י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
חוגגת 80

דורית ביניש: "לא היה מקום לפסול את נתניהו צעד אחד רחוק מדי"

נשיאת העליון בדימוס, דורית ביניש, מסבירה בריאיון ל'ידיעות אחרונות' מדוע תמכה בוועדת חקירה לפרשת הצוללות ולמה היא חושבת שבג"ץ פעל נכון כשלא פסל את נתניהו

דורית ביניש: "לא היה מקום לפסול את נתניהו צעד אחד רחוק מדי"
בנימין נתניהו צילום: Uri Lenz/FLASH90

בפברואר הקרוב ימלאו לשופטת בדימוס דורית ביניש 80 שנות חיים, היא היתה נשיאת בית משפט העליון, זה עשר שנים שהיא מחוץ למערכת המשפטית, אך היא מאד חדה עם דעות מוצקות.

דורית ביניש נשאלת בראייון למוסף של 'ידיעות אחרונות', "11 שופטים בעליון, אמרנו, החליטו פה אחד לאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה. אילו היית אחת מה-11 האם היית פוסקת כמוהם?".

ביניש השיבה ואמרה כי "הרכבת הממשלה היא עניין שונה: לא הייתה אחיזה בחוק לפסילת נתניהו. כשיוצאים מול רצון כל כך מפורש של הציבור, צריך אחיזה בחוק. בתנאים שהיו – נתניהו נבחר, מאחוריו עמדה קואליציה רחבה, ולא היה בסיס לפסילה בחוק – בג"ץ לא יכול היה לנהוג אחרת. כאשר בית המשפט דן בנושאים שיש להם השלכות פוליטיות, הוא הולך על חבל דק. יש קו שאסור לו לחצות אותו. פסילת נתניהו הייתה צעד רחוק מדי".

ביניש נשאלה לגבי השרים לשעבר רפאל פנחסי ואריה דרעי, שעמם נהג בג"ץ אחרת ופסל אותם מלכהן כשרים והסבירה כי "שם החוק איפשר, לראש הממשלה יש סמכות לפטר שר. תפעיל את הסמכות שלך, הורה בג"ץ לרבין. אין סמכות כזאת בחוק לגבי ראש ממשלה. ליכולת של בית המשפט להתערב יש גבולות: תמיד צריך למצוא עילה חוקית".

לגבי עסקת הצוללות נשאלה הנשיאה בדימוס, "בהתבטאות הפומבית האחרונה שלך, אמרנו, קראת להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות. סדר היום הישראלי עמוס בנושאים שזועקים לחקירה. מדוע דווקא הצוללות?".

לדבריה, "פרשת הצוללות הגיעה לבג"ץ. העתירה נדחתה בגלל פסיקה קודמת, אבל השופט יצחק עמית כתב סקירה עובדתית שבה הניח תשתית להקמת ועדת חקירה. לפני שיצאתי בקריאה להקמת ועדה, דיברתי איתו. בפסק הדין שלו הוא קבע שהייתה התנהלות בלתי תקינה, ונחשפו ליקויים בעניין הרכש, ופירט מה טעון בדיקה. לא נותר לי אלא להצטרף לדברים שלו. בדרך כלל בג"ץ לא אומר את הדברים האלה. זה מקרה קיצוני. אני חושבת שמן הראוי שהממשלה תעשה עוד צעד קדימה ותקים ועדת חקירה".

ביניש נשאלה האם נכון לגייס את השב"כ למאבק בפשיעה במגזר הערבי. "אני מאוד חוששת מזה", אמרה. "לשב"כ יש כוחות עצומים שניתנו לו למטרות טובות. מדינה שנלחמת בטרור זקוקה לכוחות האלה. צריך להיזהר מאוד בשימוש בהם למטרות אזרחיות". כאשר נחטף הילד יוסל'ה שוחמכר, בן גוריון גייס את השב"כ לאיתורו, ביניש הגיבה על כך, "יש מצבי אין ברירה", אמרה. "נכון שבמגזר הערבי כמעט הגענו לגבול הזה. אבל מוטב לא להטיל משימות כאלה על הארגון".

עסקת הצוללות מגרמניה פרשת הצוללות דורית בייניש בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד