י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
תקלו על עצמכם

כך תדעו להשיב על כל שאלה הלכתית שמתעוררת בבית

כל אחד נתקל בביתו בשאלות הלכתיות רבות שנותרות לעיתים קרובות ללא מענה. ריבוי הפרטים והיקף הידע הנדרש אינם נחלתו של הציבור הרחב הנתקל בשאלות כמעט מדי יום, וכך רבים נאלצים להחמיר על עצמם גם במקומות שההחמרה אינה נדרשת. כדי למנוע מבוכה בפני בני הבית, להימנע מהחמרה יתרה כשאין צורך ולדעת לענות על כל השאלות השכיחות בבית, נהגתה התכנית "רב פוסק לביתו" המכשירה כל אחד להיות הרב של הבית

כך תדעו להשיב על כל שאלה הלכתית שמתעוררת בבית
הדרכה הלכתית צילום: יח"צ

כמעט תמיד זה תופס אתכם לא מוכנים. הילד הקטן רוצה לאסוף את המשחקים בשבת ושואל אם מותר לו למיין כל פריט למקום המיועד לו, אתם תוהים האם מותר לקרוא לנכרי ולומר לו ברמז כדי שידליק את המזגן או נתקלים בשאלה הנוגעת לדיני המטבח. השאלות הללו, המגיעות מכל בני הבית, מציבות אתכם מול מציאות מורכבת. מחד, אחרי שנים של לימודים בישיבה ובכולל מצפים מאבי המשפחה לפסוק בהלכות השכיחות ולא להסתבך במענה עליהן. מאידך, ריבוי פרטי ההלכות והיקף הידיעות הנדרש כדי לדעת להשיב על כל שאלה, כמעט ואינם ניתנים לזכירה. המציאות הזאת קיימת בבתים רבים בישראל.

לחצו כאן כדי להפוך לרב פוסק בביתכם>>>

ההתמודדות הביתית עם השאלות ההלכתיות השונות, משפיעות על הקו ההלכתי של הבית. חוסר הידע הרלוונטי מציב רבים בעמדה שהם חשים נבוכים מול האישה או הילדים, ולכן הם בוחרים להחמיר במקום שיש להקל או להיפך. במקרים רבים הם יחזירו את השאלה בחזרה לשואלים כדי "להרוויח" זמן ולגרום לתשובה לבוא מהצד השואל. כך, במקום להשיב על השאלה אם מותר לערבב עם הכף החלבית מזון שהתבשל בסיר בשרי, יש שיבחרו להגיב בשאלה "למה שיהיה אסור בעצם", כדי להסיט מהם את הצורך לענות. זו סיטואציה מוכרת שקיימת בבתים רבים.

כדי להימנע מכל זה ולהפוך לסמכות התורנית של הבית, נהגתה התכנית הייחודית והראשונה מסוגה "רב פוסק לביתו". מדובר בשיעורים ממוקדים, שאורך כל אחד מהם אינו עולה על 25 דקות, המועברים באמצעות אפליקציית "זום". התכנית נוסדה על ידי הרב אהרן דואר שליט"א, רב קהילת 'נתיבות' בפלורידה וראש מכון 'לומדים כהלכה' שבהנהגת הגאון רבי עמרם פריד שליט"א, כאשר השיעורים עצמם נמסרים על ידי הרב דואר. "זו תכנית שנהגתה זמן רב", אומר הרב דואר. "היא כללה תכנון מקדים והכוונה של רבנים לצד אנשי מקצוע מתחום הפדגוגיה וההוראה. היא נותנת מענה מדויק לצורך החיוני של הפסיקה הביתית".

לדבריו, תכנית הלימודים נגישה ובנויה באופן המאפשר להפעיל שיקול דעת בכל שאלה שמתעוררת בבית. "כמעט ולא שייך לזכור את כל הפרטים הנוגעים לדיני מוקצה או בשר בחלב", הוא אומר. "לכן, השיעורים מתמקדים ב-DNA של ההלכה – בשורשיה, טעמיה ויסודותיה, המאפשרים להסיק מהם בהתאם לשאלות שעולות. אחרי השיעורים, כל אדם הופך ל"רב פוסק לביתו". הוא יודע לענות על כל שאלה בבית, ואם בכל זאת מתעורר ספק – הוא יודע כיצד לפנות לרב ואיך נכון להציג בפניו את השאלה. בשיעורים אני מביא גם את פוסקי אשכנז וגם את פוסקי עדות המזרח, וכך מתאפשר להקיף את ההלכות הנוגעות לבית היהודי ולהפוך לרב הביתי שיודע להשיב בביטחון על כל שאלה הלכתית".    

לחצו כאן כדי להפוך לרב פוסק בביתכם>>>

לימודים פוסקי הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד