י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בצל הסנקציות המכבידות

כישלון צורב: איראן השקיעה בסוריה ובעיראק מיליארדים - לחינם

איראן הוציאה מיליארדים בסוריה ובעיראק, אך אחרים הם אלו שהניבו הטבות כלכליות | סגן יו"ר לשכת המסחר איראן-סוריה  טוען כי המרוויחה העיקרית מהשקעותיה של מדינתו, היא רוסיה

כישלון צורב: איראן השקיעה בסוריה ובעיראק מיליארדים - לחינם
נשיא סוריה בשאר אסד צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

סגן יו"ר לשכת המסחר איראן-סוריה בטהראן אמר כי איראן הפסידה בתחרות כלכלית מול רוסיה ומדינות אחרות בסוריה. עלי-אסגר זברדסט אמר לסוכנות ידיעות איראנית ביום שבת כי "מה שקרה בעיראק יקרה גם בסוריה. רוסיה תניב תועלת כלכלית בסוריה". הוא ציין כי טורקיה גם מניבה רווחים במסחר עם עיראק.

אתר Iran International מדווח, כי מה שעלי-אסגר התכוון אליו הוא, שההשקעה הצבאית והפיננסית המשמעותית שעשתה טהראן בסוריה ובעיראק ולבנות השפעה, לא הניב לה רווחים כלכליים, והיא לא הצליחה להשיג חוזים מהסחר והבנייה מחדש של פרויקטים שעומדים לשיקום אחרי המלחמה שהיתה בעיראק ובסוריה. כך שאיראן השקיעה מיליארדים בסוריה ובעיראק, אך רוסיה וטורקיה הן אלו שזכו לרווחים כלכליים.

לא ברור כמה מיליארדים איראן הוציאה בעיראק למימון וחימוש מיליציות שיעיות שנלחמו נגד ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) בין השנים 2014-2018, אך גורמים איראנים אמרו כי קרוב ל-30 מיליארד דולר עלתה המלחמה בסוריה, כאשר איראן נלחמה לשמור את משטר אסד בחיים מול המורדים.

זברדסט אמר כי הסחר עם סוריה "הוא עגום". הוא הסביר כי אנשי עסקים סורים הם שתי קבוצות: אלה שאינם תומכים בנשיא בשאר אל-אסד וסוחרים בעיקר עם ירדן ומדינות ערב אחרות, ואלו התומכים במשטרו וסביר יותר שיעשו עסקים עם איראן. אבל רוסיה מקבלת את חלק הארי בפרויקטים של בנייה מחדש.

סנקציות אמריקאיות מאז שנת 2018 עשויות גם הן למלא תפקיד בהאטת הסחר של איראן עם עיראק, מכיוון שעסקים אינם יכולים להעביר כסף לאיראן בקלות, כי הבנקים העיראקים לא רוצים להפר את סנקציות הבנקאיות האמריקאיות.

איראן סוריה עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד