כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הטור השבועי

אחרי החגים כבר פה! // מנדי קוריץ

זהו, אחרי החגים כבר פה! ומה עם כל מה שדחינו לאחרי החגים? רבעון אחרון בפתח, וזה בדיוק הזמן לתכנן את סוף השנה האזרחית, ולבנות יעדים לשנת 2022, כי אם לא עכשיו אימתי? | הטור השבועי

אחרי החגים כבר פה! // מנדי קוריץ
מנדי קוריץ צילום: באדיבות המצלם

כמו כולנו, גם אני דחיתי המון דברים לאחרי החגים. השאלה שאנחנו צריכים לשאול רק את עצמנו: האם סתם דחינו, או שאנחנו הולכים באמת לבצע. לפני החגים היינו עסוקים בלחץ של החגים, גם ברמה האישית וגם ברמת העסק.

כחלק מהחזרה לשגרת החורף, הגיע הזמן לעשות סדר ולהכניס את עצמנו לרכב מרוצים, ולא לשקוע בתרדמת החורף. רק כדי לסבר את האוזן לפני שנעבור למס' טיפים חשובים. הזמן שנותר עד סוף השנה האזרחית: 92 ימים, 2208 שעות. וזה המון זמן כדי לבצע הרבה שינוים, לעלות מכירות, ולבנות תוכנית לשנת 2022.

פגישה עם רואה החשבון:

אני ממליץ מאוד להרים כעת טלפון (אל תדחו) או לשלוח מייל לרואה החשבון שלכם ולקבוע פגישת תכנון סוף שנה. כמו שכתבתי מספר פעמים: ככל שאנחנו לא רוצים להתעסק בחלק מסוים בעסק, כך גם ההפסד שלנו.

אני יושב עם בעלי עסקים - ואני מתחיל לדבר איתם על רו"ח / ספקים / בנקים וכד' והם מעדיפים לדבר איך מביאים עוד לקוח לעסק. אני תמיד נוהג לומר: הרווח של הלקוח שנביא, לא יגיע לרווח שתעשה מדברים שאתה כבר מוציא.

כשאתם אצל רואה החשבון תבדקו מס' דברים:

  1. דו"ח רווח והפסד מתחילת שנה. לפי זה תראו מה מצבכם עכשיו בעסק מבחינת מיסוי, ומה הצפי לסוף שנה
  2. תבקשו לראות את חשבוניות ההוצאות שאתם הבאתם, אבל הרו"ח לא הגיש כי חשב שזה לא קשור לעסק. ותבדקו האם יש שם משהו שכן הוצאתם וקשור לעסק, כגון פגישה עסקית עם לקוח במסעדה.
  3. כרטסת מפורטת של העסק. תראו האם הסיווגים של ההוצאות נכונות ולא שסווג איזה הוצאה שקניתם ומכרתם להוצאה של השקעה בעסק.
  4. תשבו עם הרו"ח והוא כבר אמור להגיד לכם מה חסר לו ומה כדאי ומומלץ להביא ולדאוג ולא לחכות לסוף שנה,
    ואתן דוגמא: בעוסק מורשה בעל העסק מחויב להפריש לעצמו דמי פנסיה, ויש כאלה שאין להם הו"ק לקופת הפנסיה ואם לא תפרישו השנה ותדחו לשנה הבאה אז לא תזדכו על כך במס הכנסה השנה.

מחירון ומלאי:

בשנה האחרונה לא מעט עסקים חוו עליות מהספקים ולא תמיד עקבו ועדכנו, אז זה בדיוק הזמן לעשות סדר בעניין. אני ממליץ לכם לבנות במחשב קובץ אקסל של כלל המוצרים בעסק עם מחיר עלות (שאותו תוכלו לעדכן מעת לעת) ואת המחיר ללקוח.

גם בזה כדאי ורצוי להגיע לתרגיל קבוע שמתמחר את המחיר הסופי, ולמה זה מומלץ? כי הסיבה שאנחנו דוחים לבדוק או לעדכן מחיר, כיוון שמדובר בהרבה חישובים, אבל אם מדובר בתרגיל קבוע באקסל, הוא אומר לנו את התוצאה אוטומטית וכך יהיה קל לנו יותר לעבוד.

המחירון מוצרים לא מיועד לשליחה, אלא כמראה של העסק שלנו וזה עוזר בעוד דברים, כמו בהשוואה בין ספקים, כך קל לנו לדעת במהירות מה העלות שלנו ולא נאלץ לחפש את החשבונית של הספק ולהסתבך.

מבצעים לסוף שנה:

כעסק, אנחנו בדרך כלל פועלים לפי מעגל השנה (שגם משתנה מעסק לעסק). ישנם עסקים שמגיעים לחורף, והם מתחילים דשדש במקום לייצר נקודות נוספות. אם זה מבצע סוף שנה או מבצע חנוכה (למרות שהעסק שלכם לא קשור לחנוכה) או Black Friday.

וגם בזה: תחשבו מה המוצר שמכניס לכם הכי הרבה רווח שאותו אתם מעוניינים למכור. אחרי שאתם סגורים על המוצר/ים, עכשיו תחשבו למי הוא מיועד, מי הקהל יעד שהכי ייהנה מהמוצר או שהכי צורך את אותו.

אחרי שאתם סגורים על המוצר/ים, וקהל היעד, עכשיו תחשבו מה הקהל יעד שלכם אוהב, איפה הקהל יעד שלכם מסתובב, מה התחומי עניין שלו. אחרי שאתם יודעים מה המוצר, קהל יעד, מה הקהל יעד מחפש, עכשיו תעטפו את המוצר בשביל הקהל יעד המיועד.

לעטוף לאו דווקא בעטיפה פיזית אלא בנקודת שיווק - איך לפנות ללקוח.

אם תשימו לב, בשנה האחרונה החברות הגדולות לוקחות את אותו מוצר ועושות כמה שינויים קטנים ומוכרים אותו רק לסוכני ביטוח, למתווכים, למשפחות ברוכות ילדים, ולא חסר דוגמאות לכך. אז למה אתם לא יכולים גם לעשות זאת?

לדוגמא: כשדייגים הולכים לדוג, רובם חושבים כמו יתר הדייגים והולכים למקום שמשי ונעים עם משב רוח קריר, העיקר שיהיה להם נח. אבל כשמאסטר הולך לדוג, הוא חושב כמו הדג ושואל באיזה אזור יהיה הכי נעים לדגים לשחות? ולשם הוא הולך.

בטור הבא נלמד איך בונים מעכשיו את התוכנית של שנת 2022. רוצים ללמוד כבר עכשיו ? שלחו מייל וקבלו ללא עלות את "תכנון 2022". כי כבר למדנו שסוף מעשה במחשבה תחילה!

אין במאמר זה כדי להחליף יועץ או כדי להתוות דרך, ואין בדברים הנ"ל לקיחת אחריות על פעולותיכם. מקווה שעזרתי לכם. מוזמנים להביע את דעתכם או לשתף בנושאים שמעניינים אתכם. בכל שאלה ניתן לפנות למייל:  [email protected]

 

 

 

כלכלה דעה מנדי קוריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד