ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ראש ממשלת סלובקיה: "ה'חתם סופר' תרם רבות לתרבות ארצי"

רוברט פיצו, ראש ממשלת סלובקיה, נפגש עם משלחת מרכז רבני אירופה • "הדיפלומטים הישראלים נאבקים על הזכות להיות מוצבים בברטיסלאבה כשגרירים"

צילום: בנקו ולדימיר
צילום: בנקו ולדימיר

ביום רביעי האחרון נפגשה משלחת של מרכז רבני אירופה ושל איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופאי (ה-EJA) עם ראש ממשלת סלובקיה, רוברט פיצו, ועם נשיאה, איוואן גספרוביץ'. במהלך הפגישה התייחס ראש הממשלה לתרומה החשובה שתרמו יהודי ארצו לתרבות שלה, והביא כדוגמה לכך את בעל ה'חתם סופר' שפעל לפני למעלה מ-200 שנה בברטיסלאבה, בירתה של סלובקיה כיום ובעבר חלק ממלכת הונגריה שכונתה פרשבורג. "החתם סופר הפך את ברטיסלאבה לבירת חינוך יהודית עולמית, ובכך הביא לתרומה חשובה לתרבות הסלובקית" אמר ראש הממשלה.

הרה"ג יעקב בידרמן, רב בווינה וחבר בוועדת האסטרטגיה של איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופאי, הרה"ג ברוך אוברלנדר, רב ואב"ד קהילת 'חברה ש"ס' בבודפשט, הונגריה וחבר מועצת רבני אירופה, והרה"ג ברוך מאיירס, רבה של סלובקיה. לצידם נטלו חלק הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' ואיגוד הארגונים, איגור רינטל, נשיא הקהילה היהודית בסלובקיה, אלכסנדר לוין, נשיא הקהילה היהודית בקייב והפורום העולמי ליהודים דוברי רוסית ורוני ברוקנר סגן נשיא איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופאי.

במהלך הפגישה הדגיש ראש הממשלה את החשיבות שהוא רואה בשימורם של אתרים היסטוריים יהודיים בסלובקיה, כגון בתי כנסת ובתי עלמין, כהכרה בחשיבותם כחלק בלתי נפרד מן התרבות שלה. בהקשר זה הוא הזכיר לרבנים כי עוד בזמן שהיה חבר בית הנבחרים הסלובקי פעל להעברתו המוצלחת של חוק יום הזיכרון לשואת יהודי סלובקיה, שנקבע ל-9 בספטמבר ואשר מצוין עד לעצם היום הזה במדינה. ראש הממשלה סיים את הפגישה כשהוא מציין בגאווה את היחסים הטובים בין ממשלתו לבין הקהילה היהודית בסלובקיה, שמקום מושבה המרכזי הוא בברטיסלאבה, הבירה.

לאחר הפגישה עם רה"מ פנתה המשלחת הנכבדת לארמון הנשיאות, שם ציפה לה נשיא המדינה. הנשיא שזוכה לפופולאריות גבוהה מאוד במדינה דיבר באופן נחרץ על החשיבות של מלחמה בלתי מתפשרת באנטישמיות ובחוסר סובלנות בסלובקיה וברחבי העולם בכלל. בהקשר זה ציינו חברי המשלחת בסיפוק כי אכן בסלובקיה האנטישמיות לא מורגשת, בין היתר, בגלל הטון התקיף של השלטון בכל הנוגע לכך. הנשיא ציין כי המפגש עם רבנים ומנהיגים יהודיים באירופה הוא "פתיחה של פרק חדש בשיתוף הפעולה של סלובקיה עם יהדות אירופה".

לקראת סוף הפגישה ציין הנשיא בסיפוק את יחסיה המצויינים של סלובקיה עם ישראל, וכי הובא לידיעתו כי "דיפלומטים ישראלים בכירים נאבקים אחד בשני על הזכות להיות מוצבים בברטיסלאבה כשגרירי ישראל לסלובקיה". בסוף כל אחת מהפגישות העניקה המשלחת לשני המנהיגים יד מכסף ובתוכה מוצג של ירושלים וכן מצות, לקראת חג הפסח הקרב. הרב בידרמן, שעמד בראש המשלחת הסביר לשניהם את החשיבות של חג המצות עבור העם היהודי ואת המסר שהוא מעביר, לא רק עבור היהודים, אף לאנושות כולה. ביקורה של המשלחת בברטיסלאבה מצטרף לשורה ארוכה של ביקורים שמטרתם ללמוד על צרכי הקהילות היהודיות המקומיות במטרה ליצור כלי סיוע אפקטיביים יותר ובמטרה לחזק את הקשר של הקהילות עם הממשל.
סלובקיה חתם סופר תרבות אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד