כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מסע שורשים חדשני

מדהים: גילתה משפחה שלמה אחרי שחשבה שנספתה בשואה

חברת MyHeritage מחוללת מהפכה בכל הנוגע להיסטוריה המשפחתית שלנו • באמצעות טכנולוגיה מתקדמת של הצלבת מידע ומאגר מקוון עצום של רשומות היסטוריות, ניתן למצוא בקלות קרובי משפחה רבים וליצור אילן יוחסין מפואר • הכירו את ברכה ויוחי, זוג בני דודים שלא ידעו אחד על קיומו של השנייה עד לשימוש ב-MyHeritage שארגן ביניהם מפגש מרתק ומרגש

מדהים: גילתה משפחה שלמה אחרי שחשבה שנספתה בשואה
תגלית משפחתית צילום: יח"צ

חשבנו שסיפורים כאלה מתרחשים רק בספרי חיים ולדר או שהם נחלת המילניום הקודם בלבד, אך לאחרונה אנו עדים ליותר ויותר מקרים, בהם ממצאים מסמרי שיער טלטלו חיי משפחות מהקצה לקצה, כולל מפגשים מרתקים בין קרובי משפחה שלא ידעו אחד על קיומו של השני.

כל זה קורה הודות לפיתוח חדשני של חברת MyHeritage. המערכת המיוחדת שפיתחה החברה מכילה בתוכה מאגרי מידע עצומים והיא טומנת בחובה לא מעט גילויים מרעישים אודות ההיסטוריה המשפחתית שלנו, כגון גדולי תורה מהדורות הוקדמים שמתגלים לפתע באחד מענפי האילן המשפחתיים שלנו. באמצעות הזנת נתונים והצלבות מידע חכמות, באפשרותינו לגלות פרטים חדשים שטרם ידענו על משפחתנו ובעצם - גם על עצמנו.

לחצו כאן וגלו את ההיסטוריה המשפחתית שלכם>>>

כזאת הייתה ברכה (בוקי) לוקס, ניצולת שואה תושבת חיפה, שעדיין אינה מעכלת את אשר גילתה במחקר המשפחתי שביצעה בתחילת משבר הקורונה.

במהלך חודש אייר, בעיצומו של הסגר הראשון, מצאה בוקי פנאי לנבור במסמכים משפחתיים אותם קיבלה מהדוד שלה לפני שנים רבות. "בדומה לרבים, גם אני ניסיתי להוציא את המיטב מהימים המשמימים בהם שהינו בבית מחוסרי מעש ולקחתי את הפרויקט המשפחתי כאתגר של ממש. היינו רק אני, זכוכית מגדלת וערימת דפים בלתי נגמרת", מספרת, כאשר נדמה כי נפשה עדיין נמצאת בעין הסערה אותה חוותה. "זה דרש עבודת תרגום מאומצת ולכן דחיתי תמיד את המשימה. בנוסף, תמיד אמרתי לעצמי שמשפחתי מתה מזמן ואין טעם להתעסק במתים, עדיף להתמקד באלו שחיים... " משתפת במין סרקזם. "אולם בימים האלו, הכנסתי את עצמי למשטר עבודה של ממש. בכל בוקר השכמתי ב- 7:30 ויחד עם כוס הקפה, גמעתי בשקיקה את המידע המסקרן שנגלה בפני".

המידע עליו מדברת בוקי, כלל פרטי פרטים על העיירה בה גדלה משפחתה הקדומה. אינפורמציה משפחתית שבעבר נדמתה בעיניה כאפורה ומשעממת, קיבלה לפתע צבע ואור אחר לחלוטין.

"היו שם שמות בני המשפחה, מיקומים, מקצועות ואפילו צורות חיים, הרגשתי בתוך ספר עלילה מרתק, שאני חלק ממנו", ממשיכה בסיפורה האישי.

כדי להעמיק במחקר הפרטי אותו ערכה, נרשמה בוקי בעצת ידיד לאתר MyHeritage, ואחר שהזינה את שמה ושם סביה, החלה לקבל התאמות חכמות במערכת. "התחלתי להכניס שמות של 'דודים'. כניצולת שואה כולם נקראים אצלך דודים, כי אתה לא באמת זוכר ומכיר את ההיסטוריה המשפחתית שלך".

כבר בשלב הראשוני נחשפה גברת לוקס לפרטים שהכו אותה בתדהמה. "הייתה שם תמונת מחזור צבעונית של בת דודה שלי שנהרגה בתקרית ירי בארה"ב. לאחר מכן גיליתי תעודת התאזרחות של דוד שלי, כולל דרכון ותמונה. זה פשוט מדהים", משתפת בהתלהבות.

בשלב הזה לא יכלה לעצור בעד יצר הסקרנות שבעבע בתוכה ושדרגה את חשבון ה-MyHeritage שלה והרחיבה את פונקציות החיפוש ואיתור קרובי משפחה.

"בתי הראתה לי איך ניתן בקלות להעלות תמונות לתוך המערכת ואחרי דקות ספורות קיבלתי לתיבת המייל שלי את ההודעה המדהימה הבאה "סבא שלי וסבא שלך היו אחים, שלום בת דודה".


התאמת יוחסין • קרדיט: אתר החברה

שולח ההודעה היה יוחי מילר מרעננה, אשר חוקר את ההיסטוריה המשפחתית שלו שנים רבות. כמשתמש ותיק ב-MyHeritage, מצא הרבה מאוד חומר על משפחתו והרכיב ממנו אילן יוחסין ענק המונה מעל ל-1600 איש!

"נושא השואה היה טאבו בבית, אף אחד לא דיבר, לא שאל ולא סיפר" מציין בפנינו יוחי. "אולם כשהבן שלי היה צריך להכין לבית הספר עבודת שורשים, הבנתי שאין ברירה אלא להתחיל לחקור יותר לעומק את הנושא".

יוחי ניסה את מזלו בעיון במסמכים וקלסרים שהעביר לו אביו, אולם שם לא קיבל מידע על סביו שעל פי מה שידע נרצח על ידי אנשי גסטאפו בתחנת משטרת ברלין. "בשלב הזה נכנסה MyHeritage לתמונה. לפני 10 שנים קיבלתי הודעה מסטודנטית גרמניה שעבדה על פרויקט, שעסק בבית מעצר בברלין. היא כתבה לי כי גילתה שבאחד החדרים במתקן היה ציור קיר שבתוכו הייתה חתימה של מי שצייר את הציור, דוד טריסקר, קרוב רחוק שלי, שהיא מצאה אותו מופיע באילן היוחסין שלי ב-MyHeritage".

יוחי סייע לחוקרת הגרמנייה ונתן לה את תמונתו של דוד כנער והתמונה מוצגת כיום בבית המעצר, שהפך לימים למוזיאון. יוחי הבין שהוא יכול לנצל את הקשרים שיצר דרך המערכת על מנת להשיג חומרים נוספים וביקש את עזרתם של חוקרים בגרמניה למצוא עבורו מידע נוסף אודות סבו שנרצח במשטרת ברלין והם חשפו בפניו כי סביו הוכה עד זוב דם ונפטר לאחר מכן מפצעיו בבית החולים. 


ציור בבית המעצר • קרדיט: מתוך אתר החברה

אולם פריצת הדרך האמיתית בחקר המשפחתי של מילר, עליה אנחנו מספרים כאן, הגיעה שנים לאחר מכן, כאשר המערכת המשוכללת "ארגנה" עבורו את המפגש הכביכול אקראי עם ברכה לוקס, בת דודתו המתגוררת כ-50 ק"מ ממנו, בלי שידע על עצם קיומה. "פתאום אני מזהה התאמה, ואני רואה שיש משתמשת מישראל שסבא שלה היה אח של סבא שלי", מספר יוחי. "זה היה רגע מאוד מרגש. שוחחנו מיד בטלפון והחלפנו פרטים וסיפורים. המערכת של MyHeritage פיצחה עבורנו פרטים נוספים שלא הכרנו. כמו למשל שסבא של ברכה נעצר בפריז, נשלח למחנה דראנסי ומשם גורש לאושוויץ. היקף המידע שם הוא לא פחות ממדהים".


בשיחה בין השניים, חשפה בוקי בפני יוחי עוד בני דודים שמתגוררים בברזיל עליהם לא שמע מעולם וכך המעגל המשפחתי הורחב וגדל אף יותר.

"זו התרגשות עצומה", מסכם יוחי את תחושותיו. "לולא MyHeritage זה לא היה קורה. כל אחד היה שומר לעצמו את המידע בעץ הפרטי שלו ושם זה היה נגמר. מבחינתי, הגילוי הזה הוא סוג של חלום – לדעת שאחרי כל מה שעברה המשפחה שלנו, יש צאצאים חיים ושושלת משפחתית ענפה".

נסו גם אתם את מזלכם במערכת, ייתכן וכבר בקרוב תחשפו למידע מרתק ומסקרן. פתיחת חשבון במ-MyHeritage הינה חינמית, אולם ככל שרוצים להעמיק ולהיחשף לאופציות נוספות, יש לשדרג את החשבון. כנסו והרכיבו את אילן היוחסין שלכם ומי יודע, אולי תגלו שאתם חלק משושלת מפוארת ומיוחסת של שם ענק בהיסטוריה היהודית.

לחצו כאן וגלו את ההיסטוריה המשפחתית שלכם>>>

מסע שורשים אילן יוחסין מיי הריטג'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!