י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מאז שנות ה-90

סיכום עונת הגשמים 2020/21: רצף נדיר בכמויות הגשם

לפי רשות המים חורף שנת 20/21 היתה שנה ממוצעת למשק המים בישראל. בשנת 2021 הושלמה סדרה של שלוש שנים בהן כמות הגשם השנתית במרכז וצפון הארץ שווה לממוצע או גבוהה ממנו

סיכום עונת הגשמים 2020/21: רצף נדיר בכמויות הגשם
אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

השירות ההידרולוגי ברשות המים מדווח כי עונת הגשמים 2020/21 הייתה שנה ממוצעת למשק המים: כמות המשקעים השנתית במרכז וצפון הארץ (מקו שדרות – חברון וצפונה), השתוותה לממוצע הרב שנתי. באזור אגן הכנרת כמות הגשם השנתית הייתה נמוכה מעט מהממוצע – 91%.
בשנת 2021 הושלמה סדרה של שלוש שנים בהן כמות הגשם השנתית במרכז וצפון הארץ שווה לממוצע או גבוהה ממנו.

הסדרה מהווה רצף נדיר שנצפה לאחרונה בין השנים 1995-1998. עם זאת, בניגוד לאזורי המרכז והצפון, באזור דרומית לקו שדרות - חברון , כמויות הגשם היו נמוכות משמעותית מהממוצע, מה שהוביל להכרזת בצורת ברצועה החקלאית של דרום הנגב המערבי. כמויות גשם מזעריות וחריגות נרשמו ברמת הנגב.

מנתוני השירות ההידרולוגי ברשות המים עולה כי החזרה "למסלול הגשם הממוצע" לאחר שנתיים חריגות בכיוון החיובי, הפחיתה את המדדים ההידרולוגים ביחס לשנה הקודמת, אך עדיין הותירה אותם ברמות הקרובות לממוצע ואף למעלה מכך:

1. בכנרת התקבל בעונה זו נפח מים זמינים קרוב לממוצע- 319 מלמ"ק (ממוצע– 347 מלמ"ק), אך נמוך בהרבה מהשנה הקודמת – 542 מלמ"ק.

2. השפיעה במעין הדן, בסיום עונת הגשמים, עומדת על 9 מ"ק/שנ'. מעין הדן, המהווה את רכיב הזרימה הדומיננטי של הירדן, בעיקר בתקופה הקיצית, נותר מעל הממוצע במועד זה (8.3 מ"ק/שנ). רמת השפיעה הגבוהה במעין הדן נותרה תודות ל"זיכרון ההידרולוגי" כתוצאה מהעשרת האוגר של מעין הדן בשנתיים הקודמות – ברוכות הגשמים.

3. נפח הזרימה בירדן בעונת הגשמים הזו – 274 מלמ"ק היה קרוב לממוצע – 292 מלמ"ק.

4. מקדם הנגר המשוקלל (היחס בין נפחי הגאויות לנפחי הגשם) באגנים המערביים בשנה זו – 5.1%, היה גבוה מהממוצע – 3.7%. בכך נרשם רצף ראשון ונדיר של שלוש שנים בהן מקדם הנגר באגנים אלה היה גבוה מהממוצע, מאז החישובים המתועדים מ- 1985.
למרות מקדם הנגר הגבוה שחושב השנה, לא נרשמו אירועי זרימה נדירים כפי שתועדו בשנתיים הקודמות. אופי הגשמים השנה, שנגזר מהפסקות רבות בין אירוע לאירוע, הכתיב ספיקות מתונות.

מנכ"ל רשות המים גיורא שחם: שנת המים האחרונה הייתה מעט מתחת לממוצע אבל היא מצטרפת לשנתיים גשומות שקדמו לה ובכך נשמרו מאגרי המים של ישראל במצב טוב.

רצף של 3 שנים ברוכות הוא אירוע סטטיסטי לא שכיח ולכן אנו מחויבים להמשיך ולהוביל את פיתוח תשתיות המים בישראל כך שיתאימו למצבי בצורת עתידיים, במיוחד לאור תחזיות שינוי האקלים.

מפלס הכנרת רשם עליה של 0.60 מ' במהלך עונת הגשמים האחרונה וטיפס לרום של 209.15- בסיום עונת הגשמים ב- 1/5/2021. אשתקד נרשמה עליה של 2.82 מ' במפלס הכנרת. ההקטנה בעלית מפלס הכנרת השנה נובעת משילוב של נפחי מים זמינים מופחתים השנה ומהגברת השאיבות במוביל הארצי – 156 מלמ"ק בשנת 2020/21 לעומת 59 מלמ"ק אשתקד.

רשות המים גשם כנרת משקעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד