ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מגיע לישראל לשמחת תורה

האישה שנמלטה מהנאצים חילצה ספר תורה מכנסייה

ספר תורה עתיק, שהוחבא בכנסייה בצרפת בתקופת השואה, התגלה על ידי ניצולת שואה מצרפת שרכשה אותו ועלתה עמו לישראל. "אחרי שנים שנשמר בכנסייה ספר התורה מגיע לביתו, ועוד בחג שמחת תורה"

האישה שנמלטה מהנאצים חילצה ספר תורה מכנסייה
ספר התורה שחולץ מהכנסייה צילום: ארגון שם עולם

אישה שהייתה תינוקת בת כמה חודשים כשב-1943 הוריה נאלצו לברוח איתה ועם שלושת אחיה הגדולים מביתם בעיירה נרבונה שבדרום צרפת בגלל הכיבוש הנאצי, גאלה ספר תורה שהיה בכנסייה, ועלתה איתו לארץ.

האשה סיפרה כי "השלטונות באזור בו גרנו שיתפו פעולה עם גרמניה הנאצית, וההורים שלי הבינו שחייבים לברוח מהר". לדבריה, "היהודים היו מותקפים על ידי מקומיים וחלק מהמשפחה של אמא שלי הועברה למחנות ריכוז בצרפת ובגרמניה. היה פחד גדול בקרב היהודים וברחנו לכפר קטן שם הוסתרנו במשך כל המלחמה, יחד עם יהודים נוספים, על ידי חסידי אומות העולם ובזכותם שרדנו". כך מפרסם איתמר אייכנר ב'ידיעות אחרונות'.

בהמשך האשה ששמה לא פורסם, הקימה משפחה והשתקעה בשטרסבורג. לפני כמה שנים נודע לה מסוחר עתיקות מקומי שבכנסייה בכפר האטסטאט מוחבא ספר תורה עוד מימי המלחמה. "היהודים באותה תקופה סבלו מאלימות וביזה", המשיכה ותיארה האישה עם הכינוי נ'. "הם פחדו שספרי התורה יישרפו ויחוללו ולכן פנו לכנסייה וביקשו להחביא שם את הספרים. כששמעתי על ספר התורה התרגשתי מאוד וביקשתי מסוחר העתיקות לברר מה צריך לעשות כדי להוציא אותו משם. הוא בדק מול ראשי הכנסייה ונקב בסכום של כסף. לא מדובר בסכום קטן, אבל לא היה לי ספק בכלל שאני הולכת לפדות את הספר הזה. בעלי ואני רכשנו את ספר התורה ושמרנו אותו בביתנו עד שהחלטנו לעלות לישראל".

לפני כחודשיים נ' ובעלה עלו לארץ ואיתם ספר התורה שנכתב בסביבות 1750, בארץ היא יצרה קשר עם הרב אברהם קריגר, ראש מרכז "שם עולם", וביקשה להפקיד בידיו את הספר. "אחרי שנים שנשמר בכנסייה ספר התורה מגיע לביתו, ועוד בחג שמחת תורה", אמר קריגר אחרי שהספר הועבר למרכז. "על אף גילו המופלג הוא נשמר היטב, מלבד כמה אותיות שנמחקו על גבי הקלף. ספר התורה הזה מספר את סיפורן של קהילות שלמות בצרפת שהושמדו במהלך המלחמה והקריבו את חייהן כדי לשמר את המורשת ולשמור על מה שמייחד את היהודים בכל דור ודור ובכל מקום".

ספר תורה כנסייה נאצים צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד