ידי המהלך: 1. הוזלת מחירי החבילות. 2. פתרון ל"מצוקת הצנתוקים" בשוק הסלולר הכשר.

לפני שניגש להסביר את הטעות היסודית והטראגית בגישתו של השר, נציין שהדברים נכתבים מתוך הערכה. הנדל הוכיח הן בקדנציה הזו והן בתקופת כהונתו בממשלה הקודמת כי הוא נחוש לשים סוף לעיוותים בשוק הסלולר הכשר. הבעיה: במקרה הנוכחי הוא מוביל לעיוות קשה במיוחד.

אם תרצו: כוונתו רצויה – מעשיו ממש לא.

מאחר ומדובר בנושא ובמונחים מעט חמקמקים מבחינת הקורא הממוצע, נסביר את הנקודות הפרובלמטיות במהלך המתוכנן בנקודות קצרות ומתומצתות ככל הניתן.

1. בניגוד למונח המקובל, כיום צרכני הסלולר החרדים כמעט ואינם חווים "צנתוקים". אכן, הם מקבלים שיחות התרמה ממוסדות ועמותות, אך אין בינן ובין הצנתוקים המקוריים, אלה שביקשו מכם בעצם לחזור ולחייג למספר מסוים – דבר. הצנתוקים המקוריים התבצעו ע"י קווי תוכן והופסקו כמעט לחלוטין בעקבות חוסר היתכנות כלכלית, לרבות הפסדים של ממש בדמות תשלום ע"ס עשרות אלפי ש"ח בעקבות תביעות שהוגשו נגדם, ובעיקר חשיפה משמעותית לתביעות ייצוגיות ע"ס מיליוני שקלים (ע"פ החוק החברה העומדת מאחורי צנתוקים חשופה לתביעה של עד אלף ₪ מצד כל צרכן. תעשו לבד את החשבון...).

2. עם מה כן נשארנו? עם שיחות מוקלטות של עמותות וארגוני חסד. שוב, לא צנתוק (כי הם לא מבקשים שתחזרו אליהם) אלא הודעה קולית בתפוצה נרחבת.

3. אפשר להתווכח האם זהו מצב רצוי או לא, יש שידרשו לשבח ויש שידרשו לגנאי – הדעות לגיטימיות. אלא שהמהלך המתוכן לא ימנע את השיחות הללו כי אם להפך, יגביר אותן! איך בדיוק? ההסבר בסעיף הבא.

4. כל הודעה מוקלטת כזו עולה לעמותות הרבה כסף, כ-20,000 ש"ח בקירוב כאשר עיקר התשלום הוא עבור דמי הקישוריות. הרפורמה הנוכחית לא מבטלת את האפשרות הטכנית לביצוע שיחות כאלה אלא רק חוסכת את דמי הקישוריות הכרוכות בהן. ללא דמי קישוריות העמותות יוכלו לחייג בחינם!!! כן כן, קראתם נכון. הרפורמה הזו תוביל לכך שהארגונים והעמותות יוכלו לחייג כמעט בחינם לכל הקומות הכשרות. אם עד היום עמותות חשבו פעמיים לפני שהן הפיקו הודעה קולית בתפוצה רוויה בעקבות העלות הנלווית הגבוהה, כעת הן יעשו זאת בלי לחשוב פעמיים.

5. ועכשיו לנושא הכדאיות הכלכלית של המהלך. השר מדבר על הוזלת מחירי החבילות בעקבות הרפורמה. נניח שזה המצב בשוק הסלולר הכללי, אבל בשוק החרדי ממש לא זה המצב. להפך. הציבור החרדי משתמש יותר מכל ציבור בקווי מידע למיניהם. המהלך של השר הנדל לא יוזיל את עלות החבילות (הזולות ממילא) אלא רק ייקר את השימוש בהאזנה לקווים הללו מצד חברות התקשורת שלא יוכלו להנות מדמי הקישוריות.

6. במילים אחרות: השר הנדל מוביל לכך שהצרכן החרדי שבהוראת רבותיו מתנזר משימוש בכלים דיגיטלים יתחיל לשלם על האזנה למידע שהוא צורך היות וספקיות התקשורת יוכלו להתחיל "להעניש" אותו על כך. בהערת אגב נציין שזו הסיבה שבעבר דחה משרד התקשורת יוזמה דומה לביטול דמי הקישורית על קווי מידע.

אז איך קרה שהשר הנדל צועד לרפורמה הרסנית כזו נגד כל היגיון וחשיבה בריאה. את ההסבר ניתן למצוא אולי בעובדה שהרפורמה מתבססת על דו"ח משנת 2009 (!) שאין לו דבר וחצי דבר עם התנאי והמצב הקיים בשוק כיום הן מבחינת עלויות, הן מבחינת תשתיות והן מכל בחינה אחרת.

יועז הנדל צינתוקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד