י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מאבק של שנים לגרשו

בגיל 97: חבר לשעבר בחוליית המוות הנאצית, מת בביתו

הלמוט אוברלנדר, יליד אוקראינה, בן 97, מת בביתו שבקנדה | בעבר שימש כמתורגמן ליחידה נאצית ומות הטבעי בביתו ללא שנענש גורר זעם רב

בגיל 97: חבר לשעבר בחוליית המוות הנאצית, מת בביתו
שער הכניסה לאושוויץ צילום: pixabay

פושע נאצי ששימש כמתורגמן לחוליית מוות נאצית, מת בביתו באונטריו שבקנדה בגיל 97, וכך הביא מאמצים של עשרות שנים לגרש אותו מהמדינה בשל מעורבותו ברציחתם של עשרות אלפי יהודים - לסיומן.

הלמוט אוברלנדר, יליד אוקראינה בשנת 1924, הודה מזמן כי הוא נאלץ בגיל 17 להיות מתורגמן ליחידת רצח נאצית. יחידת המוות רצחה כמעט 100,000 איש, רובם יהודים, על פי הדיווח ברשת CBC, אוברלנדר לא הואשם בכך שהשתתף ישירות בהריגת איש.

בשנת 1954 הוא היגר לקנדה והסתיר את פעילותו במהלך המלחמה, ובסופו של דבר הקים משפחה. אך עברו הנאצי התגלה כבר בשנות השישים. ובאמצע שנות התשעים החלה הממשלה בתהליך שלילת אזרחותו, תהליך שהצליח לאחר דחיות חוזרות ונשנות. הוא היה בעיצומם של דיונים לגבי גירושו כשמת ביום רביעי האחרון. אוברלנדר ניהל מאבק משפטי עם הממשלה הפדרלית לשמירה על אזרחותו מאז 1995.

ארגון 'בני ברית קנדה', ארגון יהודי, נלחם כבר שנים רבות למען גירוש אוברלנדר. "מותו השליו של הלמוט אוברלנדר על אדמת קנדה היא כתם למצפוננו הלאומי", אמר בהצהרה מייקל מוסטין, מנכ"ל בני ברית קנדה. "העובדה היא שמדינה זו טרקה את שעריה לפליטים יהודים שנמלטו מהנאצים, ואז אפשרה לכמה מהנאצים להגיע לקנדה ולא הצליחה לגרש אותם". עוד נמסר לתקשורת: "אנו בבני ברית גאים במאבקנו בן עשרות שנים באוברלנדר, ונמשיך במאבק להבטיח שמי שתקף יהודים ושיקרו על כך בכדי להיכנס לקנדה לא יוכל להישאר במדינה הזו".

הממשלה הפדרלית טענה כי אוברלנדר שיקר לשלטונות הקנדים בנוגע לפעילותו בזמן המלחמה, למרות שאין ראיות שהוא לקח חלק בזוועות.

פושע נאצי בני ברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד