ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

הממשלה ה-13 יצאה לדרך • הוארכה כהונת הרבנים הראשיים

יום ההשבעה הסתיים בצילום משותף אצל הנשיא והממשלה ה-33 יוצאת לדרך • בישיבת הממשלה הראשונה קרא נתניהו לאחדות • אושרה הארכת כהונת הרבנים הראשיים • קודם לכן, במהלך ההשבעה, קרע משה גפני את ההסכם הקואליציוני במליאה: "במחבלים לא פוגעים כמו שרוצים לפגוע בלומדי התורה"

הממשלה אצל הנשיא. צילום: פלאש90
הממשלה אצל הנשיא. צילום: פלאש90



ישיבת ממשלה ראשונה הערב (ב'). בפתח הישיבה קרא ראש הממשלה נתניהו לסיעות הקואליציה להפגין אחדות.

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "מכל שלוש התקופות שזכיתי להנהיג את מדינת ישראל, אינני זוכר תקופה יותר מאתגרת מבחינת הסיכונים מצד אחד וההזדמנויות מצד שני והציפיות של אזרחי ישראל".

"בכוחנו לענות על כל האתגרים בלי יוצא מן הכלל", הדגיש נתניהו, "ואנחנו מנקים שולחן, שמים את המחלוקות בצד ועובדים יחד. יש כאן אנשים מצויינים, מנוסים ורעננים ונצליח לפעול רק בשיתוף פעולה ובאחדות. על ידי שמיעת הצדדים נקבל את החחלטות השקולות".

הממשלה אישרה את הרכב ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, הוא הקבינט המדיני-ביטחוני. יו"ר הוועדה, על פי חוק, יהיה ראש הממשלה. חברי הוועדה יהיו שר הביטחון משה יעלון, שר האוצר יאיר לפיד, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ ושרת המשפטים ציפי לבני, שר התמ"ת נפתלי בנט והשר להגנת העורף ושר התקשורת גלעד ארדן.

בנוסף אישרה הממשלה פה אחד את טיוטת חוק הרבנות הראשית לישראל, לפיה תוארך כהונתם של הרבנים הראשיים המכהנים בארבעה חודשים או עד לבחירתם של הרבנים החדשים.

הבית היהודיל • כהונת הגר"ש עמאר תוארך היום

בנוסף אישרו השרים פה אחד תיקון לחוק יסוד: תקציב המדינה לשנים 2009-2012, לפיו פרק הזמן המרבי לאישורו לשנת 2013 יהיה 135 ימים מיום כינון הממשלה ה-33. משמעות התיקון היא, שהממשלה תוכל להגיש את תקציב 2013 לאישור הכנסת עד תחילת חודש אוגוסט, פחות מארבעה חודשים לפני תום שנת התקציב.

בר בישיבה הראשונה אישרה הממשלה סדרה של החלטות. ראשית, את הרכב ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני). יו"ר הוועדה, על פי חוק, יהיה ראש הממשלה בנימין נתניהו. חברי הוועדה יהיו שר הביטחון משה יעלון, שר האוצר יאיר לפיד, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שרת המשפטים ציפי לבני, שר התמ"ת נפתלי בנט והשר להגנת העורף ושר התקשורת גלעד ארדן.

כמו כן, אישרה הממשלה את מינויים של שמונה סגני שרים: ח"כ מיקי לוי, שהיה אמור להתמנות לסגן שר הרווחה מונה לבסוף לסגנו של יאיר לפיד, שר האוצר. ח"כ אופיר אקוניס מונה לסגן שר במשרד רה"מ, המופקד על הקשר בין הממשלה לכנסת. ח"כ זאב אלקין לסגן שר במשרד החוץ, ח"כ אלי בן דהן לסגן שר במשרד לשירותי דת, ח"כ דני דנון לסגן שר במשרד הביטחון, ח"כ אבי וורצמן לסגן שר במשרד החינוך, ח"כ ציפי חוטובלי לסגנית שר במשרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ח"כ מיקי לוי לסגן שר במשרד האוצר וח"כ פאינה קירשנבאום מונתה לסגנית שר במשרד הפנים.


אישור הממשלה

קודם לכן אושרה והושבעה הממשלה בכנסת ואושרה ברוב של 68 ח"כים.

בפתח הדיון נבחר ח"כ יולי אדלשטיין לתפקידו כיו"ר הכנסת במקומו של רובי ריבלין המודח, ברוב מוחץ של 96 תומכים וללא מתנגדים. אחר כך החל ראש הממשלה לשאת את דבריו.

"מטרתנו העליונה היא להבטיח את עתיד העם היהודי על ידי הבטחת עתיד ארץ ישראל. שורש הקיום שלנו הוא המדינה היהודית. עם כניסתנו למשרדי הממשלה והכנסת, אנחנו מקבלים פיקדון יקר מכל מאזרחי ישראל - הם מפקידים בידינו את המדינה", פתח נתניהו, והוסיף: "אני מאמין ומקווה ומצפה לכך. אני מתחייב שהממשלה תפעל לשרת את כלל הציבור בישראל - ולא רק חלקים ממנו. אלה שמיוצגים בקואליציה ובאופוזיציה. אני יכול לומר שמלאכת ההרכבה הייתה קשה, זה היה כמו קובייה הונגרית, שהיה צורך בתושייה ישראלית כדי לסדר אותה. אתה לא תמיד יודע אם כל ריבוע נופל בדיוק במקום הנכון".

אחרי נתניהו נשאה דברים גם שלי יחימוביץ', שתקפה בחריפות רבה את ראש הממשלה. בדבריה הזכירה גם את הכנסותיו של שר המדע יעקב פרי.

מיני סערה נרשמה בעת הקראת הרשימה, כשהגיע נתניהו לשמו של בנט, נטשו חברי הכנסת של יהדות התורה את המליאה בצעד של מחאה, תוך שהם קוראים לעברו של נפתלי בנט: "יהודי לא מגרש יהודי".

ביהדות התורה הסבירו את הצעד: "נפתלי בנט כרת ברית הדרת חרדים יחד עם לפיד. עיקר האש הייתה מכוונת לציונות הדתית שזעקה לא מכבר 'יהודי לא מגרש יהודי', ועכשיו נציגיה בגדו ביהודים החרדים שכאבו את כאבם. ההסכם הקואליציוני פוגע רובו ככולו בילדי החרדים, בתלמידי ישיבות ובמאות אלפי נצרכים. זעקת האימהות והילדים באו לידי ביטוי בנהמת לבם של נציגי יהדות התורה". חבר הכנסת ישראל אייכלר אף אמר: "זה עוול שלא יסולח להם, ואנחנו נזכיר להם את זה".

הממשלה הרעה

בהמשך נשאו חברי הכנסת של יהדות התורה נאומים חריפים במיוחד, ליצמן טען כי "אם לא היה לי זקן וכובע הייתי ממשיך בתפקיד", בהתייחס לגיוס אמר: "לא ניהלו איתנו שום מו"מ בעניין. לא דיברו איתנו לא מיניה ולא מקצתיה. בכל מקרה, נטל שמטל - אף אחד לא יתגייס. שלא יבלבלו אתכם".

גפני השווה את ההסכמים הקואליציוניים לספר הלבן וקרע אותם מעל גבי הדוכן, בגיבוי שבשתיקה מיו"ר המושב ח"כ אמנון כהן מש"ס.

בעת ההצבעה על הממשלה קראו הח"כים קריאות חריפות. אייכלר הצהיר שהינו מצביע נגד ממשלת הזדון, גפני כינה את הממשלה 'ממשלה הרעה' ופרוש הסתפק ב'נגד ממשלה שמחרימה חרדים'.

הרכב הממשלה הסופי:

הליכוד: ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, שר הפנים גדעון סער, שר התקשורת והגנת העורף גלעד ארדן, שר התחבורה ישראל כץ, שר ביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שר האנרגיה והמים סילבן שלום, שר ליחסים בינלאומיים יובל שטייניץ, שר התיירות עוזי לנדאו, שר החקלאות יאיר שמיר, שרת הקליטה סופה לנדבר, יו"ר הקואליציה צחי הנגבי, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט יריב לוין.

יש עתיד: שר האוצר יאיר לפיד, שר החינוך שי פירון, שרת הבריאות יעל גרמן, שר הרווחה מאיר כהן, שר המדע יעקב פרי.

הבית היהודי: שר הכלכלה והמסחר נפתלי בנט, שר השיכון אורי אריאל, שר לאזרחים ותיקים אורי אורבך, סגן שר בתפקיד שר הדתות אלי בן דהאן, יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי.

התנועה: שרת המשפטים ציפי לבני, שר להגנת הסביבה עמיר פרץ.

ומי בוועדות הכנסת?

בראש ועדת החוץ והביטחון, יעמוד יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. היא אמונה על חקיקה בנושאי חוץ וביטחון, וכן על פיקוח ובקרה של משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ואישור סעיפי תקציביהם.

בראש ועדת הכספים יעמוד ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי). הוועדה דנה בתקציב המדינה ובחוק ההסדרים ומכינה אותם לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו) יעמוד בראש ועדת חוק חוקה ומשפט. בראש ועדת החינוך יעמוד ח"כ עמרם מצנע (התנועה), ח"כ צחי הנגבי (הליכוד ביתנו) יכהן כיו"ר ועדת הכנסת למשך שנה וחצי, ולאחר מכן יחליף אותו בתפקיד ח"כ אופיר אקוניס, חברו לסיעה.

בראש ועדת העבודה והרווחה יעמוד ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו), ח"כ אורלי לוי (הליכוד ביתנו) תעמוד בראשות הוועדה לזכויות הילד.

בראש הוועדה למעמד האישה תעמוד עליזה לביא (יש עתיד). ח"כ מירי רגב (הליכוד ביתנו) מונתה לראשות ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

לראשות ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מונה ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד). ח"כ עדי קול (יש עתיד) תעמוד בראש הוועדה לפניות הציבור.

ראשותה של ועדת הכלכלה תיועד לנציג האופוזיציה. וכך גם ראשותה של הוועדה לביקורת המדינה.
כנסת נתניהו השבעה שרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 60 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד