י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
שר ההגנה המיתולוגי

מת הגנרל שהתעלם מתחנוני ישראל להציל אזרחים

מוחמד חוסיין טנטאווי, שכיהן כשר ההגנה המצרי בעבר, מת בגיל 85 | מוחמד זכור לרעה אחרי שבמהלך כהונתו סירב לבקשת ישראל להגן על עובדי השגרירות במצרים שנקלעו למתקפה מצד המון זועם

מת הגנרל שהתעלם מתחנוני ישראל להציל אזרחים
שר ההגנה צילום: לשכת הנשיאות של מצרים

‏שר ההגנה שהנהיג את מצרים תקופה קצרה אחרי הדחת הנשיא מובארק ב-2011, הפילדמרשל מוחמד חוסיין טנטאווי, מת בגיל 85, האיש שהתעלם מתחנוני ישראל להציל ישראלים, הודח בהמשך על ידי מנהיג האחים המוסלמים מוחמד מורסי.

‏מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, עלה לשלטון לאחר שמובארק הודח מהשלטון, טנטאווי המשיך כשר ההגנה. אך תוך חודש בלבד מורסי "הוציא אותו לפנסיה" ומינה את א-סיסי במקומו. כעבור שנה א-סיסי הדיח את מורסי מהשלטון בעקבות המחאה הגדולה נגדו. מאז הדחתו טנטאוי נעלם מאור הזרקורים, השתתף מעת לעת באירועים צבאיים, כך דיווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

באוגוסט 2012 הנשיא הטרי של מצרים, מוחמד מורסי, הדיח את שר ההגנה, מוחמד חוסיין טנטאווי, ואת הרמטכ"ל, סמי חאפז ענאן, מתפקידם. נוסף להם הודחו גם מפקד חיל הים, מהאב נמש, ומפקד חיל האוויר, עבד אל-עזיז סיף א-דין. וכך כשמצרים נכנסת לתקופה סוערת, כמעט התבצע לינץ' בישראלים.

אך הסיפור הכי משמעותי מבחינת ישראל לגבי הגנרל שמת, היה בזמן שכיהן כשר ההגנה, לאחר עליית מוחמד מורסי לשלטון, התאספו מאות מפגינים אנטי ישראליים מחוץ לשגרירות ישראל בקהיר, וניסו לפרוץ פנימה כדי לבצע לינץ' באנשי השגרירות. ב-9 לספטמבר 2011.

באותו יום שישי, סמוך לשעה 19:00, אלפי מצרים הסתערו על בניין השגרירות הישראלית והרסו את החומה המקיפה את הבניין, שנבנתה שם מחדש רק בתחילת אותו שבוע, כעבור כמה שעות של התפרעויות פרצו המפגינים אל תוך הבניין עצמו, הורידו את דגל ישראל והסתובבו באין מפריע בבניין, עלו וירדו במדרגות, פרצו לחדרים ובזזו רכוש ומסמכים.

הם נכנסו אל המחלקה הקונסולרית של השגרירות ופרצו את הסורגים והדלתות באמצעות מוטות ברזל. נכנסו לחדרים והשליכו מסמכים שמצאו במקום, מחלונות הבניין.

בקומה ה-18 של הבניין התבצרו בחדר ביטחון מיוחד שישה מאבטחים ישראלים עליהם פיקד הקב"ט יונתן. משם הם דיווחו על המצב לשגריר יצחק לבנון ולמטה משרד החוץ בירושלים. בכל אותן שעות עמד הצבא המצרי מנגד ולא התערב.

ראש הממשלה דאז נתניהו, יחד עם בכירי הממשלה עקבו אחרי האירועים מחדר המצב במשרד החוץ, שפעל במתכונת חירום. נתניהו ניסה אך ללא הצלחה, לשוחח בטלפון עם ראש המועצה הצבאית העליונה במצריים, מוחמד חוסיין טנטאווי.

לאחר שהתברר כי המצב מחמיר והמצרים אינם עושים דבר, עלה חשש שהמפגינים יצליחו לפרוץ לקומה העליונה ולטבוח במאבטחים הישראלים. ראש הממשלה נתניהו התקשר לנשיא ארה"ב דאז ברק אובמה, עדכן אותו על המצב החמור וביקש שארה"ב תלחץ על השלטונות המצרים להתערב.

שר הביטחון אהוד ברק קיים שיחות במקביל עם שר ההגנה האמריקני, ליאון פנטה, ועם יועצו של הנשיא אובמה דניס רוס. האמריקנים התערבו במהירות וקיימו שיחות דחופות עם ראש המועצה הצבאית העליונה, פידלמרשל מוחמד חוסיין טנטאווי ובכירים מצרים אחרים, ודרשו מהם לפזר את המפגינים.

הנשיא אובמה אף פרסם הודעה לפיה הוא מודאג מהמצב וקרא לממשלת מצרים לכבד את התחייבויותיה הבינלאומיות ולהגן על השגרירות.

מיד לאחר מכן הורגש שינוי בפעילות המצרית. הללו הפעילו את הצבא, גירשו את ההמונים וכוח קומנדו מצרי פרץ לבניין, בליווי כלים משוריינים. במבצע הזה חולצו ששת המאבטחים שנותרו נצורים בשגרירות. הנצורים חולצו כשהם בלבוש אזרחי ופניהם מכוסות, מחשש שיזוהו. הם הובלו בשריוניות של הצבא המצרי למקום מבטחים, שם הועלו על כלי רכב והוסעו לשדה התעופה.

ראש הממשלה שוחח במהלך הלילה 3 פעמים עם הצוות הנצור. במהלך שיחה עם ראש האבטחה במקום, יונתן, הוא ביקש כי במקרה והאירוע יסתיים באופן טראגי, יודיעו על הדבר למשפחתו באופן אישי ולא בטלפון. נתניהו אמר לו: "יונתן, אתה בחור יוצא מהכלל וכך גם שאר הצוות. נפעיל את כל הכוחות הנדרשים כדי לחלץ את כולם מהמקום".

ראש הממשלה והנוכחים בחדר המצב של משרד החוץ, עקבו בשידור חי אחרי תהליך השחרור באמצעות מצלמות האבטחה של השגרירות. בעת כניסתם של השישה לשריוניות המצריות הייתה התפרקות מתח בחדר והתרגשות על כך שהאירוע נגמר בשלום.

ישראל שלחה מטוס חיל אוויר לחילוץ כל הסגל הדיפלומטי מהמדינה. תחילה פונו בשעה 4:40 לפנות בוקר במטוס חיל האוויר מדגם באוינג 707 כ-80 איש, כולל: השגריר יצחק לבנון, דיפלומטים, בני משפחות ומאבטחים. לאחר מכן פונו מממצרים גם ששת המאבטחים הישראלים.

במדינה נותר רק סגן הקונסול וכמה מאבטחים, וזאת כדי לא ליצור נתק דיפלומטי מוחלט.

באירוע לא היו נפגעים ישראלים.

מצרים שר ההגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד