י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

החסיד שהרשיע את דיוויד רנטה ברצח - לחם לזיכוי

מנחם ליברמן, חסיד סאטמר בן 36, שעדותו שלחה למאסר את דיוויד רנטה, היה גם מי שהוביל לשחרורו של רנטה - באיחור של 23 שנים • כעת הוא מסביר למה עשה זאת

מנחם ליברמן. צילום: ניו יורק פוסט
מנחם ליברמן. צילום: ניו יורק פוסט



מנחם ליברמן, חסיד סאטמר, היה בן 13 בלבד כשעמד על דוכן העדים בבית המשפט בברוקלין, שם נשא את העדות שהפלילה את דיוויד רנטה, שהורשע ברצח הרב יחזקאל ורצברגר הי"ד – שמש בית המדרש של סאטמר בשכונת ויליאמסבורג.

23 שנה חלפו מאז אותו מאורע, והחלטתו של ליברמן לחזור בו מהעדות, היא זו שהובילה לפריצה הגדולה בחקירה המחודשת, שהסתיימה בסוף השבוע האחרון בשחרורו הדרמטי של רנטה.

עוד בנושא:
זוכה מרצח השמש של סאטמר - ולקה בהתקף לב קשה

דיוויד רנטה, כיום בן 58, הורשע בביצוע הרצח בשנת 1990. הוא נשפט ל-37 שנות מאסר, אך ביום חמישי האחרון הוא שוחרר מהכלא, לאחר שמחלקה מיוחדת בפרקליטות מחוז ברוקלין קבעה כי היו שיבושים ובדיית ראיות בתיק שהתנהל נגדו.

ליברמן היה אחד מהעדים שהפלילו את רנטה.

"הרבה דברים גרמו לי לחשוב ולהבין שזה לא בסדר", הוא אומר היום. "שיש אדם שיושב בכלא, למרות שהוא לא ביצע את הרצח והוא לא צריך להיות שם".

"תרים את האיש עם האף הגדול"

הרצח אירע לפני 23 שנה בשכונת ויליאמסבורג. הרוצח ערב ליהלומן חיים וינברגר, שיצא מביתו באחת הקומות העליונות בבניין בויליאמסבורג. במזוודה שנשא בידו היו יהלומים ואבני חן בשווי של 250,000 דולר. וינברגר הבחין בצעיר בלונדיני גבוה המתבונן בו, והשניים החליפו מבטים.

וינברגר נכנס למעלית והצעיר מיהר לרדת במדרגות. לוינברגר היה מפתח מיוחד במעלית שאפשר לו לרדת הישר אל הרחוב מבלי לעצור ביתר הקומות. כשוינברגר נכנס למכוניתו הוא הבחין בצעיר הבלונדיני רץ אחריו עם אקדח שלוף, כשפניו מכוסות בכובע גרב. וינברגר לא איבד עשתונות, התניע את מכוניתו, ביצע רוורס שפגע ישירות בשודד והפיל אותו לתוך ערימת אשפה סמוכה - ומיהר להסתלק מהמקום.

הצעיר התאושש, והבחין בר' יחזקאל ורצברגר, שבדיוק באותם רגעים נכנס לרכבו בדרכו לבית המדרש. הצעיר ניגש לורצברגר, ירה בראשו, פתח את דלת המכונית, שלף את השמש - שנפצע קשה - ומיהר להסתלק ברכבו.

ליברמן, כיום בן 36, היה אז בדרכו לישיבת סאטמר. כשצפה בשני גברים יושבים ברכב משפחתי עם מנוע כבוי, זה היה נראה לו מוזר, אך הוא המשיך בדרכו ללימודים, ומאוחר יותר שמע על הרצח המזעזע. הוא מיהר לחייג לאמו מהטלפון הציבורי וסיפר לה את שראה. כשחזר לביתו - המתינו לו שוטרים בפתח הבניין.

"הם הראו לי קלסרים עם פרצופים, לא הצלחתי לזהות אף אחד מהם", הוא משחזר. "נתתי להם תיאור של אדם, אני לא זוכר בדיוק מה היה התיאור, אבל זה כלל לא היה נשמע תיאור של דיוויד רנטה".

באותו הקיץ, זמן קצר לאחר שרנטה הודה בכך שהיה בשעת הרצח סמוך לזירת האירוע, הזעיקה המשטרה את מנחם ליברמן ממחנה הנופש בו שהה לתחנת המשטרה. "נכנסתי לתחנה, עמדו שם קבוצת שוטרים ואחד מהם אמר לי: "תרים את האיש עם האף הגדול", משחזר ליברמן. "ומי שרואה את האף של רנטה, לא יכול להתבלבל".

"זה נעשה בצורה ממש טובה, פשוט שתלו לי אותו בראש. וכשראיתי את התמונה שלו, ישר תיארתי לעצמי שהוא הרוצח". ליברמן מסביר את הלחץ הנפשי בו היה נתון באותו זמן, "אתה צריך להבין", הוא אומר. "הייתי בחור חסידי שלא נחשף לטלוויזיה או לחדשות, לא ידעתי איך עובדת מערכת המשפט, הייתי מאד בלחץ".

למרות שלא היו ראיות ממשיות, ליברמן העיד נגד רנטה וגרם לכך שהוא נכלא למשך שנים רבות. הוא המשיך בחייו, ידע ששיקר, אך התנחם בכך שגם אם רנטה לא היה הרוצח, הוא וודאי היה מעורב. בהמשך עבר למונטריאול והיום הוא אב ל-7 ילדים.

"המקרה של שלום רובשקין השפיע"

בשנת 2010, חלה התפנית הדרמטית.

"המקרה של שלום מרדכי רובשקין שנשפט ל-27 שנות מאסר, ומערכת המשפט לא נהגה עמו ביושר, שינה את דעתי מקצה לקצה. התחלתי להבין שהשקר שלי שלח אדם חף מפשע לכלא".

נקודת מפנה נוספת אירעה באותה שנה: ליברמן שהה עם משפחתו במיאמי ביץ'. באופן אקראי לחלוטין הוא פגש בחיים וינברגר, היהלומן אותו ניסו לשדוד. "הוא צעק עליי שוב ושוב, אתה שקרן! אתה שקרן!" שחזר ליברמן.

אז החל ליברמן לחקור את מקרה הרצח, "הבנתי שהרבה דברים היו לא נכונים", הוא החל לחפש את הדרך הישרה כדי להוציא את הצדק לאור. עוד באותה תקופה, הוא נפגש עם רבה הראשי של מונטריאול, הרב יונתן בנימין וייס שאמר לו: "צדק צדק תרדוף".

וכך עשה. בינואר 2011 הוא פגש את עורך דינו הקודם של דיוויד רנטה, שפנה לפרקליטות מחוז ברוקלין עם הממצאים שבידו, וכעבור יותר משנתיים נקבע כי אכן היו שיבושים בראיות בתיק נגד רנטה.

ליברמן סיפר כי בשבוע שעבר התקשר אליו עורך דינו של רנטה ואמר לו כי הוא מתכוון לתבוע אותו. "לא אכפת לי מה הוא אומר. המטרה שלי הייתה להוציא את הצדק לאור, וכך הצלחתי".

רנטה אושפז ביום שישי לאחר התקף לב קשה שעבר. "הטראומה של הרשעתו השגויה, מאסרו הממושך, והרגשות העזים סביב שחרורו, השפיעו עמוקות על בריאותו", אמר עורך דינו.
דיוויד רנטה ליברמן עדות שקר רצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד