י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ישנה דעיכה בהגנה מתחלואה

המסקנה שהובילה לבוסטר: ישראל ראשונה, ארה"ב ובריטניה הרחק מאחור

במה עקפה מדינת ישראל את שאר מדינות העולם המערבי? מתי התבצעה התחלופה בין אלפא לדלתא? הקפיצה במאות מאושפזים קשים והמסקנות שהשליכו על היציאה לקמפיין "הבוסטר" • כל הפרטים

המסקנה שהובילה לבוסטר: ישראל ראשונה, ארה"ב ובריטניה הרחק מאחור
חיסון שלישי צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

משרד הבריאות קיים בשיתוף עם מכון ויצמן, מכון גרטנר, הטכניון, והאוניברסיטה העברית, הרצאה מקצועית באמצעות הזום, בהנחיית ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור ופרופ' רון מילוא ממכון ויצמן למדע, במסגרת ההרצאה, הוצגו נתונים אודות דעיכת ההגנה של שתי מנות חיסון לאחר חצי שנה ונתוני מועילות המנה השלישית בישראל.

ישראל עקפה את כל מדינות העולם בעלות אוכלוסיה של מעל 5 מיליון - נאמר בהרצאה - כשזו הגיעה ל-40% מחוסנים כבר בחודש מרץ, בעוד מדינות כמו צילה, ארה"ב ובריטניה הגיעו ל40% מחוסנים רק ביוני (שלושה חודשים לאחר מכן) וגרמניה דנמרק וצרפת (רק) חודש אחריהם - בחודש יולי.

נתון מעניין נוסף שהוצג בהרצאה על ידי משרד הבריאות, הוא התחלופה בין וריאנט האלפא לזן הדלתא במהלך חודש מאי - יוני. כשב-14 במאי, וריאנט האלפא היווה כ-90% מהתחלואה בארץ, ופחות מחודש אח"כ - ב-11 ביוני, זן הדלתא דחק כמעט לחלוטין, והגיע ללמעלה מ-90% מתחלואת הקורונה.

טבלה מעניינת שהוצגה במשרד הבריאות במהלך ההרצאה בזום - הוא שישראל עומדת כיום בשיא רמת התחלואה מאז פרוץ הקורונה לחיינו, אז וריאנט אלפא, היום זן הדלתא. בנוסף, בתוך כחודש מ-7.7 עד 18.8, הייתה עלייה מ-0 - ל-600 מאושפזים במצב קשה, 60% מתוכם הם מחוסנים במנה שניה.

המסקנה שלמדו במשרד הבריאות - היא שככל שעובר הזמן מהחיסון השני ישנה דעיכה בהגנה מתחלואה בכל הגילאים, מתחלואה קשה בקרב האכולוסיה המבוגרת, וסימנים לתחלואה קשה גם בקרב צעירים.

מה שהוביל להחלטת שירותי הבריאות להמליץ לממשלה על מנת הבוסטר (החיסון השלישי). שהחל מסוף חודש יולי ניתנו קרוב ל-3 מיליון מנות חיסון. בנוסף, רוב האוכלוסייה המבוגרת מחוסנת בחיסון השלישי. יותר מחצי מהזכאים לקבלת מנת הבוסטר (החיסון השלישי) כבר התחסנו במתחמי החיסונים השונים.

ותוצאות היעילות של החיסון לא איחרו לבוא, מועילות החיסון כנגד הדלתא אחרי מנת הבוסטר - חוזרת לרמת המועילות של חיסון שני טרי מפני אלפא. זאת אומרת שאם מועילות החיסון אחרי דעיכה היא כ-50% נגד הידבקות, אז אחרי הבוסטר היא גדלה פי 10 - ועלתה ל-95%. ואם מועילות החיסון אחרי דעיכה היא 80% נגד מחלה קשה - אחרי הבוסטר היא גדלה פי 10 ועלתה ל-97%.

בוסטר חיסון שלישי חיסון לקורונה שרון אלרעי פרייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד