ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"הביאו לשפיכת דמים"

היהודי שנמלט מאפגניסטן במסר לישראל: "אל תסמכו על ארה"ב"

כשטאליבן תפס את מוסרות השלטון באפגניסטן לפני כחודשיים, זבולון סימן-טוב, היהודי האחרון במדינה, עוד חשב שיישאר שם וימשיך לטפח את בית הכנסת היחיד בקאבול. אבל כמה שבועות אל תוך משטר הטרור האכזרי, הוא כבר התחיל לתכנן את נתיב המילוט. היום, ממקום מושבו במדינת מקלט, הוא מספר על אפגניסטאן, האכזבה מהאמריקאים וגם על אשתו העגונה, שממתינה שנים לקבל ממנו גט • צפו

היהודי שנמלט מאפגניסטן במסר לישראל: "אל תסמכו על ארה"ב"
זבולון סימנטוב צילום: מתוך שידורי כאן 11

היהודי האחרון שנמלט מאפגניסטאן לאחרונה, זבולון סימן - טוב, הסכים בתחילת השבוע לתת גט לאשתו העגונה, באמצעות שיחת זום בנוכחות רבנים מטורקיה ואוסטרליה. כעת אב בית הדין בסידני, הרב הגאון יהורם אולמן, צפוי לכתוב את הגט ולשלוח אותו לרבנות בארץ שתעניק אותו לאשתו שתיפטר מעגינותה לאחר 26 שנים.

בשיחה ראשונה עם כלי תקשורת ישראלי מאז הימלטותו, אמר סימן טוב לרועי קייס ב'כאן 11' באמצעות מתרגם שהיה לצדו, מאחר וסימן טוב לא דובר עברית או אנגלית, כי הוא "שמח על מתן הגט", והוסיף כי לעתים אשתו התעקשה להישאר שם ולעתים התעקשה לעזוב ולבסוף עזבה את אפגניסטן בשנת 1995: "אין לי מה לומר לה". יש לציין כי אשתו של סימן – טוב לא נענתה לפניית 'כאן' להתראיין בנושא.

זבולון סיפר בשיחה כי הוא חש מאוים באפגניסטן אחרי השתלטות טאליבן ולכן החליט לעזוב אחרי שבמשך שנים נלחם ושמר על בית הכנסת בקאבול: "לא הייתה לי ברירה". הוא סיפר על חייו החדשים במדינה השכנה שאליה ברח: "אני מתפלל מנחה וערבית, אוכל, שותה תה ומחכה לטיסה שלי לניו יורק". סימן טוב מספר כי בעיות שקשורות למסמכים מעכבות את הגעתו לארצות הברית והוא מקווה גם להגיע לישראל בהמשך ולפגוש את חבריו שם.

למרות רצונו להגיע לארצות הברית ולהשתקע שם, הוא לא חוסך ביקורת מההתנהלות של הממשל האמריקני שנסוג מאפגניסטן ואיפשר לטאליבן להשתלט מחדש על המדינה, ויש לו גם מסר לישראל: "אני אומר לישראל אל תסמכו על ארצות הברית והקהילה הבינלאומית, הם הביאו לשפיכות דמים באפגניסטן. הם לא הביאו שלום והשאירו את האזרחים במצב הזה". בשיחה הוא טוען כי אם יחזור להיות שלום באפגניסטן הוא בהחלט יחזור לשם.

באשר למה שנותר שם מהקהילה היהודית אמר כי בית הכנסת מאובטח שם, הטאליבן, לדעתו, לא יהרוס אותו ויש מישהו ששומר עליו.

כתבתו של רועי קייס ב'כאן 11'.

בתחילת השבוע אמר סימן טוב שחולץ מאפגניסטן ונמצא במדינה שכנה ששמה לא פורסם, כי הוא מחכה כבר להגיע לארה"ב, "אני אוהב הכל בניו יורק, הכל מרגש", סימנטוב בן ה-62 ממתין במדינה ששמה לא פורסם מאז שנמלט מאפגניסטן לפני שבועיים. "הייתי רוצה להיות אזרח אמריקאי".

זבולון, סוחר השטיחים לשעבר, מנסה להגיע לארה"ב, שם יש לו משפחה בקווינס. מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, עוזר רבות בנושא. ממשרדו של שומר נמסר ל'ניו יורק פוסט' שהם "עובדים על המקרה".

אם הכל ילך לפי התוכנית, סימנטוב יתגורר אצל קרובי משפחה בקווינס. "אני איש עסקים, אעשה שם עסקים", אמר סימנטוב. הוא הוסיף כי הוא מצפה כבר לשתות כוסית ג'וני ווקר בלו לייבל (225 דולר פלוס לבקבוק) כשיגיע לארה"ב.

"הרגשתי שמשהו נורא עומד לקרות לאפגניסטן", אמר סימן-טוב ל'ניו יורק פוסט'. "הטליבאן אכזרי בהרבה מאי פעם. הם הורגים אנשים עכשיו כמו להרוג חיות קטנות". ביום חמישי האחרון הודיע ​​הטאליבן כי הוצאות להורג, קטיעות ידיים ועונשים אחרים מתקופת הקוראן יחזרו להתבצע במדינה.

סימן-טוב האשים את שתי המפלגות הפוליטיות בארה"ב במצב באפגניסטן. "ביידן עזב כל כך מהר והוא השאיר אנשים מאחור, ארגוני הטרור חגגו כשהטאליבן הפיל את הממשלה האפגנית", אמר סימן-טוב וכינה את הנשיא לשעבר טראמפ "מטורף".

הרב משה מורגרטן יו"ר ארגון צדק שמימן את חילוצו של סימן טוב

הוא הוסיף: "אני מבקש מאזרחים אמריקאים לא להצביע לא לטראמפ ולא לנשיא ביידן בבחירות הבאות בשנת 2024". הוא ביקש מהעם האמריקאי לא לשכוח את המדינה, ובמיוחד את מיליוני הנשים הנמצאות כעת בסיכון תחת שלטון הטאליבן שמדכא נשים ומדיר אותן.

כאמור אשתו של סימן-טוב עזבה את אפגניסטן לאוזבקיסטן, ובסופו של דבר לישראל בשנת 1995. סימנטוב אמר שהיא סבלה מבעיות בריאותיות. "אי אפשר היה לשמור על קשר איתה, היא הייתה חולה". הוא הכחיש דיווחים שהתנגד לתת גט לאשתו, ואמר כי ההליך המורכב היה בלתי אפשרי מבחינה לוגיסטית באפגניסטן בתקופתו שם.

את החילוץ של סימן-טוב אירגן העסקן העולמי ר' משה מורגרטן, יו"ר ארגון 'צדק', ששכר את איש העסקים הישראלי-אמריקאי מוטי כהנא, שיחלץ אותו בהיותו מתמחה בחילוץ אנשים ממקומות מסוכנים בעולם.

אבל כהנא אמר שהוא מתוסכל מהעיכובים בהעברת סימן-טוב לאמריקה וכי הנושא מסיח את דעתו מהיכולת להתמקד במקרים אחרים. "אני לא בייביסיטר" אמר כהנא, אבל הוא פשוט לא יכול להחזיק את סימן-טוב לנצח בחדר בבית מלון ולמצוא לו אוכל כשר "זה בלתי אפשרי ככה, הוא מאבד משקל רב באכילת ירקות", הביע דאגתו.

זבולון סימנטוב אפגניסטן גט רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד