ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הצצה ל'גמרא סדורה'

מיוחד: המלמד שעושה 'שמחת תורה' כל השנה

הרב דניאל ברק ווינט, ראש מכון 'גמרא סדורה', מספר בראיון לרגל החג ל'בחדרי חרדים' כיצד הוא מסייע לדרדקי בתלמודי תורה שמתקשים בלימוד הגמרא, וחושף מה אמרו לו גדולי ישראל בנוגע למפעל חייו. "המטרה שלי שישמחו בלימוד הגמרא".

מיוחד: המלמד שעושה 'שמחת תורה' כל השנה
הרב דניאל ברק ווינט עם הגמרא אצל הגר"צ כהן צילום: באדיבות המצלם

הרב דניאל ברק ווינט, מלמד בתלמוד תורה וראש מכון 'גמרא סדורה', מקבל מידי שבוע טלפונים ממלמדים בתלמודי תורה בציבור החרדי. בפי המלמדים שאלה קבועה: איך עוזרים לתלמידים שמתקשים בלימוד הגמרא? התלמידים רוצים לקיים בעצמם 'שמחת תורה'' בעצם לימוד התורה.

"אני נמצא בקשר קבוע עם רבנים מהעולם החרדי שמתקשרים אלי להתייעץ איך להתמודד עם תלמידים מתקשים בגמרא", מספר הרב דניאל ברק ווינט. "איך לעורר את המוטיבציה בגמרא. אני לא רק בקשר עם מלמדים, כיום יש חבורה גדולה מאוד שלומדת דף יומי עם הגמרא סדורה. אפילו אברכים שהיו פעם מתקשים בלימוד הגמרא בכולל, אני סייעתי להם בעצות באופן קבוע. אני יכול להעיד שמאז שהתחילו ללמוד עם ה'גמרא סדורה', הם נהיו מהטובים ביותר בכולל. לומדים בבית עם ה'גמרא סדורה' ולמחרת מגיעים לכולל עם שאלות וקושיות שהשיגו בזכות הלימוד עם הגמרא סדורה".

את ה'גמרא סדורה' לומדים גם בישיבות לבעלי תשובה. "בישיבת נחת רוח של הרב טוניק, לומדים קבוצה לא קטנה ב'גמרא סדורה'". הרב ווינט עד היום נחבא אל הכלים והצלחת המיזם הייתה מפה לאוזן. "כל ה-13 אלף ויותר שלומדים היום בגמרא סדורה זה מפה לאוזן. נעשה בכוונה מפני שכל דבר שקשור לקודש, צריך להעשות בזהירות ובמתינות גדולה, כדי שחלילה לא ייחשב הדבר כמהפכה אלא כהתפתחות".

הגר"ח קנייבסקי עם הגמרא סדורה

בתלמודי תורה בחינוך המיוחד ב'בעלזא', לומדים ב'גמרא סדורה', העוזרת לתלמידים המתקשים.  "באישור הרבי מבעלזא הגעתי למסור שיעור בפני מנהלי התלמוד תורה של בעלזא שב"ה חלקם כבר לומדים בגמרא סדורה, ושאלתי אותם: זה לא מפריע לכם שהגמרא מנוקדת? הם ענו לי: מה הבעיה? כל ספרי החסידות מנוקדים, אז גם הגמרא תהיה מנוקדת. הבאתי להם לאחר זמן את כל החומרים שרצו: פרק 'אלו מציאות', בלי רש"י, כי בכיתה ד' בבעלזא לומדים בלי רש"י". מאז השיעור הקשר עם בעלזא התהדק, הרב ווינט שולח תדיר גמרות לעוד מחנכים, וכן חסידים נוספים כבר פונים בכוחות עצמם. 

"בתקופה האחרונה פנו אלי עוד כמה ישיבות של בעלזא בארץ ובמקומות אחרים בחו"ל ואני שולח להם חומרים. יש ילד חמד, חסיד בעלזא, בישיבה באשדוד לחינוך מיוחד בשם "צוהר הלב", שכתב לי: שלח לי בבקשה את כל הגמרא סדורה. 'בזכות הגמרא סדורה סיימתי מסכת ברכות'. הוא משתדל גם ללמוד דף יומי ושואל שאלות. הוא שאל כמה זה עולה? אמרתי לו שאני מוכן לתת לו כל גמרא בחינם, 'אל תשלם לי אבל אנחנו שותפים בלימוד'". כל החיבור עם בעלזא הוא סגירת מעגל להיכרות מהעבר. "עוד כתלמיד בישיבה במרכז הרב היינו הולכים בערבי שבת לרבי מבעלזא לטישים. חברי בישיבה אוריאל ברק הוא משפחה של הרבי, והיינו הולכים יחד. היה מרשים ביותר וגם לא רחוק מהישיבה".

הקשר של הרב דניאל ברק ווינט לגדולי ישראל הוא ברור מאליו למי שגדל בציבור החרדי כמעט מראשית חייו. "הקשר מתחיל שלמדתי ב'חינוך העצמאי' בבית ספר שארית ישראל בפתח תקווה, כאשר כמעט כל תלמידי הכיתה היו חרדים. לאחר מכן למדתי בישיבת אופקים אצל הגאון הגדול רבי חיים קמיל. בישיבת אופקים היו לי חברותות שכיום הם ראשי כוללים חשובים כמו הגאון הרב דב קטוביץ, ראש כולל ירושלים. אחרי אופקים למדתי שנה בישיבת טלזטון אצל הגאון רבי נחום רגוזניצקי, עימו אני עומד בקשר עד היום". גם קשר משפחתי עמוק לציבור החרדי יש לרב ווינט. "אחי הגאון הרב רפאל ווינט מרכסים, הוא מנהל תלמוד תורה 'תורת חיים', ר"מ בישיבה ברכסים, ומרבני העיר. בעבר היה משגיח בישיבת 'נחלת הלויים'. אח נוסף הוא הרב מיכאל ווינט מרמות בירושלים".

הדיין הגר"י סילמן עם הגמרא

למפעל גמרא סדורה יש הסכמות מגדולי ישראל. כאשר הרב דניאל ברק ווינט, ראש מכון 'גמרא סדורה', עלה למעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי כדי להראות לו כרך של ה'גמרא סדורה', גמרא שמנוקדת, מפוסקת ומחולקת לפסקאות, מרן בירך 'ברכה והצלחה' על המיזם ואמר שזה טוב לבחורים שמתקשים בלימוד הגמרא. כמה חודשים מאוחר יותר, עלה שוב הרב ווינט למעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שעיין ב'גמרא סדורה' במעט אריכות, ואמר בהאי לישנא:"יפה!".בנוסף, מכתבי ברכה והסכמה מהגרמ"מ קארפ, הגרב"צ קוק, הגר"מ מאזוז, הגר"א בוטבול, הגר"צ כהן, הגר"ד אבוחצירא והגר"א דבורקס.

"נפגשתי לאחרונה עם אחד מגדולי הגדולים - הגאון רבי בן ציון קוק גדלות בתורה, במידות, מאור פנים ואצילות, ושימוש תלמידי חכמים - 30 שנה לא מש מהרב אלישיב. אני רוצה לשתף אתכם בסיפור שהרב סיפר לי מהרב אלישיב", מספר הרב ווינט בהתרגשות. "הרב שאל את מרן הרב אלישיב מדוע הוא לומד ומדוע הוא מעודד את כולם ללמוד בגמרא במהדורת שוטנשטיין? והרב ענה לו, שהדור שלנו הוא דור עצלן, עם שוטנשטיין אפשר להיכנס מהר לסוגיה ואז להתחיל לעיין, ללא הכניסה המהירה ישר לתוך הסוגיה - האדם חלילה יישאר בחוץ....". בהסכמתו לגמרא סדורה הוסיף הגרב"צ קוק :"הנה בא הרב דניאל ווינט שליט"א ומבקש לקרב את הגמרא אל התלמידים הללו וערך לפניהם 'גמרא סדורה' במטרה להאהיב תלמודם עליהם ויערב להם להרבות בישיבה. וכבר כתב מו"ר רבינו מרן הגר"יש אלישיב זצוקללה"ה בהסכמתו לש"ס מהדורת שוטנשטיין שיש בזה משום "עת לעשות לה' הפרו תורתך".

הרב דניאל ברק ווינט, אצל הגרב"צ קוק

על נקודת הקושי של הדור בלימוד עמד גם הגאון רבי מאיר מאזוז, ראש ישיבת כסא רחמים, בהסכמתו ל'גמרא סדורה': "הדור שלנו קשה לו ללמוד ונשאר התלמוד בפי יחידי סגולה בלבד הלומדים בישיבות. בא 'שלמה' של דורנו  (ברק ווינט בגימטריא ח' שלמה) ופתח לציבור התלמידים שערי אורה. הגמרא מסודרת ומחולקת לפסקאות, מנוקדת ומבוארת. ולומדים בשיטה זו אלפי תלמידים מכל הגוונים: חרדים ודתיים כ"י, ועוד מעט גם אחינו החילונים יטעמו טעמה של תורה, כי טוב סחרה מסחר כסף, ומחרוץ תבואתה".

הרב ווינט, אני שואל, במשך מאות שנים תלמידים "שברו שיניים" בלימודי הגמרא. כיצד שינוי בעריכה יכול לגרום לשינוי כל כך גדול בחוויית הלמידה, לא?

"אתה צודק. באמת מאות שנים מסתובבים הרבה יהודים מתוסכלים שלא הצליחו להגשים את החלום והייעוד הגדול של לימוד הגמרא. אנשים אלו מרגישים כמו שעצם תקועה להם בגרון. שנים רבות שאני מלמד את תלמידי וגם אני, כמו הרבה תלמידי חכמים בעולם התורה, הצטרפתי לחיפושים אחרי הצופן שיאפשר למידה פשוטה וזורמת, צופן שיהפוך את הפענוח למלאכה נוחה והגיונית. אחרי הרבה חיפושים מצאתי את הצופן שכל כולו מתמקד בעריכת הטקסט ובהתאמתו לתוכן שבו. העריכה המחודשת כוללת ניקוד, פיסוק, הדגשות, הזחות של הטקסט, חלוקה לסוגיות, חלוקה לפסקאות, גופנים שונים וצבעים שונים בחלוקה לפי התכנים. השינוי העצום מתייחד בעשיית סדר, בהבנייה של הטקסט מחדש". 

הרב דניאל ברק ווינט, אצל הגר"מ מאזוז

"עובדה היא", מחייך הרב ווינט מתוך קורת רוח ואומר, "שהשינוי יצר מהפך: יש כיום יותר מ-13,000 תלמידים ותלמידי חכמים שעברו ללמוד במהדורת "גמרא סדורה" וחווים הצלחה במקום תסכול, מה שמאפשר להם לצאת מהבינוניות לרמת לימוד גבוהה, לשמחה והתרוממות רוח, ומעל הכל תחושת מסוגלות ללמידה עצמאית".

שמעתי שטוענים נגדך, שאתה עושה את הגמרא קלה מדי!
"איזה אידאל יש בהפיכת הגמרא לקשה?! ואם יש אידיאל כזה אז אם כבר אז כבר - שילמדו כפי שלמדו בתקופת הגמרא רק בעל פה" הוא מגיב בציניות. "ברור שאין במאמץ לשם מאמץ כל טעם. כמו בכל נושא שכרוך בלימוד, הלומד צריך להתקדם בשלבים, עקומת הלמידה שלו צריכה להיות לפי סרגל מאמצים הגיוני ומעצים, מבלי לשבור את רוחו של הלומד".

עם הגר"א דבורקס

מה הביא אותך, הרב דניאל ברק ווינט, לחשוב בכיוון של מה שהפך אחר כך להיות "גמרא סדורה", כמו שאתה קורא למהדורה שאתה עיצבת?

במענה לשאלה שלי הרב מזכיר את דברי ריש לקיש, האמורא הגדול מארץ ישראל, המלמד אותנו במסכת תענית יסוד חשוב בלימוד הגמרא: "רֵישׁ לָקִישׁ אָמַר: אִם רָאִיתָ תַּלְמִיד שֶׁלִּמּוּדוֹ קָשֶׁה עָלָיו כְּבַרְזֶל, בִּשְׁבִיל מִשְׁנָתוֹ שֶׁאֵינָהּ סְדוּרָה עָלָיו".

"הגמרא בעריכה המבארת", מבהיר הרב ווינט, "גורמת לגמרא להיות ידידותית ללומד. היא מאפשרת ללומד להתעסק במשמעות הסוגיה. היא מנטרלת קשיים טכניים ומעלימה תסכולים".

עם הגרמ"מ קארפ



 

לימוד גמרא שמחת תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד