י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תוך פחות מדקה

פרטים חדשים? כך חוסל המדען באיראן

חיסולו של מדען הגרעין האיראני בשנה שעברה באיראן הדהים את העולם והעסיק אותנו רבות, אך נשכח לטובת מאורעות אחרים שפקדו אותנו, ביממה האחרונה מפרסם הניו יורק טיימס פרטים חדשים לכאורה על אותו חיסול, אלא שרובם כבר פורסמו סמוך לחיסול בעיתון יהודי בריטי

פרטים חדשים? כך חוסל המדען באיראן
זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה צילום: בלוג המודיעין אינטלי טיימס

ה'ניו יורק טיימס' מפרסם פרטים חדשים על חיסולו של מדען הגרעין האיראני בשנה שעברה שמיוחס לישראל. "סוכנים ישראלים רצו במשך שנים להרוג את מדען הגרעין הבכיר באיראן" ו"הם מצאו דרך לעשות את זה בלי שום סוכנים במקום פיזית". ראוי לציין כבר בפתח הדברים כי את רוב רובם של אותם 'פרטים חדשים' ו'החשיפה' פורסמו ימים ספורים לאחר החיסול בעיתון יהודי בריטי בשם 'ג'ואיש כרוניקל'.

חיסולו של המדען הבכיר התאפשר לאחר שהוא התעלם מהעצות של צוות האבטחה שלו, על פי הדיווח, הוא נסע לעתים קרובות במכוניתו שלו מטהרן הבירה לאבסארד, שם היה לו מקום נופש, במקום ששומרי ראש יסיעו אותו ברכב משוריין. זאת הייתה הפרה חמורה של נהלי האבטחה, אך הוא התעקש.

זמן קצר אחר הצהריים ביום שישי, ב-27 בנובמבר 2020, הוא ישב מאחורי ההגה במכונית הניסאן שלו, אשתו ישבה במושב הנוסעים לצידו. בסביבות השעה 13:00 שעון מקומי קיבל צוות החיסול הודעה כי המדען מוחסן פרחיזאדה ואשתו ומספר שומרים חמושים במכוניות ליווי עומדים לעזוב לאבסארד, שם לרבים מהאליטה האיראנית ישנם בתים ווילות נופש. כאשר המדען הגיע לצומת שתוכננה מראש ליעד החיסול, הוא נורה ממרחק בידי רובה מיוחד שהוברח לאיראן בחלקים במשך תקופה, כך חשף בפברואר השנה, העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

המדען שחוסל.

עם זאת, המחסל לא היה קרוב לאבסארד. הוא הציץ במסך מחשב במקום שלא פורסם במרחק של יותר מ-1,000 מייל, (כ-1700 קילומטרים משם). כל קבוצת החיסול כבר עזבה את איראן בזמן החיסול.

הנשק המיוחד היה מחובר על רכב שחנה בצד הדרך, והיה מצויד בטכנולוגיה ממוחשבת הכוללת בינה מלאכותית ומצלמות, המופעל באמצעות לוויין ומסוגל לירות 600 כדורים בדקה.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי החלק היחיד במבצע שלא הלך כמתוכנן, היה הפיצוץ שנועד לקרוע את הרובוט לגזרים כך שהאיראנים לא יוכלו לחבר את מה שקרה ולהבין מה ומי חיסל את המדען. במקום זאת, רוב הציוד הועף לאוויר בפיצוץ ואז נפל על הקרקע, ניזוק ללא יכולת תיקון, אך שלם במידה רבה.

ה'טיימס' מציין כי ההערכה של משמרות המהפכה-שההתקפה בוצעה על ידי מקלע בשלט רחוק "המצויד במערכת לוויין חכמה" באמצעות בינה מלאכותית-הייתה נכונה.

כל הפעולה ארכה פחות מדקה. חמישה עשר כדורים נורו. חוקרים איראנים ציינו כי אף אחד מהם לא פגע בגברת פרחיזאדה, שישבה סנטימטרים משם, דיוק שהם ייחסו לשימוש בתוכנת זיהוי פנים.

מוחסן פחריזאדה חיסול באיראן ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד