א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

פטיפון – מאז ועד היום

אין דבר יותר נוסטלגי מהפטיפון. אז מהו בכלל? האם עוד אפשר למצוא אותו כיום ואילו גלגולים הוא עבר עם הזמן? כל התשובות – בהמשך מאמר זה!

פטיפון – מאז ועד היום
פטיפון צילום: פיקסביי

מהו פטיפון?

פטיפון הוא מכשיר, שבאמצעותו ניתן לנגן את המנגינות הצרובות על פני תקליטי ויניל שחורים ושטוחים. למעשה, הפטיפון הוא מהאמצעים הראשונים בהיסטוריה, שאפשרו השמעה של צלילים מוקלטים, לצד הפונוגרף של אדיסון, אותו נזכיר שוב בהמשך. הפטיפון מורכב משני חלקים עיקריים: המשטח שעליו מסתובב התקליט וראש הפטיפון, שקורא את החריצים שעל התקליט וממיר אותם לצלילים הבוקעים ממנו בסופו של דבר.

איך הכל התחיל?

תאמינו או לא, אבל לפטיפון יש היסטוריה מאוד מעניינת! הוא הומצא בשנת 1887 על ידי הממציא היהודי אמיל ברלינר. עובדה מעניינת לגבי הפטיפון היא, שהמכשיר לא באמת נקרא כך, אלא גרמופון והסיבה לכך שכולנו מכירים אותו בתור פטיפון היא, שזה היה השם הגנרי של החברה שייצרה את מרבית מכשירי הגרמופון והייתה שייכת לאחים הצרפתיים פטה. במשך שנים רבות התחרה הפטיפון במכשיר הגרמופון של אדיסון ומה שסתם את הגולל הייתה היעילות של ייצור תקליטי ויניל לעומת ייצור גלילים.

התרומה של הפטיפון לטכנולוגיה של ימינו

פטיפון, כפי שאנו מכירים אותו מפעם, השפיע רבות על דברים שאנו מכירים מהטכנולוגיה החדשה של ימינו. אם נעיף מבט זריז עשורים ספורים אחורה, הרי שהטכנולוגיה של דיסק דק שמסתובב ומשמיע מוסיקה בדיסקמן ודומיו מזכירה מאוד את אופן הפעולה של הפטיפון. ואם נתקדם לימינו אלה, הרי שכך גם לגבי דיסקים קשיחים של מחשבים, אשר מסתובבים במהירות ומעבירים את המידע הנחוץ אל המחשבים שלנו.

הפטיפון של פעם לעומת הפטיפון של היום

לא רק הטכנולוגיה שקבע הפטיפון התפתחה עם השנים, אלא גם הוא עצמו. הכוונה היא לכך, שבתחילת דרכו של הפטיפון היה צריך לסובב ידית כדי להפעיל אותו והיא הייתה מסובבת את התקליט כדי שהמחט תוכל לקרוא את החריצים שלו ובשלב מסוים, באמצע המאה העשרים, נוסף לו מנוע חשמלי וכך התאפשר להאזין למוסיקה בלי להישאר עם שרירים תפוסים מסיבוב הידית.

ההיעלמות והחזרה של הפטיפון

אמנם הפטיפון נראה עבור רבים מאתנו כמכשיר ארכאי, אבל גם כיום רבים מחזיקים בו ואף משתמשים בו. מן הסתם, לאחר המצאת הדיסקים רבים בחרו לזנוח את הפטיפון ולעבור לדיסקים הקטנים וכך החלה דעיכתו של הפטיפון. יחד עם זאת, גם כיום יש מי שבוחר להשתמש דווקא בפטיפון להשמעת מוסיקה. לעתים מדובר על אנשים, שאוהבים את הצליל הייחודי של תקליט ויניל ישן מסתובב על גבי פטיפון, לעתים מדובר על מי שפשוט אוהב את המראה הקלאסי והמרשים שלו ולעתים מדובר דווקא על מי שהמוסיקה היא המקצוע שלו – תקליטנים. התקליטנים יכולים להפיק באמצעות הפטיפון צלילים ייחודיים ולהפוך את המוסיקה לאיכותית במיוחד.

פטיפון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד