י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מעניק תקווה לחיים חדשים

במבצע נועז: היהודי שמחלץ פליטים מאפגניסטן

למרות שארצות הברית עזבה לפני כחודש את אדמת אפגניסטן והשליטה הטאליבנית הושלמה, עדיין נמשכות בימים אלה משימות חילוץ של נשים אפגניות ומשפחותיהן. מי שעומד מאחורי היוזמה הוא אהרן פרנקל, יהודי שחילץ בעבר יהודים רבים מברית המועצות למדינת ישראל

במבצע נועז: היהודי שמחלץ פליטים מאפגניסטן
אילוסטרציה צילום: unsplash

קבוצה של 41 נשים אפגניות ומשפחותיהן פונו מקאבול, הנשלטת על ידי ארגון הטאליבן בשבוע שעבר והועברו באופן בטוח לאבו דאבי. הדיווח על המבצע מתפרסם בזמן שהמחלצים ממשיכים לסייע לאזרחים אפגנים אחרים הנמצאים בסיכון לעזוב את המדינה.

בכירי ממשלה מכמה מדינות ארגנו את מבצע ההצלה יחד עם יושב הראש של הקונגרס היהודי האירו אסייתי (EAJC), אהרון פרנקל. סוכנות הסיוע ההומניטרי הבינלאומית IsraAID גם היא השתתפה במשימה. "כשאירועים מטרידים כמו המצב הנוכחי באפגניסטן קורים בעולם, יש לנו מחויבות לפעול כמנהיגים", אומר פרנקל. "אם ביכולתנו לספק סיוע אז יש לנו חובה לבוא לעזרתם של כל איש ואישה".

משימת ההצלה הנועזת קיבצה נשים ממקומות שונים ברחבי קאבול. הן נסעו באוטובוס דרך מחסומי טאליבן לגבול הצפוני של המדינה, שם הוכרחו לחכות יומיים לפני שקיבלו רשות לחצות את הגבול לטג'יקיסטן. לאחר שהגיעו לדושנבה, בירת טג'יקיסטן, קיבלו הנשים ליווי למטוס פרטי שנחכר על ידי המיליארדר הקנדי ישראלי סילבן אדמס.

הן הגיעו לאבו דאבי ב-6 בספטמבר. למבצע הייתה רמה מיוחדת של רגישות בגלל שאטליבן מסרב להכיר בקיומה של ישראל וציין שהמדינה היהודית היא המדינה היחידה איתה הממשלה האפגנית החדשה לא רוצה לקיים יחסים דיפלומטיים.

כבנם של ניצולי שואה, אהרון פרנקל מכיר מבצעי הצלה מקרוב. הוא מוכר בגלל תרומתו להטסתם בבטחה של עשרות אלפי יהודים מברית המועצות למדינת ישראל. בשנות ה-80, מעט לפני קריסת מסך הברזל והתפרקות ברית המועצות, ביקשה הסוכנות היהודית מפרנקל לסייע לה להטיס יהודים מהמדינה. לאחר שסייע לסוכנות היהודית להטיס יהודים לישראל, מונה פרנקל לנציג חברת בואינג במזרח אירופה ואחר כך הקים קבוצת תעופה משלו.

"אנו שמחים מאוד להעניק לנשים הללו תקווה ולאפשר להן להתחיל לחיות מחדש", אמר פרנקל.

אפגניסטן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד