י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מסלול עוקף תמ"א 38

התוכנית של שרת הפנים למלחמה בבניינים קורסים

שרת הפנים איילת שקד בוחנת פתרון שיאפשר הריסה ובנייה מחדש בהליך מזורז של בנייני דירות שעלולים לקרוס, המהלך מגיע לאחר מקרים רבים של בניינים שהתגלו כמסוכנים ועומדים בפני התמוטטות

התוכנית של שרת הפנים למלחמה בבניינים קורסים
זירת קריסת הבניין צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שרת הפנים איילת שקד בוחנת פתרון שיאפשר הריסה ובנייה מחדש בהליך מזורז של בניינים שיוגדרו מסוכנים. על פי הדיווח של אמיתי גזית ב'כלכליסט', הרעיון שנבחן כעת הוא יצירת מסלול ייחודי בחוק חדש שיחליף את תמ"א 38.

על פי הדיווח, במסלול זה יוענקו זכויות בנייה עודפות לבניינים שנמצא כי נשקפת להם סכנת קריסה, לעומת זכויות הבנייה שיוענקו לבניינים שיעברו הליך רגיל של הריסה ובנייה מחדש. בנוסף נשקלת האפשרות לפטור בניין שהוגדר מסוכן מהיטל השבחה, והאצה של הליכי אישור התוכנית והוצאת היתר בנייה.

המהלך נועד להשיג תוספת זכויות הבנייה, ביטול היטל ההשבחה - וקיצור הבירוקרטיה. כדי ליצור תמריץ כלכלי שיעודד יזמים לקדם פרויקטים של הריסה ובנייה מחדש במבנים מסוכנים. עוד מקווים יוזמי המהלך, שיזמים ימהרו לערוך בדיקה הנדסית של יציבות הבניין מתוך תקווה כי אולי יוכלו להיכנס למסלול המואץ וליהנות מזכויות בנייה עודפות.

לפני כחודש הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק שיחליף את התוכנית הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, והוא עבר לדיון בוועדת הפנים של הכנסת. על פי החוק שנרקם כעת, בניינים שנבנו לפני 1980 ולכן לא עומדים בתקן לרעידות אדמה יקבלו תמריץ להריסה ובנייה מחדש: תוספת בנייה בשיעור של 400% לעומת השטח הבנוי כיום. על פי הדיווח ב'כלכליסט', התוכנית היא שבניינים מסוכנים באזור המרכז יקבלו תוספת זכויות של 500% לעומת השטח הבנוי כיום, ובפריפריה שבה שווי הדירות נמוך נשקלת תוספת זכויות בשיעור של 800% לעומת המצב הקיים.

התוכנית עוד לא סגורה, שקד תצטרך להגיע לסיכום עם ראשי ערים, במסגרת המסלול לבניינים מסוכנים ראשי הערים יצטרכו להתפשר וגם אולי להפסיד כסף, כי גם יקבלו עוד תושבים, וגם יוותרו על הכנסות מהיטל השבחה. מצד שני, ייתכן כי שקד פותרת להם כאב ראש לא קטן בכך שהיא אולי חוסכת מהם התעסקות עם פינוי תושבים מבניין מסוכן או חמור מכך טיפול בתושבים שביתם קרס.

פרויקט תמ"א 38 איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד