י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

ברק אובמה בירושלים • "באתי לומר לכם שאתם לא לבד בשכונה הזו"

יום היסטורי בישראל • נשיא ארצות הברית ברק אובמה נחת לביקור בן שלושה ימים בישראל והרשות הפלסטינית • המשיך במסוק לירושלים לפגישות עם נשיא המדינה וראש הממשלה • במסיבת עיתונאים משותפת אמר בנימין נתניהו: "הסנקציות לא הצליחו לעצור את הגרעיו האיראני - צריך להוסיף איום צבאי ממשי" • אובמה הגיב: "כל מדינה צריכה להחליט בעצמה על תקיפה" דיווחים, גלריות ווידאו

אובמה ונתניהו. צילום: פלאש90
אובמה ונתניהו. צילום: פלאש90



חיזוק הקשר עם ישראל, המשך הסיוע הצבאי והטיפול בסוגיית הגרעין האיראני, היו חלק מהנושאים שעלו היום (ג), במהלך יום ביקורו הראשון של הנשיא ברק אובמה בישראל

ביקורו ההיסטורי של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בישראל, החל היום בשעות הצהריים המוקדמות, עם נחיתתו של המטוס הנשיאותי 'אייר פורס 1' בנמל התעופה בן גוריון.

נשיא המדינה, ראש הממשלה והשרים, יחד עם הרבנים הראשיים לישראל, המתינו לו בשדה התעופה וקיבלו את פניו, לצידם של אח"מים רבים. בין הדמויות הרבניות שהגיעו למקום היו גם הרב יעקב איפרגן (הרנטגן) והרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק.

בטקס קצר וראשוני שנערך על מסלול הנחיתה עצמו, נאמו נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו והאורח ברק אובמה. בדבריו הדגיש אובמה כי ארצות הברית תעמוד תמיד לצידה של ישראל. את נאומו פתח בכמה מילים בשפה העברית: "טוב להיות שוב בארץ". לשמעון פרס אמר בעת שלחצו ידיים: "שלום לך, חברי".

עוד בנושא:
הגר"ע יוסף: "מצווה להשתדל ולראות את אובמה"
אובמה משתק את ירושלים: הסדרי תנועה וחנייה
נטורי קרתא פונים לאובמה: "תפסיק לתמוך בציונים"
מסע נשיאותי: צפו בברק אובמה מגיע לישראל • גלריה
הנשיא בבירה • גלריה שנייה מהביקור הנשיאותי

"אדוני הנשיא, הסיפור האישי שלך משקף את ההיסטוריה הכלל העולמית", פתח שמעון פרס את דבריו. "החזון שלך משקף את העתיד כמו שהוא צריך להיות. הצעת לעם האמריקאי ולשאר אזרחי העולם מנהיגות של חזון ושל ערכים. מנהיגות המחויבת למחר טוב יותר. בעתות שלום ובעתות מלחמה, תמיכתך בישראל אינה ניתנת לערעור".

הרב הראשי לישראל יונה מצגר העניק לאורח ספר קודש במתנה בעת שירד מהמטוס. הגר"ש עמאר בירך
את אובמה בברכת: "ברוך שחלק מכבודו לבשר ודם".

צפו במטוס מגיע לישראל • צילום: היחידה האווירית של משטרת ישראל



ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה בדבריו לנשיא ולעם האמריקני, ואמר: "במזרח תיכון שאינו יציב וודאי, הצורך בידידות זאת חשובה יותר מתמיד.

נתניהו הוסיף והציע לנשיא: "אדוני הנשיא, בביקור היסטורי זה, תהיה לך הזדמנות לראות פן אחר של ישראל. תראה את העבר, ההווה, והעתיד חוברים יחד במדינה זעירה זו שהשאירה חותמת גדולה כל כך על הציוויליזציה. תראה את מגילות ים המלח הגנוזות, התנ"ך העתיק ביותר בעולם, שנכתב כאן בעברית לפני 2,000 שנה. מגילות אלה מהוות עדות לקשר הנצחי בין העם היהודי לארץ ישראל".

נתניהו גם הפתיע והציע לאובמה שפם מזוייף, כשהוא מסביר: "התאפשר לי לראות את הראיון איתך בטלוויזיה הישראלית לפני מספר ימים. ציינתי לי את הרצון שלך להסתובב כאנונימי. אז אם יהיו לך כמה דקות פנויות, ותצליח לחמוק מאנשי הביטחון שלך בחרנו כמה בתי קפה ובארים בתל אביב, ואפילו הכנו שפם מזוייף בשבילך".

בעת לחיצות הידיים, פנה שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, לאובמה וביקש: "בבקשה שחרר את פולארד".

אובמה הקשיב לדברים, אך לא הגיב. בהמשך הונחה אובמה ללכת לפי הקווים האדומים, ואמר בהלצה על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא תמיד מדבר על קווים אדומים". אנקדוטה משעשעת נוספת אירעה כאשר פשט אובמה את הז'קט בשל החום, ונתניהו מיהר להסיר אף הוא את הז'קט שלבש.

בהמשך הצגת השרים, התעכב אובמה סמוך ללפיד. "שמעתי שהייתה לך משרה טובה לפני שנכנסת לפוליטיקה", אמר לו. לפיד השיב: "זה נכון, הייתה לי משרה טובה יותר. אבל כל אחד מכוון את חייו כפי שהוא רואה לנכון". אך אובמה לא הרפה: "אשתי תמיד אומרת 'היזהר במה שאתה מאחל לעצמך', זה עלול להתגשם".

אל כיפת הברזל

לאחר הטקס, נסעה שיירת הנשיא לאזור סמוך לשדה התעופה - בו הוצבה מערכת 'כיפת ברזל', אשר פיתוחה הסתייע במימון אמריקאי, הנשיא סקר את המערכת, והמשיך לכיוון ירושלים.

בעת המסע, לאור התנועה הדלילה, נחסם כביש 1 לכמה דקות. לאחר נסיעה קצרה נחת המסוק ובו הנשיא בגבעת רם בירושלים.

בשעה 16:00 הגיע אובמה למעון הנשיא שמעון פרס בירושלים.

לרגל הביקור נחסם מרכז ירושלים לתנועה לשעות רבות.

השניים התקבלו על ידי מקהלה של 60 ילדים וצעדו יחדיו על השטיח האדום. לאחר כשעה של פגישה מסרו השניים הצהרות משותפות. משם המשיך אובמה למעונו של ראש הממשלה, שם התקבל על ידי ראש הממשלה ורעייתו.

קודם למסיבת העיתונאים, נועדו לפגישה ממושכת בסוגיית הגרעין האיראני והמצב בסוריה. מהצד הישראלי נכחו בפגישה היועץ לביטחון לאומי, יעקב עמידרור והמזכיר הצבאי האלוף, אייל זמיר.
מהצד האמריקאי נכחו היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון ושר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. הנשיא כתב ברכה בספר האורחים בבית ראש הממשלה. ושוחח גם עם רעיית ראש הממשלה.

צילום: פלאש90צילום: צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


מסיבת העיתונאים

לסיום הערב נערכה מסיבת עיתונאים בה בנימין נתניהו קידם בברכה את הנשיא האמריקני ואמר: "זה כבוד גדול עבורי לארח אותך בירושלים. אני מקווה שהכרת התודה של העם בישראל כבר גרמה לך להרגיש בבית".

נתניהו שב והצהיר על תמיכתו בפתרון של שתי מדינות לשני עמים וכי "לעולם לא ניתן את הזכות להגן על עצמנו, גם לידידה הטובה ביותר שלנו ואין לנו ידידה יותר טובה מארה"ב".

הוא המשיך והתייחס לסוגיית איראן ואמר: "הסנקציות על איראן לא הצליחו לעצור את המהלך הגרעיני ואתה יודע שצריך להוסיף איום צבאי ממשי בין הסנקציות".

אובמה התחיל את מסיבת העיתונאים עם מחמאות למשפחת ראש הממשלה ואמר כי "בתור מנהיגים האחריות הגדולה ביותר היא הביטחון של העמים שלנו. המשימה של ביבי היא לדאוג לביטחונם של אזרחי ישראל".

אובמה אמר עוד כי "בתור נשיא הבהרתי את המחויבות שלנו לביטחון ישראל, היום יש שיתוף פעולה ביטחוני ותרגולים יותר מאי פעם. אנחנו מספקים יותר סיוע ביטחוני וטכנולוגיה מתקדמת לישראל יותר מכל ממשל וזה כולל יותר לתמיכה למערכות כמו 'כיפת ברזל' שהצילו חיים בישראל".

אובמה גם ציין בדבריו כי "התמיכה של ארצות הברית בביטחון ישראל היא חסרת תקדים והקשר בין המדינות מעולם לא היה חזק יותר. כחלק מהתמיכה שלנו בביטחון ישראל התחלנו להתחיל לדבר על הרחבת הסיוע הביטחוני לישראל. ההסכם שלנו כרגע הוא עד 2017 ואנחנו מדברים עם הצוותים שלנו להרחיב את זה מעבר ל-2017".

הנשיא האמריקני אמר בסוגיה הפלסטינית כי "דיברנו גם על איך להתקדם לפתרון שתי מדינות לשני עמים. אני מברך את ביבי ואני אדבר עם אבו מאזן מחר ויהיה לי עוד מה להגיד אחרי השיחה".

אובמה התייחס לנעשה בסוריה ואמר כי, "משטר אסד חייב להבין שהוא יהיה אשם ואחראי למה קורה לנשק הכימי שלו". ובהתייחס לאיראן אמר: "המטרה שלנו היא למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אנחנו מעדיפים לפתור זאת בדרך דיפלומטית ויש עוד זמן". עוד הוסיף ואמר: "כל מדינה צריכה לקבל החלטות בעצמה כשזה מגיעה להחלטה העצומה לבצע פעילות צבאית".

לשאלת העיתונאים אמר אובמה: "המטרה המרכזית שלי בביקור היא לקבל הזדמנות לדבר ישירות עם העם בישראל. לומר להכם: בזמן שהשכונה הזאת הפכה לקשה יותר, אנחנו שומרים על הגב שלכם. ןאתם לא לבד. אנו מחשיבים את ביטחון מדינת ישראל בצורה מאוד רצינית".

הוא הוסיף ואמר: "ברור שאני חושב שאני נשיא טוב יותר מלפני ארבע שנים, אבל לא היה אפשר להשיג שלום בכהונה הראשונה ואמרתי שאני לא אתחיל לחכות לעבוד על זה בכהונה השנייה. זה דבר מאוד מסובך ומורכב לעבוד על כל הנושאים האלה וגם יש פוליטיקה לשני הצדדים. המון דברים שרציתי לעשות בארה"ב לא הצלחתי לעשות בכהונה הראשונה בגלל פוליטיקה. המטרה שלי כאן היא בעיקר להראות שארה"ב היא כוח חיובי".

5000 שוטרים, משמרות של 12 שעות

במהלך הימים האחרונים הגיעה לישראל רכבת אווירית מארה"ב. מטוסי המטען של הצבא האמריקאי פרקו בנתב"ג טונות רבות של ציוד שכלל לימוזינות משוריינות, רכבי אבטחה ושרד חסינים לירי ומטעני צד, צי של 12 מסוקי 'בלאק הוק', חדר תקשורת וציוד ממסר לווייני שבאמצעותו יוכל הנשיא האורח להיות בקשר רציף עם כל גורם בארצו ומחוצה לה.

בכל הקשור לאבטחתו של ברק אובמה, האיש המאויים ביותר בעולם - הממשל האמריקאי לא לקח סיכון, ובוודאי לא משטרת ישראל, שאבטחה את שיירת הנשיא באמצעות 60 כלי רכב - בהם היו אנשי הימ"מ (אנשי היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור), יס"מ (יחידת הסיור המיוחדת), שבעה אופנועים, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ואפילו רכבי כיבוי.

את המבצע מלווים 400 אנשי לוגיסטיקה, בנוסף ל-15 אלף שוטרים, להם סופקו 50 אלף מנות מזון ו-4,500 חדרי לינה בבתי מלון ואכסניות, 1,500 לכל לילה.

כל שוטרי ישראל עבדו בשתי משמרות של 12 שעות ביממה כל אחת בכל שלושת ימי הביקור. בכל רגע נתון השתתפו כ-5000 שוטרים באבטחת הנשיא ופמלייתו.

מחר יבקר אובמה במוזיאון ישראל וברשות הפלסטינית, ומחרתיים יגיע להנחת זרים בהר הרצל ולביקור ביד ושם.

חזרה גנרלית לקראת הביקור







נשיא ארה''ב ישראל שר החוץ כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד