כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

שקד: "על אובמה לכבד את הדמוקרטיה הישראלית"

תגובות מעורבות במערכת הפוליטית ל'נאום ירושלים' של אובמה: בנט ושקד מסתייגים, נתניהו תומך בשפה רפה, ומשמאל - תגובות נלהבות • דרעי: "מחמם את הלב, אבל לא די בחזון"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

דבריו של ברק אובמה בנאומו בבנייני האומה היום (ה) בפני קהל של צעירים ישראלים, גררו כצפוי תגובות מעורבות בפוליטיקה הישראלית.

בנאום, שגרר סיקור רחב במיוחד בעיתונות העולמית, ציין אובמה את מחויבותו לבטחונה של ישראל, לכך שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, והכריז כי חיזבאללה הוא ארגון טרור לכל דבר, אך מלבד זאת טען כי 'יש פרטנר' לתהליך מדיני, והזכיר שוב ושוב כי יש לחדש את תהליך השלום.

אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיעו מיד: "בנימין נתניהו שותף לדעתו של הנשיא שצריך לקדם שלום שמבטיח את ביטחונם של כל אזרחי ישראל. ראש הממשלה גם מסכים עם הנשיא אובמה שיש לנו ארץ נהדרת". את הדברים האחרונים ציין כפארפרזה לדבריו של הנשיא כי "כל החיכוכים ביני לבין ביבי היו בשביל ליצור מערכונים לארץ נהדרת".

שר התמ"ת החדש, נפתלי בנט, התלהב מעט פחות: "דבריו של אובמה בוודאי באו מתוך דאגה לישראל ומתוך ידידות אמת, אך את תוצאות הנסיגה הקודמת שלנו חווינו הבוקר בשדרות ובאלפי קורבנות לאורך השנים האחרונות. מדינה פלסטינית אינה הדרך הנכונה. הגיע הזמן לתפיסות חדשות ויצירתיות", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

חברת מפלגתו, איילת שקד, הרחיבה: "אובמה הוא ידיד אמת של ישראל - על זאת אין לערער. אך בסופו של יום רק אנו נהיה אלה שנספוג את התוצאות הטרגיות וההרסניות שבהקמת מדינה פלסטינית. זוהי הסיבה שבגללה בחר העם, רק השבוע, ממשלה שאין בקווי היסוד שלה תמיכה ברעיון שתי המדינות, ונשיא ארה"ב - שהדמוקרטיה היא נר לרגליו - צריך לכבד זאת. ואם בכיפת ברזל עסקינן, יהודה ושומרון היא כיפת הברזל שלנו".

הפייסבוק שימש גם כלי עבור ציפי לבני, יו"ר התנועה, שכתבה: "נאום אובמה חשוב ומעורר השראה, תפקידנו ליישם את החזון הציוני שלנו - כפי שגם השתקף ברהיטות בדבריו למען צעירי ישראל, אלה שבאולם ואלה שבבית".

אריה דרעי הגיב: "מחמם את הלב לדעת שהנשיא האמריקני היה קשוב לעם בישראל, הוא הבין שצריך לדבר בגובה העיניים ולא דרך תיווך פוליטי או ממשלתי. חייבים לזכור, ארץ ישראל, כפי שנכתב בתורה, שייכת לנו. איננו כובשים בביתנו שלנו.

"ובכל זאת, יש לנו מיליוני שכנים ביהודה שומרון שעלינו להתחשב בהם. אין לנו רצון להתערב בחייהם, וגם לא נוכל לספח את כל השטחים ולתת להם אזרחות ישראלית. דבר לא יכול להשתנות ברגע, גם אם ניטיב לחלום לשלום. אין ספק כי חשוב לעשות הכל למען השלום, אך לא ניתן לעשות זאת מתוך חזון בלבד. יש לוודא שיהיו אלו צעדים תמורת שלום, ולא חוסר ביטחון תמורת שלום.

"עלינו לצאת לדרך כבר עכשיו בהסדר ביניים מעשי וארוך טווח, שיתן לנו בטחון ולפלשתינאים אפשרות לנהל את חייהם ולפתח כלכלה יציבה ודמוקרטיה חזקה לצד מדינת ישראל באופן ברור כמדינת העם היהודי".

משמאל זכה אובמה לגיבוי גורף, בוז'י הרצוג הגיב הערב: "נאומו של אובמה היה נאום של ידיד שמבקש לעזור לנו לעזור לעצמינו, זהו נאום אמיץ ואמיתי. כבר בעת ששוחחתי איתו בביקורו הקודם, התרשמתי מכנותו ומיחסו המיוחד לישראל. טוב שהציב בפנינו את האתגר הלאומי הכי חשוב שלנו".
פייסבוק אובמה תגובות הרצוג ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד