כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

זוכה מרצח השמש של סאטמר - ולקה בהתקף לב קשה

דייויד רנטה הורשע ב-1990 ברצח של 'ר' חזקל שמש' במהלך שוד • 23 שנים אחרי התברר: היו שיבושים ובידוי ראיות בתיק • אבל יומיים לאחר שזוכה ושוחרר לקה בהתקף לב קשה

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90

דייויד רנטה, אסיר לשעבר מניו-יורק, ששוחרר ביום חמישי שעבר מהכלא לאחר שריצה 23 שנים בכלא בגלל רצח שלא ביצע, אושפז יומיים לאחר שחרור במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים, בשל התקף לב קשה בו לקה.

דייויד רנטה, כיום בן 58, הורשע ברצח של הרב יחזקאל ורצברגר הי"ד - השמש של בית המדרש של סאטמר בשכונת ויליאסבורג - בשנת 1990, אבל שוחרר ביום חמישי האחרון, לאחר שמחלקה מיוחדת בפרקליטות מחוז ברוקלין קבעה כי היו שיבושים ובידוי ראיות בתיק נגדו.

"הטראומה של הרשעתו השגויה, מאסרו הממושך, והרגשות העזים סביב שחרורו, השפיעה עמוקות על בריאותו", אמר עורך דינו.

הרצח בו הורשע רנטה זעזע בשעתו את חסידות סאטמר כמו גם את כל יהודי ניו יורק, והעיתונות האמריקנית כולה דיווחה עליו בהרחבה. הרצח אירע לפני 23 שנה בשכונת ויליאמסבורג. הרוצח ערב ליהלומן חיים וינברגר, שיצא מביתו באחת הקומות העליונות בבניין בויליאמסבורג. במזוודה שנשא בידו היו 50 פאונד של יהלומים ואבני חן. וינברגר הבחין בצעיר בלונדיני גבוה המתבונן בו, והשניים החליפו מבטים.

וינברגר נכנס למעלית והצעיר מיהר לרדת במדרגות. לוינברגר היה מפתח מיוחד במעלית שאפשר לו לרדת הישר אל הרחוב מבלי לעצור ביתר הקומות. כשוינברגר נכנס למכוניתו הוא הבחין בצעיר הבלונדיני רץ אחריו עם אקדח שלוף, כשפניו מכוסות בכובע גרב. וינברגר לא איבד עשתונות, התניע את מכוניתו, ביצע רוורס הישר על השודד והפיל אותו על ערמת זבל שהייתה במקום - ומיהר להסתלק מהמקום.

הצעיר התאושש, והבחין בר' יחזקאל ורצברגר, השמש של בית המדרש של סאטמר - שנודע בכינוי ר' חזקל שמש - שבדיוק באותם רגעים נכנס לרכבו בדרכו לבית המדרש. הצעיר ניגש לורצברגר, ירה בראשו, פתח את דלת המכונית, שלף את השמש שנפצע קשה מהמכונית, ומיהר להסתלק עם מכוניתו.

הרצח עורר סערה. חסידות סאטמר דרשה מהמשטרה ללכוד את הרוצח בכל מחיר, והמשטרה הבטיחה פרס של עשרת אלפים דולר למי שיוביל ללכידת הרוצח. בסופו של דבר עצרה המשטרה את דייוויד רנטה, מובטל שצרך סמים, שהיה אז בן 35. רנטה הואשם ברצח ונכלא ל-37 שנות מאסר.

רנטה טען כי לא רצח, וניסה להוכיח את חפותו באמצעות עורכי הדין. לאחרונה הגיע תיק הרצח לידי מחלקה מיוחדת המטפלת בתיקים חמורים, המחלקה ערכה חקירה מיוחדת והגיעה למסקנה שרנטה אינו הרוצח.

עם שחרורו ביום חמישי על ידי בית המשפט, אמר רנטה: "כפי שאמרתי מההתחלה, אין לי שום קשר למקרה". משפחתו אמרה מיד לאחר הזיכוי כי הסבל שנגרם לה ולדייויד "לא יעבור בשתיקה".
רוצח סאטמר התקף לב דיוויד רנטה יחזקאל ורצברגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד