ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
פרוייקט ייחודי

בתי הקברות שחוללו יהפכו לבית עלמין וירטואלי

הוקם פרוייקט ייחודי שיפעל להנציח את הנפטרים בבתי הקברות שחוללו בלוב דרך אתר הנצחה מיוחד שהוקם לצורך כך ברשת.  היוזם: "בשנת 2002, בעת ביקורי בעיר טריפולי, נחרדתי לראות ילדים משחקים מעל חורבות בית הקברות ‏היהודי בזמן שעצמותיהם של יקירנו הנפטרים צצות מתוך ההריסות"

בתי הקברות שחוללו יהפכו לבית עלמין וירטואלי
בית קברות צילום: pixabay

בתי קברות שחוללו בלוב, יונצחו כבית קברות וירטואלי, בניית ושחזור אותם בתי קברות במציאות לעולם לא תתאפשר. אך נשארת דרך חלופית, להקים אתר זיכרון ברשת.

מי שעומד מאחורי היוזמה להקים בית קברות וירטואלי שישמר את זכרם של נפטרי לוב, הוא דוד ג'רבי במקור מלוב, ועכשיו מתגורר באיטליה. ג'רבי בתיאום עם אישור הממשל, התכוון לחדש ולשמר את מבני הקהילה היהודית ולאפשר ליהודים להתגורר בלוב, ולבנות אנדרטה. אך מאז היו תהפוכות רבות בלוב, ולמעשה המדינה מחולקת לשניים, ולכן כעת מסוכן לחזור ללוב, מכיוון שישנן מיליציות שונות המסוגלות לפגוע ביהודים. לג'רבי עדיין יש תקווה שלוב יכולה להיות כמו מרוקו ולנרמל את היחסים עם היהודים הלובים ועם ישראל.

בינתיים מסביר ג'רבי ל'בחדרי חרדים', "אנחנו נבנה בית קברות וירטואלי שנזכור את הנפטרים שלנו, את הקהילות שלנו שנעלמו, נוכל להקדיש את הדלקת הנר או אמירת קדיש לתאריכי ימי השנה של כל נפטר ונפטר". הפרויקט עדיין בעיצומו.

ג'רבי אומר כי הפרויקט מכוון ליהודים ממוצא לוב, שרבים מהם מתגוררים באיטליה, הוא עושה כל מאמץ כדי ששמותיהם של הנפטרים ייאספו ויועברו, בית הקברות הוירטואלי יכניס אליו את כל הקבורים בלוב. כל מידע נוסף, מדגיש ג'רבי, "יעזור לתת תמונה מלאה יותר". עמותה המוקדשת לפרויקט תוקם בקרוב, מכריז ג'רבי.

‏דוד ג'רבי, ד"ר לפסיכולוגיה, הוא יליד טריפולי שבלוב וכיום מתגורר ברומא, איטליה. דוד סיפר על המיזם. "‏לאחרונה הקדשתי את זמני והתחייבתי לאסוף עדויותיהם של אחרוני יהודי לוב שעזבו את לוב עקב ‏הפרעות ביוני 1967, ועלייתו של קדאפי לשלטון מאוחר יותר. ‏כיום לא נשארו יהודים בלוב. ‏עדויות אלו יונצחו במוזיאון העם היהודי "אנו", לשעבר בית התפוצות".

עוד כתב, "‏בתי הקברות היהודיים בלוב ובמיוחד בטריפולי ובבנגזי, הוחרבו והושמדו. ‏בשנת 2002, בעת ביקורי בעיר טריפולי, נחרדתי לראות ילדים משחקים מעל חורבות בית הקברות ‏היהודי בזמן שעצמותיהם של יקירנו הנפטרים צצות מתוך ההריסות".

"‏מאז עברו 19 שנים והמראות המבעיתות והמקפיאות אלו אינם מרפים ממני ואינם נותנים לי מנוחה. ‏בשנת 2007, בביקור נוסף בטריפולי, פקיד משגרירות איטליה ליווה אותי לראות את מיקום בית ‏הקברות היהודי, והזדעזעתי לגלות שעל חורבות בית הקברות נבנו כביש מהיר ובניינים רבי קומות, ‏לא נשאר כל זכר לבית הקברות או לחורבותיו".

"‏בנוסף, בעת ביקורי בעיר בנגזי לקחו אותי למחסן גדול בו היו ארגזים מלאי עצמות יקירנו שהיו ‏קבורים בבית הקברות שהוחרב והושמד. לכן, בסיכום עם מוזיאון "אנו" ובשיתוף פעולה איתם, עלה בי רעיון להנצחה והחלטתי להקים אתר בית ‏קברות וירטואלי ליהודי לוב וליקירנו שהיו קבורים בלוב ושקבריהם הושמדו. ‏בית הקברות יהיה בנוי מקברים וירטואליים עם חלקה מוקדשת לרבנים, ואתרי הנצחה לזכר ‏קורבנות השואה, וקורבנות הפרעות בשנים 1945, 1948 ו-1967".

"‏‎בית הקברות הוירטואלי יאפשר לנו לזכור את כל נפטרי הקהילות שנכחדו, עם אפשרות להקדיש נר זיכרון ו/או אמירת ‏‏קדיש בתאריכי הזיכרון ובכך להנציח את עברינו. ‏‏הריני פונה בבקשה לכל חברי הקהילות של יהודי יוצאי לוב עמ"נ לאסוף ולהעביר שמות של ‏נפטרים שנקברו בלוב: בני משפחה, יקירים, מכרים, וכל נתון נוסף שיוכל לעזור לקבל ‏תמונה מלאה ומפורטת יותר, כגון תאריך לידה, תאריך פטירה ומקום קבורה, כינויים במידה ויש,
‏שמות ההורים של הנפטר, תמונות (לציין אם היו רבנים)".

ח"כ משה ארבל (ש"ס) בעצמו ממוצא לובי, הגיב על היוזמה: "אני מברך את ד״ר דוד ג׳רבי מרומא על היוזמה החשובה יחד עם ״מוזיאון העם היהודי -אנו״ בהחלט יש בתהליך החשוב כדי לשמור על הזיכרונות והמורשת ולהנחיל מורשה של קהילה מפוארת זו לדורות עולם".

ניתן ליצור קשר עם דוד ג'רבי לגבי הנצחת שם בדוא"ל [email protected]

https://forms.gle/yzpRKnoN3EdRf3b47

https://forms.gle/vTn42A2t29iHvuGi8

 

לוב חילול קברים הנצחה משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד