ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הפשרה ביחסים: נתניהו וארדואן שוחחו • ליברמן: ההתנצלות - "שגיאה חמורה"

הפשרה דרמטית ביחסים בין ישראל לטורקיה: ראש הממשלה הטורקי ונתניהו שוחחו, בעקבות התערבות של אובמה - וישראל התנצלה על אירועי המשט • החליטו: מחדשים היחסים בין המדינות • שר הביטחון יעלון: "ראש הממשלה קיבל החלטה אחראית" • ליברמן: "ההתנצלות פוגעת במוטיבציה של צה"ל"

ארדואן. צילום: פלאש90
ארדואן. צילום: פלאש90



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס במוצאי-שבת בדף הפייסבוק שלו לשיחת הפיוס שקיים עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, במהלכה הביע צער על הטעויות המבצעיות שהיו באירועי משט המרמרה ב-2010 ועל פגיעה ואובדן חיי אדם.

"אחרי שלוש שנים של נתק ביחסי ישראל-טורקיה, החלטתי שזה הזמן לשקם אותם", כתב נתניהו. "המציאות המשתנה סביבנו מחייבת אותנו כל הזמן לבחון מחדש את מערכת היחסים שלנו עם המדינות באזור. בשלוש השנים האחרונות עשתה מדינת ישראל מספר ניסיונות להביא לסיום הנתק בינינו לבין טורקיה, והעובדה שבסוריה המשבר מחריף מרגע לרגע הייתה שיקול מרכזי בעיניי.

"סוריה מתפוררת ומאגרי הנשק העצומים והמתקדמים בתוכה מתחילים ליפול לידי גורמים שונים. הסכנה הגדולה היא נפילת מצבורי הנשק הכימי בידי ארגוני טרור. חשוב שטורקיה וישראל שגובלות עם סוריה, יוכלו לתקשר זו עם זו, והדבר רצוי גם מול אתגרים אזוריים נוספים".

שר הביטחון משה יעלון התייחס הערב גם הוא להתנצלות ראש הממשלה בפני טורקיה והביע תמיכה בנתניהו, אל מול הביקורת של יו"ר ועדת חוץ ובטחון, ח"כ אביגדור ליברמן: "אני מחזק את ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהסדירו את המשבר עם ראש ממשלת טורקיה. "ראש הממשלה קיבל החלטה אחראית, וההסדר שהוביל עם טורקיה אינו עומד בסתירה עם העמידה על עקרונותינו בשלוש השנים האחרונות. ההתפתחויות האזוריות והמעורבות האמריקנית אפשרו את יישוב המשבר. מדובר באינטרס משותף הן של ישראל והן של טורקיה".

הדברים עומדים בניגוד לעמדה שביטא ליברמן, שאמר כי ההתנצלות היא "שגיאה חמורה".

בהודעה ששיגר ליברמן נאמר: "מי שצפה בתמונות שצולמו על ספינת ה'מאווי מרמרה' מבין מעל לכל ספק, שחיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית מול פעילי ארגון IHH, שמוכר כארגון טרור גם במדינות אירופה, ובהן גרמניה והולנד. ההתנצלות פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל, ובנכונותם לצאת למשימות כאלה בעתיד. ההתנצלות פוגעת גם במאבק הבלתי מתפשר של עם ישראל על צדקת הדרך ועל מוסריותו ועל מוסריות חייליו". ליברמן האשים את ההנהגה הנוכחית של טורקיה בהתדרדרות ביחסים בין המדינות.

"נראה איך היחסים הדיפלומטיים יתנהלו בעתיד הקרוב"

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, פירסם ביום שישי הצהרה כי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם עמיתו הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, במה שלדברי הנשיא האמריקני מהווה תחילת שיקום היחסים בין שתי המדינות.

הדברים פורסמו אחר הצהריים בהצהרה שפרסם הבית הלבן, טרם המראתו של אובמה מנמל התעופה בן גוריון לירדן. מדובר בשיחה הראשונה שהתקיימה בין נתניהו לארדואן מזה ארבע שנים.

בהצהרה של אובמה נאמר: "ארצות הברית מעריכה מאוד את יחסיה הקרובים עם ישראל וטורקיה, ומייחסת חשיבות רבה לשיקום היחסים ביניהן במטרה לקדם את השלום והביטחון באזור. כולי תקווה שחילופי הדברים בין המנהיגים היום יאפשרו להם לעבוד בשיתוף פעולה עמוק למול מגוון אתגרים והזדמנויות".

נתניהו וארדואן סיכמו בשיחה ביניהם על השבת הנורמליזציה בין המדינות, וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל בפרשת משט המרמרה. בתמורה הסכים נתניהו להשלים את תשלום הפיצויים לטורקיה.

נתניהו הביע צער על ההידרדרות ביחסים והביע את מחויבותו להסדרה של חילוקי הדעות במטרה לקדם שלום ויציבות באזור. במהלך השיחה התייחס נתניהו לנושא המשט הטורקי, הבהיר כי תוצאותיו הטרגיות לא היו מכוונות, והביע צער בשם מדינת ישראל על פגיעה ואובדן חיי אדם.

מלשכת ראש הממשלה, נמסר עוד כי נתניהו ציין הוסרו מספר מגבלות על תנועת אזרחים וכניסת סחורות לרשות הפלסטינית. לדבריו, נוהל זה יימשך כל עוד יישמר השקט.

"זו בדיוק ההתנצלות שרצינו", אמר בשבת ראש ממשלת טורקיה, בהתייחסו לפיוס עם ישראל, לאחר התנצלותו של נתניהו על תוצאות המשט לעזה.

ארדואן אמר: "נראה איך היחסים הדיפלומטיים יתנהלו בעתיד הקרוב. אם תחול התקדמות שתיראה לנו מבטיחה, נתרום את חלקינו, ותהיה החלפת שגרירים".

במסיבת עיתונאים באנקרה אישר ארדואן כי יגיע באפריל לעזה, ואולי גם ליהודה ושומרון.
בנימין נתניהו ברק אובמה רג'פ טייפ ארדואן טורקיה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד