י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
החרדתיים מרוכזים בעצמם

מחקר: החוששים מקורונה פחות אכפתיים לסביבה

מחקר חדש מצא שינויים מהותיים בסולם הערכים של האוכלוסייה העולמית מאז התפרצות הקורונה: נמצא קשר בין רמת הדאגה והפחד של אנשים מהקורונה לבין מידת האכפתיות שלהם מאנשים אחרים - ככל שאדם חשש יותר מהנגיף, כך הוא נעשה פחות אכפתי כלפי הסביבה שלו

מחקר: החוששים מקורונה פחות אכפתיים לסביבה
אילוסטרציה צילום: unsplash

מחקר חדש שבוצע על ידי צוות חוקרות מישראל ומהעולם מצא שינויים מהותיים בסולם הערכים של האוכלוסייה העולמית מאז התפרצות נגיף הקורונה. החוקרות מצאו כי בעוד שבשלוש השנים טרם המגפה, סולם הערכים של רוב הנבדקים נשאר זהה, עם פרוץ הנגיף המצב השתנה - ואיתו הערכים. המחקר בוצע על נבדקים אוסטרלים, ופורסם ב'חדשות 12'.

החוקרות השוו נתונים של מעל לאלפיים אוסטרלים, שהצטברו לאורך כחמש שנים בנקודות זמן שונות - אחת לשנה בין השנים 2017-2019, בתחילת התפרצות המגפה באפריל 2020 ובסוף הגל הראשון בנובמבר - דצמבר 2020. יש לציין כי המדיניות האוסטרלית נגד הקורונה הובילה לכך שבאותה עת, באזורים מסוימים, התקיימה שגרה כמעט רגילה, בעוד באחרים החלו לחזור לשגרה לאחר סגרים ממושכים.

המחקר הציג שינויים משמעותיים בין התקופה טרום התפרצות הנגיף ולאחריה. לאחר התפרצות הנגיף, לראשונה, נמצאה עלייה ברצון בביטחון, סדר וארגון, יחד עם משיכה למסורת וקונפורמיות. לצד זאת, נצפתה ירידה ברצון לחוות דברים חדשים, מרגשים ומהנים. סך הכול נראה כי אנשים התאימו את עצמם לסיטואציה הערכית החדשה אותה הביאה הקורונה. גם לאחר הגל הראשון, כשהשגרה חזרה לעצמה, הנטייה להחשיב ביטחון ומסורת נותרה, לצד עלייה בחשיבה ביקורתית, יצירתיות ועצמאות.

ממצא נוסף ומפתיע יותר, הוא שדווקא לאחר כמעט שנה מהתפרצות הנגיף נמצאה ירידה בערכים הקשורים לאכפתיות ודאגה לזולת. אנשים הרגישו פחות קרובים לאנשים שנמצאו סביבם והיו יותר מרוכזים בעצמם. עוד נמצא קשר בין רמת הדאגה והפחד של אנשים מהקורונה לבין מידת האכפתיות שלהם מאנשים אחרים - ככל שאדם חשש יותר מהנגיף, כך הוא נעשה פחות אכפתי כלפי הסביבה שלו.

המחקר נערך על ידי ד"ר אלה דניאל מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' מיה בניש-וייסמן מהאוניברסיטה העברית, פרופ' ענת ברדי מאוניברסיטת רויאל הולווי, פרופ' רון פישר מאוניברסיטת ויקטוריה ופרופ' ג'ולי מאוניברסיטת מערב אוסטרליה.

קורונה ערכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד