ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מגלגלים את האחריות

85 ראשי ערים פנו לממשלה: 300 אלף דירות בסכנת קריסה מיידית

כשבועיים אחרי הקריסה הפתאומית של בניין המגורים בחולון: 85 ראשי ערים שיגרו מכתב לשרים שקד ואלקין בדרישה לשקם את הבניינים הנמצאים בסכנת קריסה. בהתאחדות הקבלנים תקפו את ראשי הערים, טענו כי האחריות עליהם ושחזרו דוח מטריד ומדאיג מלפני ארבע שנים

85 ראשי ערים פנו לממשלה: 300 אלף דירות בסכנת קריסה מיידית
זירת קריסת הבניין צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

התאחדות הקבלנים הודיעה כי בישראל יש מעל 300 אלף דירות בבניינים בסכנת קריסה מיידית וטענה כי על הרשויות המקומיות לסמן אותם ולהביא להריסתם ובנייתם מחדש, זאת כשבועיים לאחר הקריסה הפתאומית של בניין המגורים בחולון.

הודעת התאחדות הקבלנים 'בוני ישראל' הגיעה בתגובה למכתב ששיגרו יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס ויו"ר פורום 15 הערים הגדולות רון חולדאי לשרת הפנים איילת שקד ושר השיכון זאב אלקין, בו דרשו לביצוע סקר לכל הבניינים הישנים במדינה, ומיד לאחר מכן לקדם תוכנית שיקום שתכלול אישור פרויקט התחדשות עירונית בהליך מזורז, ותיקון ליקויים בבניינים מסוכנים בפריפריה שנעדרים היתכנות כלכלית להתחדשות עירונית.

על המכתב חתמו 85 ראשי ערים, ובהם ראש עיריית חולון מוטי ששון, ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם, ראש עיריית לוד יאיר רביבו, ראש מועצת ירוחם טל אוחנה, וראשי רשויות נוספות.

עשרות ראשי הערים ציינו במכתב כי לאחרונה הם עדים לקריסתם של מבנים ישנים שנבנו בהתאם לתקנים ולשיטות בנייה שאינם עומדי בתמורות הזמן, ואשר הוזנחו שנים רבות על ידי בעליהם.

לדבריהם, בניינים אלה, שחלקם נבנו על ידי חברות משכנות כגון עמידר ועמיגור, מאוכלסים ברובם על ידי אנשים קשיי יום, שאין ידם משגת לבצוע שיפוצים ולחדש את הנכסים בהם הם מתגוררים. "מדובר בפצצה מתקתקת, ובסכנת חיים של ממש לדיירי המבנים, שעלולים לקרוס בכל רגע", ציינו במכתב.

ראשי הערים דרשו מהשרים אלקין ושקד, להתערב מיידית ולערוך סקר לכל המבנים הישנים ולקדם תוכנית שיקום לבניינים. "אנו דורשים את התערבותכם הבהולה והמיידית, לקידום תוכנית לשיקום ולחידוש בניינים ישנים ומסוכנים. בשלב הראשון ביצוע סקר ומיפוי המבנים הישנים במדינה, תוך סיווגם לפי רמות הסיכון הנובעות מהם, ובשלב השני מיד לאחר מכן, יציאה לתוכנית שיקום וחידוש של המבנים, בין במסגרת התחדשות עירונית במסלול מקל ומזורז ובין בדרך של תיקון הליקויים המבנים בהם ההיתכנות להתחדשות עירונית נמוכה. מדובר בצו השעה ועל כולנו להתגייס לשמירה על שלומם וחייהם של תושבנו".

בהתאחדות הקבלנים הגיבו למכתב ותקפו את ראשי הערים. "כפי הערכנו כבר לפני 4 שנים יש מעל 300 אלף דירות בבניינים בסכנת קריסה מיידית ועל הרשויות המקומיות לסמן אותם ולהביא להריסתם ובנייתם מחדש. כל גרסה אחרת של טיפול קוסמטי בבניינים כאלה לא תספיק", טענו בהודעת התגובה.

הם טענו כי האחריות המלאה לקידום ולזירוז הריסה ובניה חדשה של בניינים מסוכנים שנבנו לפני 50 שנה ויותר באמצעות תמ"א 38 ופינוי בינוי היא של ראשי הערים. "עליהם להתעשת, להפסיק לצפות שאחרים יעשו עבורם את העבודה ולעשות את המאמץ המתבקש להציל את חיי התושבים שלהם שנמצאים בסכנה של פצצה מתקתקת כדבריהם. ענף הבנייה והתשתיות יעמוד לצד כל מי שיקדם פעולה למניעת אסון של קריסת בניינים כפי שעשה עד כה", לשון תגובת התאחדות הקבלנים.

קריסת בניין התאחדות הקבלנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד