י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הבחירות לרבנות הראשית יפצלו את הקואליציה?

כיצד השתבש הדיל בין ש"ס והבית היהודי לבחירות לרבנות הראשית? • והאם ראשי יש עתיד והבית היהודי ייכנסו לעובי הקורה, במה שמתגלה כסדק הראשון בקואליציה?

הגר"ש עמאר. צילום: חיים שוורץ
הגר"ש עמאר. צילום: חיים שוורץ



האם הסדק הראשון בקואליצייה ייבקע דווקא בנושא בחירת רבנים ראשיים למדינת ישראל, נושא המרוחק שנות אור ממשנתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד?

בליכוד-ביתנו משקיפים מן הצד על הפלונטר ההולך ונוצר בין יש עתיד לבית היהודי, ובהחלט מרוצים. עד כה מקפידים ראשי המפלגות שלא להתערב, אך נראה כי מיד לאחר הפסח גם הם ייכנסו לתמונה, והתבערה שרק החלה - תלובה.

ומה לאחר שתיפער תהום בין שתי המפלגות? "אזי ירחם ה'", אמר לי הבוקר בכיר בליכוד, שמעדיף לא לחשוב קדימה. קודם כל יש לפרק את הברית האיתנה בין לפיד ובנט, ההמשך, אם יבוא, יכול רק להיטיב עם הליכוד בקונסטלציה הקיימת.

ברקע עומד הדיל של הרב עמאר עם הבית היהודי. על פיו יתאפשר לרב להגיש בשנית מועמדות לתפקיד הרב הראשי לישראל, ובתמורה תקבל הבית היהודי נציג משלה למשבצת האשכנזית. עד כה דיברו בבית היהודי על המועמד מטעמם - הרב דוד סתו.

בלשכת הרב עמאר מכחישים כמובן את הדיל האמור, אך שלא באופן רשמי מנסים גורמים בש"ס להצדיק את הדיל. במקום לקבל שני רבנים ציוניים, הם אומרים, נציל את מה שאפשר ויהיה רב חרדי אחד. ביהדות התורה זועמים מאד. היתכן? אנחנו תוקפים את ממשלת השמד, ואתם סוגרים דילים עם הבית היהודי?

כל זה לכאורה לא אמור להעסיק את הקואליציה, לתנועה בראשות ציפי לבני לא אכפת מי יכהנו כרבנים ראשיים, גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לא כלל את הנושא במשנתו ההשקפתית. התסבוכת החלה, כאשר לתמונה נכנסו שני אישים, האחד הוא שר החינוך שי פירון, מרבני צוהר ותומך מוצהר ברב דוד סתיו כמועמד האשכנזי, גם במחיר דיל עם ש"ס ומתן המשבצת הספרדית לרב עמאר. אצלו, המועמדות הזו היא עניין עקרוני. בפרט שהוא מבין שגם לאחר שינוי הרכב הגוף הבוחר, לא ברור שהקואליציה תוכל לזכות בשתי המשבצות.

אלי בן דהאן. צילום: פלאש 90צילום: אלי בן דהאן. צילום: פלאש 90
אלי בן דהאן. צילום: פלאש 90


בן דהאן שומר טינה לגר"ש עמאר

בבית היהודי מכהן כסגן שר הדתות במעמד של שר, הרב אלי בן דהן, מי שאינו אוהב יתר על המידה (בלשון המעטה) את הרב עמאר עוד מימי כהונתו כמנכ"ל בתי הדין הרבניים. באופן רשמי הוא אינו אומר זאת, ומשתמש בטענה מנצחת לא פחות: למה להסתפק ברב ציוני אחד, כשאפשר להשיג שניים? השניים שלו, צריך להדגיש, אינם כוללים את הרב סתיו, מבחינתו, במשבצת האשכנזית צריך לשבת הרב יעקב שפירא - אליו הוא מקורב משכבר הימים. כידוע, הרב בן דהן 'חרדי' יותר ממרבית חברי הבית היהודי. טיעונו, אגב, זוכה לתמיכה גם במוסדות המפד"ל, גם בקרב אישים שאינם חרד"לים, אך רואים במינוי שני רבנים ציוניים הישג אפשרי שאסור לוותר עליו.

ראשיתה של המחלוקת גרמה ליחסים עכורים בין הצמד, יש אומרים שהשניים אינם מדברים כבר מספר ימים, אך ברור כי מדובר במשחק של כיפופי ידיים בין שתי המפלגות המרכזיות בקואליציה. אל המשחק הזה, כך נראה, ייאלץ לפיד להכניס את ראשו, כדי לפשר ולגשר.

לליכוד, כמו גם לראש הממשלה, בנימין נתניהו, אין שום עניין בנושא, אלא שליו"ר ישראל ביתנו, השותפה, יש. אין זה סוד כי ליברמן 'לא מת' על ש"ס, ונציגו בוועדת החוקה, דוד רותם, כמעט נשבע כי יעשה הכול כדי לטרפד את החוק להמשך כהונת הרב עמאר. ביום האחרון של הפגרה עבר החוק בנושא דרך הוועדה המסדרת, הרחק מעיניו, כך שלא הייתה לו שליטה על כך, וכהונת הרבנים הוארכה בארבעה חודשים, אלא שכאשר ישוב החוק לוועדה 'שלו', הדברים עלולים להשתנות, ולרעת הרב עמאר.

התפתחות נוספת שעשויה לקרות, היא תמיכה של יהדות התורה (לא באופן רשמי כמובן) בעמדת הרב בן דהן, נגד עמדת ש"ס.

ומי שחשב שהימים הראשונים בממשלה ה-13 יהיו משעממים, טעה.
רבנים ראשיים שלמה עמאר מאבק קואליציה אלי בן דהאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד