י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הנשיא התעלם

כך יעצו הגנרלים לביידן למנוע את השתלטות טאליבן

בעדות ראשונה בקונגרס על הנסיגה מאפגניסטאן הגנרלים מילי ומקנזי טענו כי יעצו לביידן להשאיר 2,500 חיילים אמריקנים באפגניסטן כדי להימנע מהשתלטות הטליבאן, אך ביידן התעלם

כך יעצו הגנרלים לביידן למנוע את השתלטות טאליבן
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: צבא ארה"ב

גנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, וראש המטות המשולבים מארק מילי, (דרגת רמטכ"ל בישראל), הזהירו את ביידן מההשלכות של הוצאת החיילים האמריקאים מאפגניסטן, אך הוא לא קיבל את האזהרה.

בעדותו הראשונה בקונגרס על הנסיגה, אמר מארק מילי, כי הזהיר כי "עזיבת הכוחות מבלי לעמוד בתנאים ספציפיים, תוביל ככל הנראה לקריסת הכוחות האפגניים". העדות של שניהם על כשלון הנסיגה יעלו שאלות לגבי כמה ידע הנשיא ביידן כאשר לחץ קדימה עם הנסיגה, והאם הוא צדק כשאמר שיועצים צבאיים לא לחצו עליו להשאיר כוחות במדינה.

מילי אמר למחוקקים בשימוע: "בסתיו 2020, הניתוח שלי היה כי נסיגה מואצת ללא עמידה בתנאים ספציפיים והכרחיים מסתכנת באובדן ההצלחות המשמעותיים באפגניסטן, היא פגיעה באמינותה ברחבי העולם של ארה"ב, ועלולה לגרום לקריסה כללית של ממשלת אפגאן, וכתוצאה מכך בהשתלטות מוחלטת על הטליבאן או במלחמת אזרחים כללית".

כ-3,500 חיילים אמריקאים שהו במדינה כאשר הושבע הנשיא ביידן. מילי סירב לומר בדיוק מה הוא יעץ לנשיא, אך אמר כי תפיסתו האישית שיש צורך ב-2,500 חיילים אמריקאים כדי למנוע קריסה.

דבריו יביאו לבחינה מחודשת של דבריו של ביידן בחודש אוגוסט בשיא המשבר. במהלך ראיון לרשת ABC, הוא הכחיש כי יועציו הצבאיים הזהירו אותו מפני החזרת כל החיילים הביתה או שנדרשים לפחות 2500 כדי למנוע השתלטות של הטליבאן.

גם מפקד פיקוד מרכז קנת מקנזי, אמר כי המליץ ​​להשאיר 2,500 חיילים במדינה מחשש שממשלת קאבול לא תוכל לשרוד. "ציינתי בעקביות כי עמדתי היא שאם תרד מתחת ל-2,500 אתה תראה התמוטטות של הצבא האפגני" אמר. "לא, לא צפיתי שזה יהיה כמה ימים, חשבתי שזה ייקח כמה חודשים".

שר ההגנה לויד אוסטין הגן על עזיבת החיילים, ואמר כי בהתחלה היה בלגן גדול, אך "תוך 48 שעות החיילים השתלטו על המצב",

אוסטין אמר: "כולנו צפינו בדאגה בתמונות של אפגנים רצים על המסלול ליד המטוסים שלנו, כולנו זוכרים את הבלבול מחוץ לשדה התעופה. אבל תוך 48 שעות החיילים שלנו החזירו את הסדר", עוד אמר, "למרות 20 שנות נוכחות של ארה"ב במדינה, וושינגטון לא הצליחה לגבש אומה שיכולה לעמוד על שלה, העובדה שהצבא האפגני שאנו ושותפינו הקמנו, פשוט נמס, במקרים רבים מבלי לירות ירייה אחת, זה הפתיע את כולנו".

הגנרל מילי אמר כי האמריקנים מגדירים את הטאליבן כארגון טרור, לדבריו הם לא ניתקו את הקשר עם אל קאעידה. הוא הזהיר כי ארגון אל קאעידה ישאף לבצע פיגוע בתוך ארצות הברית.

ג'ו ביידן הנסיגה מאפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד