ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
ממשיך לקדש שם שמים

בריטניה פנתה והעסקן החסידי חילץ את המשפחה האפגנית

העסקן משה מורגרטן ממשיך לקדש שם שמים ולחלץ משפחות אפגניות מציפורני הטאליבן שמאיים על חייהם. בריטניה פנתה אליו בבקשת סיוע לחילוץ משפחתו של מתורגמן שעבד עמה ומבוקש על ידי הטאליבן. מורגרטן צלח את המשימה והמשפחה הגיעה לחוף מבטחים

בריטניה פנתה והעסקן החסידי חילץ את המשפחה האפגנית
בני המשפחה שחולצו צילום: באדיבות המצלם

גבר אפגני שעבד עם חיל האוויר הבריטי, חולץ משליטת הטאליבן יחד עם משפחתו במבצע שהוביל אזרח ישראלי ומומן על ידי העסקן החרדי מברוקלין, ר' משה מורגרטן.

על פי הפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים', הפינוי התרחש בחשאיות מוחלטת לאחר שקבוצת הטאליבן עלתה לשלטון בקאבול בירת אפגניסטן. חיל האוויר הבריטי פנה לר' משה מורגרטן שיסייע במשימה המורכבת. העסקן הנמרץ שכר את איש העסקים הישראלי מוטי כהנא, שמסייע ומנהל מבצעים הומניטריים רבים ברחבי העולם במקומות הכי מסוכנים, גם לא-יהודים, למשל מסוריה שדיממה במלחמת אזרחים.

המבצע מומן על ידי ארגון 'צדק' שבראשות ר' משה מורגרטן ממונסי, שכאמור שכר את שירותיו של כהנא. הם חילצו במבצע מוצלח משפחה, שהאב עבד כמתורגמן בשירות הכוחות הבריטיים וזכה לשבחים על ידי קצינים בריטים בכירים על עבודתו האמיצה במשך שנים רבות, החל משנת 2003.

שירותו הנרחב עבור הכוחות של בריטניה כולל הכוחות המיוחדים, וכן דיפלומטים, הפכו אותו למטרה של חמושי הטליבאן שבאו לחפש אותו בביתו לפני שהצליח להימלט. הוא הוזהר כי חיי משפחתו נמצאים בסכנה כנקמה מצד המשטר האיסלאמיסטי שתפס את השלטון בחודש שעבר. המשפחה חששה שנלכדה לנצח באפגניסטן, לאחר שכוחות בריטים ואמריקאים יצאו מהמדינה והשאירו אפגנים רבים שעבדו עבורם בסכנת חיים.

אך הודות לחילוץ שביצע ר' משה מורגרטן, המתרגם נמצא כעת בטוח במדינה שכנה ששמה לא פורסם, יחד עם אשתו, שני בניו ובתו, אביו ואחיו. תקוותם היא בסופו של דבר לבוא לבריטניה כדי להתחיל חיים חדשים. כהנא ארגן את הפינוי מחוץ לאפגניסטן תוך פריסת צוות אפגני בשטח. לדבריו, זה היה "מסוכן מאוד" לחלץ את המתורגמן ומשפחתו. "הטליבאן חיפש את הבחור הזה והלך לביתו", אמר ל-Jewish Chronicle: "לקח בערך יום לחלץ את המשפחה ואני השתמשתי באחד המחלצים הכי טובים שלי בצוות".

המתרגם האפגני שחולץ - ששמו נשאר חסוי מסיבות ביטחוניות, אמר בתיעוד וידאו שהגיע ל'בחדרי חרדים' כי הוא מודה לכל המחלצים בראשות ר' משה מורגרטן, שמילא תפקיד מרכזי בהוצאת משפחתו החוצה. הוא אמר שהוא "מרגיש די בטוח" עכשיו.

ר' משה מורגרטן.

מורגרטן אמר ל'בחדרי חרדים' כי מופנות אליו מידי יום מאות בקשות חילוץ, "זה מאד מאד מסובך כל החילוצים הללו, אנחנו עובדים יום ולילה בניסיון להציל כמה שיותר אנשים שחייהם בסכנה בגלל שהם עבדו עם כוחות נאט"ו, אנחנו עושים הכל בשביל להצילם".

מורגרטן הוסיף כי ארגונו עובד עם כמה מחלצים במקביל, "חילוץ מאפגניסטן זה סכנת נפשות, אין מקום לטעות הכי קטנה, אנחנו עובדים עם הטובים ביותר".

הוא תיאר את הבריחה המסוכנת, לדבריו, עזיבת קאבול הייתה "מאתגרת באמת" מכיוון שהם נאלצו לעבור מספר רב של מחסומים שנשלטים על ידי הטאליבן בדרכם לגבול. את החילוץ מימן כאמור ארגונו של ר' משה מורגרטן, שעומד בראש ארגון 'צדק', הבריטים היו אלו שפנו לעסקן שיחלץ עבורם את המשפחה. מורגרטן גם חילץ לפני כשבועיים את היהודי האחרון שחי באפגניסטן, זבולון סימנטוב, וממשיך להציל בחשאיות את כל מי שהוא יכול.

אפגניסטן חילוץ משפחה משה מורגרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד