י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מחפשים נקמה

אסירי טאליבן ששוחררו מנהלים מצוד; השופטות מסתתרות

יותר מ-220 שופטות אפגניות לשעבר מסתתרות בשל חשש לנקמה תחת שלטון הטליבאן. שש שופטות לשעבר שוחחו עם ה-BBC ממקומות סודיים ברחבי אפגניסטן. שמותיהן שונו למען ביטחונן

אסירי טאליבן ששוחררו מנהלים מצוד; השופטות מסתתרות
אנשי הטאליבן באפגניסטן צילום: דוברות הטאליבן

במהלך הקריירה שלה כשופטת, הרשיעה מסומה מאות גברים בגין אלימות נגד נשים, כולל רצח ועינויים. אך ימים ספורים לאחר שהטליבאן השתלט על אפגניסטן, אלפי פושעים שהורשעו שוחררו מהכלא, ואז החלו איומי המוות.

הודעות טקסט, הודעות קוליות ממספרים לא ידועים החלו להפציץ את הסלולרי שלה. "כששמענו שהטליבאן שחרר את כל האסירים מהכלא, מיד ברחנו. עזבנו את הבית והכל מאחור" סיפרה מסומה.

ב-20 השנים האחרונות כיהנו מאות נשים כשופטות באפגניסטן. כחלק מהנשים החזקות והבולטות במדינה, הן ידועות בציבור. "בנסיעה ברכב מחוץ לעיר לבשתי בורקה, כך שאף אחד לא יזהה אותי. למרבה המזל, עברנו את כל מחסומי הטליבאן". זמן קצר לאחר שעזבו, השכנים שלה שלחו לה הודעה כי מספר חברי הטליבאן הגיעו לביתה הישן.

מסומה סיפרה שברגע שתיארו את הגברים, היא ידעה מי מחפש אותה. לפני מספר חודשים, טרם השתלטות הטליבאן, שפטה השופטת תיק רצח, לאחר שמצאה אותו אשם, גזרה מסומה 20 שנות מאסר על האיש. "אני עדיין יכולה לראות את דמותה של אותה צעירה במוחי. זה היה פשע אכזרי", אמרה מסומה. "לאחר סיום התיק, הפושע ניגש אלי ואמר: "כשאצא מהכלא, אעשה לך מה שעשיתי לאשתי".

היא אמרה כי "בזמנו לא לקחתי אותו ברצינות. אבל מאז שהטאליבן השתלט על השלטון, הוא התקשר אלי פעמים רבות ואמר שהוא לקח את כל המידע שלי ממשרדי בתי המשפט. הוא אמר לי: 'אני אמצא אותך ואנקום בך', עכשיו אני מסתתרת".

בשיחה עם שופטות נוספות לשעבר ממחוזות שונים, עדויותיהן היו כמעט זהות. כולן קיבלו איומי מוות מאנשי הטליבאן שאותם שפטו בעבר לכלא. לפחות ארבעה גברים ספציפיים נשפטו על רצח נשותיהם. עכשיו הרוצחים מאיימים על השופטות.

בתגובה להאשמות אמר דובר הטליבאן בילאל קרימי ל-BBC: "שופטות צריכות לחיות כמו כל משפחה אחרת ללא חשש. אף אחד לא צריך לאיים עליהן. היחידות הצבאיות המיוחדות שלנו מחויבות לחקור תלונות כאלה ולפעול".

טאליבן הנסיגה מאפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד