י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לחג שמחת תורה

ספר תורה שהנאצים גנבו הוחזר לקהילה ממנה נגנב

ספר תורה שהנאצים גנבו כדי להניחו במוזיאון שהם תכננו על היהודים בפראג, יוחזר לקהילה ממנה נגנב ויבוא לידי שימוש כבר בחג שמחת תורה הקרוב

ספר תורה שהנאצים גנבו הוחזר לקהילה ממנה נגנב
ספר תורה צילום: באדיבות המצלם

ספר תורה שהנאצים גנבו והעבירו למוזיאון שתיכננו להקים, על היהודים, הוחזר לקהילה ממנה נגנב: עמותת Memorial Scrolls Trust, עמותה בלונדון שמשמרת ספרי תורה וכתבי קודש אחרים, מסרה ביום ראשון כי תעביר את ספר התורה מס' 1052, כפי שהוא מקוטלג במוזיאון, לשימוש של הקהילה היהודית בבירת צ'כיה, לקראת שמחת תורה.

בשנת 1942 תפסו הנאצים את ספר התורה, שנכתב בשנת 1890 בברנו, עיר הממוקמת כ-170 קילומטרים מדרום מזרח לפראג. המגילה נשלחה למוזיאון היהודי המרכזי, מוסד בו הם רצו להשתמש בו כדי להציג אלפי חפצים ערך שגנבו מהקהילות היהודיות שהושמדו, המוזיאון הפך למוזיאון היהודי של פראג, שבבעלות הקהילה היהודית המקומית.

ספצילום: The Memorial Scrolls Trust.

ספר התורה נכתב בשנת 1890 בברנו, שם שירת את הקהילה היהודית המקומית עד שנת 1942, אז הורו שלטונות הכיבוש הנאצים לכל הקהילות היהודיות הקיימות לשלוח את כל חפצי הקודש וספרי התורה שלהם לפראג, שם הם אמורים היו להיות מאוחסנים ומקוטלגים על ידי המוזיאון היהודי המרכזי (כיום המוזיאון היהודי). כך הגיעו לפראג יותר מ-212 אלף חפצים, כולל 1,800 ספרי תורה. בניגוד לרוב היהודים, ספרי התורה הצליחו לשרוד את המלחמה והאחסון בתנאים הגרועים של בית הכנסת ההרוס בפראג בתקופת השלטון הקומוניסטי.

בשנות השישים החליטו הרשויות הקומוניסטיות למכור את רוב ספרי התורה, הודות לנדיבותו של הנדבן ראלף יבלון, בשנת 1964, הגיעו 1564 ספרי תורה לבית הכנסת בווסטמינסטר בלונדון, שם הוקם מקום מיוחד לספרי התורה, הארגון שהוקם החל להלוות את ספרי התורה לקהילות וארגונים יהודיים ברחבי העולם, ספרי התורה אינם נמכרים לעולם, אך ניתנות לשימוש בהשאלה לצמיתות בבתי הכנסת הזקוקים להם.

בדיווח נוסף על עתיקות יהודיות, מפרסם העיתון היהודי הבריטי Jewish News. כי המוזיאון והארכיון היהודי של הונגריה והספרייה הלאומית של ישראל רכשו מבית מכירות ששמו לא פורסם, אוסף רשומות של קהילות יהודיות בהונגריה. שבעת המסמכים, ספרי החשבונות, הפנקסים והניירות הקהילתיים הם מהשנים 1851-1948.

ספר תורה צ'כיה פראג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד