ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
הח"כ דורש תשובות

אפליה במכרז של הכנסת: ערבים כן - חרדים לא

במכרז פומבי של הכנסת, לתפקיד של רכז תחום הוצאות ותשלומים צוין: "משרה מיועדת לאוכלוסיה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית". ח"כ ארבל פנה במכתב לגורמים הרלוונטיים וטוען כי מדובר באפליה כלפי חרדים: "למיטב ידיעתי לא פרסמה הכנסת מכרזים דומים או מקבילים לאוכלוסייה החרדית או ליתר האוכלוסיות להן מובטח, ע"פ חוק, ייצוג הולם"

אפליה במכרז של הכנסת: ערבים כן - חרדים לא
משה ארבל צילום: פלאש90

חבר הכנסת משה ארבל שיגר היום (ראשון) מכתב למנכ"ל הכנסת גיל סגל וליועצת המשפטית לכנסת עו"ד שגית אפיק, בו הוא טוען כי יש אפליה כלפי האוכלוסייה החרדית, במכרז שפרסם אגף משאבי האנוש בכנסת לתפקיד של רכז תחום הוצאות ותשלומים.

תחת הכותרת "התעלמות מבני האוכלוסייה החרדית במכרז פומבי של הכנסת", כתב ח"כ ארבל כי בשבוע שעבר, ביום 13 בספטמבר, פרסם אגף משאבי האנוש בכנסת שלושה מכרזים פומביים. באחד המכרזים לתפקיד של רכז תחום הוצאות ותשלומים צוין: "משרה מיועדת לאוכלוסיה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית". לגבי שני התפקידים האחרים לא צוין דבר בנוגע לאוכלוסיות מיוחדות.

לדברי ארבל, מקור הסמכות החוקית ליתן העדפה לבני אוכלוסיות מסוימות במכרזים פומביים מצוי בסעיף 15א לחוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959, בעניין "ייצוג הולם בקרב העובדים בשירות המדינה". הסעיף מבטיח כי בקרב העובדים בשירות המדינה, בכל הדרגות והמקצועות, בכל משרד ובכל יחידת סמך, יינתן ביטוי הולם לייצוגן של מספר אוכלוסיות, בהן האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית, אך גם בני החברה החרדית, מי שנולד או שהוריו נולדו באתיופיה, עולים חדשים ואנשים עם מוגבלות. החוק אף קובע במפורש כי "משרד" לצרכי החוק מוגדר אף כמשרדי הכנסת ועל כן אף הם מחויבים בהוראות הייצוג ההולם.

ארבל הסביר: "לאור חובה חוקית זו הופתעתי לראות כי האוכלוסייה החרדית, לצד אוכלוסיות אחרות להן הבטיח המחוקק ייצוג הולם, הודרה מהמכרז למשרת רכז תחום הוצאות ותשלומים על אף שזו מיועדת לאוכלוסיות שלא זוכות לייצוג הולם ברשויות המדינה. למען השלמת התמונה אציין כי ביום 21 בינואר 2021 פורסם מכרז פומבי לתפקיד של דובר ועדה שיועד גם הוא לאוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית. במהלך השנתיים האחרונות, למיטב ידיעתי לא פרסמה הכנסת מכרזים דומים או מקבילים לאוכלוסייה החרדית או ליתר האוכלוסיות להן מובטח ייצוג הולם".

עוד הוסיף הח"כ: "הדבר חורה במיוחד לאור הדו"ח השנתי של מבקר המדינה 72א – חלק ראשון אשר פורסם לאחרונה וגילה כי בשנת 2019 שיעור העובדים החרדים בשירות המדינה עמד על 1.2% בלבד, רחוק משיעור האוכלוסייה החרדית מכלל תושבי המדינה בגיל העבודה, העומד על 8%".

לסיום כתב ארבל: "אשמח לקבל הסבר מדוע המכרז האמור יועד אך ורק לאוכלוסייה הערבית, מבין כלל האוכלוסיות הזכאיות לייצוג הולם, וכיצד פועלת הכנסת כדי לעמוד ביעדים לגיוון תעסוקתי לאוכלוסייה החרדית, מהו שיעור העובדים החרדיים בכנסת ואילו מכרזים בשנים האחרונות יועדו לאוכלוסייה החרדית,.

מכרז כנסת חרדים אפליה משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד