י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
גילויים חדשים בפרשה המסעירה

חיפשו נקמה: ה-CIA תכנן לחטוף את המדליף ולהוציאו להורג

שנים לאחר שהרעיד את העולם באתר ההדלפות שלו 'ויקיליקס' ונמלט לבריטניה, שם מצא מקלט מדיני, נחשף כי ה-CIA תכנן לחטוף אותו כדי להעמידו לדין ואף לחסלו. בנוסף, פעילי מודיעין רוסיים תכננו "לחטוף" את אסאנג' מבריטניה ולהביא אותו למוסקבה, שם הם יגנו עליו

חיפשו נקמה: ה-CIA תכנן לחטוף את המדליף ולהוציאו להורג
אילוסטרציה צילום: unsplash

בשנת 2017, כשהחל העיתונאי ג'וליאן אסאנג' את השנה החמישית שלו בשגרירות אקוודור בלונדון, לשם נמלט, אחרי שהדליף מסמכים שהביכו את ארה"ב, תכנן ה-CIA לחטוף את מייסד אתר ההדלפות 'ויקיליקס', דבר שעורר ויכוח סוער בקרב גורמי ממשל טראמפ בנוגע לחוקיותו ולמעשיות של מבצע כזה. כך חושף אתר Yahoo.

כמה בכירים בסי.איי.איי ובממשל טראמפ אף דנו בחיסולו של אסאנג' כשהם דורשים לגבש תכניות מפורטות כיצד להתנקש בחייו. "דיונים על חטיפה או הריגה של אסאנג' התרחשו ברמות הגבוהות ביותר של ממשל טראמפ", אמר בכיר לשעבר במודיעין, "נראה כי לא היו גבולות".

השיחות היו חלק מדיונים חסרי תקדים של ה-CIA שהופנו נגד ויקיליקס ומייסדו. היו תוכניות לריגול נרחב אחר מקורבי בעלי ויקיליקס, זריעת מחלוקת בקרב חברי הקבוצה וגניבת המכשירים האלקטרוניים שלהם. משרד המשפטים זירז את ניסוח האשמות נגד אסאנג' כדי להבטיח שהן מוכנות אם הוא יובא לארצות הברית.

בסוף 2017, בעיצומו של הוויכוח על חטיפה ואמצעי קיצון אחרים, גורמים רשמיים בארה"ב גילו כי פעילי מודיעין רוסים מתכוננים "לחטוף" את אסאנג' מבריטניה ולהביא אותו למוסקבה, שם הם יגנו עליו.

הדיווח המודיעיני על "חטיפה" אפשרית נתפס כאמין ברמות הגבוהות ביותר של ממשל ארה"ב. באותה תקופה החלו פקידים באקוודור במאמצים להעניק לאסאנג' מעמד דיפלומטי כחלק מתכנית לתת לו לעזוב את השגרירות ולטוס למוסקבה כדי כביכול לשרת במשימה הרוסית במדינה.

בתגובה לתוכנית הרוסית, ה-CIA והבית הלבן החלו להיערך למספר תרחישים כדי לסכל את התוכניות הרוסיות לגבי אסאנג', כך לפי שלושה גורמים לשעבר. אלה כללו קרבות ירי עם סוכני הקרמלין ברחובות לונדון, התנגשות מכונית ברכב דיפלומטי רוסי שיוביל את אסאנג', ואז ירי לעבר צמיגיו של מטוס רוסי שישא את אסאנג' לפני שהוא יכול להמריא למוסקבה. פקידים אמריקאים ביקשו מעמיתיהם הבריטים לבצע את הירי אם נדרש ירי, והבריטים הסכימו על פי גורם בכיר בממשל לשעבר.

"היו לנו כל מיני סיבות להאמין שהוא שוקל לצאת משם", אמר בכיר הממשל לשעבר והוסיף, כי דיווח אחד אמר כי אסאנג' עשוי לנסות להימלט מהשגרירות בעגלת כביסה.

סוכנויות אמריקאיות, בריטיות ורוסיות, הציבו סוכנים סמויים סביב שגרירות אקוודור. בכיר לשעבר תיאר: "זה הגיע למצב שבו כל בן אדם ברדיוס של שלושה בלוקים עבד אצל אחד משירותי המודיעין בין אם הם מטאטאי רחוב או שוטרים או מאבטחים".

גורמים בבית הלבן תדרכו את טראמפ והזהירו אותו שהעניין עלול לעורר תקרית בינלאומית או גרוע מכך. "אמרנו לו, זה הולך להיות מכוער" אמר הפקיד לשעבר.

מנהל ה-CIA החדש של הנשיא טראמפ, מייק פומפאו (בהמשך הוא מונה למזכיר המדינה) ביקש לנקום בוויקיליקס ובאסאנג', שחיפשו מקלט בשגרירות אקוודור מאז 2012 כדי להימנע מהסגרה לשבדיה בגין האשמות של פשע שנעשה בשוודיה, פשע שאסאנג' הכחיש. פומפאו ומנהיגי סוכנות בכירים אחרים "היו מנותקים לחלוטין מהמציאות מכיוון שהם היו כל כך נבוכים מההדלפות", אמר גורם לשעבר בביטחון לאומי של טראמפ. "הם ראו דם". חלק ממשתתפי הדיונים חששו לחטוף אותו באדמת בריטניה, כדי לא להביך את הבריטים בעלי ברית קרובים של ארה"ב.

התחקיר זה של Yahoo News מבוסס על שיחות עם יותר מ-30 פקידים אמריקאים לשעבר. ה-CIA סירב להגיב. גם מייק פומפאו לא הגיב לבקשת תגובה. "כאזרח אמריקאי, זה מקומם לחלוטין שהממשלה שלנו תחשוב על חטיפה או רצח של מישהו בלי הליך שיפוטי פשוט כי פרסם מידע אמיתי", אמר בארי פולק, עורך דינו של אסאנג' בארה"ב, ל-Yahoo News.

אסאנג' נמצא בימים אלה כלוא בלונדון, לאחר שבית משפט בלונדון, דן בבקשה אמריקאית להסגיר את מייסד ויקיליקס באשמת ניסיון לסייע לאנליסט הצבא האמריקאי לשעבר צ'לסי מאנינג לפרוץ לרשת מחשבים מסווגת ולקשירת קשר לפרסם מסמכים מסווגים בניגוד לחוק הריגול.

כאשר ויקיליקס השיקה את אתר האינטרנט שלה בדצמבר 2006, היה זה מודל כמעט חסר תקדים. כל אחד מכל מקום יכול היה לשלוח חומרים באופן אנונימי לפרסום. והם עשו זאת, בנושאים סודיים ועד לפרטים על פעולות העצירים במפרץ גואנטנמו של ממשל ארה"ב.

עם זאת אסאנג' הפעיל האוסטרלי שהוביל את הארגון, לא זכה לתשומת לב רבה עד 2010, כאשר ויקיליקס פרסמה צילומי מצלמות של תקיפה אווירית של מסוקים של צבא ארה"ב בבגדד, שם נהרגו לפחות 12 בני אדם, כולל שני עיתונאים של רויטרס, ונפצעו שני ילדים קטנים, הפנטגון סירב לפרסם את הסרטון הדרמטי, אך מקור אנונימי הדליף אותו לוויקיליקס.

מאוחר יותר באותה שנה, ויקיליקס פרסמה גם כמה מסמכים ממשלתיים מסווגים ורגישים הקשורים למלחמות באפגניסטן ובעיראק. ממשל אובמה, שחשש מההשלכות על חופש העיתונות לא ממש עשה דבר בענין. זה החל להשתנות בשנת 2013, כאשר אדוארד סנודן, קבלן של הסוכנות לביטחון לאומי, ברח להונג קונג עם המון חומרים מסווגים, בחומרים התגלה כי ממשלת ארה"ב ריגלה בצורה לא חוקית אחר אמריקאים.

ויקיליקס סייעה בארגון הבריחה של סנודן לרוסיה מהונג קונג. עורך ויקיליקס ליווה גם את סנודן לרוסיה, שהה עמו במשך 39 ימים בשדה התעופה במוסקבה והתגורר עמו שלושה חודשים לאחר שרוסיה העניקה מקלט לסנודן. מאותה נקודה ואילך, המודיעין האמריקאי עבד בשיתוף פעולה הדוק עם סוכנויות ריגול ידידותיות כדי לבנות תמונה של רשת אנשי הקשר של ויקיליקס.

לבסוף ב-2017 פומפאו ואחרים בסוכנות הציעו לחטוף את אסאנג' מהשגרירות ולהחזיר אותו בחשאי לארצות הברית באמצעות מדינה שלישית, אך הדבר לא יצא אל הפועל.

הרעיון היה "לפרוץ לשגרירות, לגרור את אסאנג' החוצה ולהביא אותו לאן שאנחנו רוצים", אמר גורם מודיעיני לשעבר. גרסה פחות קיצונית של ההצעה כללה חטיפה של אסאנג' מהשגרירות ולהעביר אותו לרשויות הבריטיות. בעדות שפורסמה ב'גרדיאן', התגבש גם רעיון נוסף. "נדונה אפילו האפשרות להרעיל את מר אסאנג' בשגרירות", אמר עובד המקום ל- Yahoo News.

פעולות כאלה היו בוודאי יוצרת סופת אש דיפלומטית ופוליטית, שכן הן היו כרוכות בהפרת ריבונות של שגרירות אקוודור, חטיפת אזרח אוסטרלי בבירת בריטניה, בעלת ברית קרובה ביותר של ארצות הברית, "ניסיון לתפוס את אסאנג' משגרירות בבירה הבריטית מגוחך", אמר גורם ביון לשעבר. "זה לא פקיסטן או מצרים - אנחנו מדברים על לונדון".

בשלב מסוים פקידים אמריקאים העלו את הנושא עם עמיתיהם הבריטים, אבל הבריטים אמרו, "אין סיכוי, אתם לא עושים את זה בשטח שלנו, זה לא יקרה", שגרירות בריטניה בוושינגטון לא הגיבה לפרסום ב-Yahoo News.

בהצהרה ל-Yahoo News הכחיש טראמפ כי אי פעם שקל לרצוח את אסאנג'. "זה שקר, זה מעולם לא קרה" אמר.

בסוף 2015, אקוודור שכרה חברת אבטחה ספרדית בשם UC Global כדי להגן על שגרירות לונדון במדינה, החברה הספרדית סיפקה לסוכנויות הביון האמריקאיות דיווחים מפורטים על פעילותו ועל מבקריו של אסאנג' וכן אמצעי מעקב וידאו של אסאנג' ממכשירים שהותקנו בחשאי בשגרירות. גורם ביטחוני לאומי לשעבר אישר כי למודיעין האמריקאי יש גישה להזנות וידאו ושמע של אסאנג' בתוך השגרירות, אך סירב לפרט כיצד השיגה אותם.

בסופו של דבר, דיוני החיסול לא הגיעו לשום מקום, כך אמרו גורמים לשעבר.

ויקיליקס מדליף CIA אסאנג'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד