ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
נפטר לפני ראש השנה

הרשויות רצו לשרוף: ניצול השואה שנפטר בסין יובא לקבורה בארץ

מת מצווה: במבצע מיוחד של היחידה הבינלאומית של זק"א ושליחי חב"ד בסין ובהונג קונג, ינחת לפני שבת בנתב"ג ארונו של יהודי ניצול שואה שנפטר בסין לפני ראש השנה והרשויות רצו לשרוף את גפותו. 'בחדרי' עם הסיפור המלא ועל העזרה חובקת עולם עד לקבורתו במוצ"ש הקרוב

הרשויות רצו לשרוף: ניצול השואה שנפטר בסין יובא לקבורה בארץ
מתנדבי זק"א עוסקים בקבורה צילום: אילוסטרציה

מבצע מיוחד של שליחי חב"ד בסין ובהונג קונג בשיתוף היחידה הבינלאומית של זק"א, לאחר גיוס סכומי עתק של עשרות אלפי דולרים, יובא לקבורה בישראל יהודי ניצול שואה שנפטר לבדו בסין.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרשויות ביקשו לשרוף את גופתו אך בזכות המאמצים ושיתוף הפעולה נמנעה שריפת גופתו ופגיעה בכבוד המת.

מדובר בשמואל יוסף (סם) בריסקין ז"ל ניצול שואה שנולד בצרפת בשנות ה40 במאה ה19. כשהגרמנים נכנסו לעיירת מגוריו, נעלם אביו, ואמו החלה לנדוד ברחבי אירופה יחד עם שלושת ילדיה, בצר לה החליטה להסתיר את זהותם היהודית ולהכניסם לחסות במנזר עד יעבור זעם.

לאחר המלחמה היגרה המשפחה למונטריאול שבקנדה ובשנים האחרונות עבר שמואל לסין לצורך עסקיו. מספר שבועות לפני ראש השנה הידרדר מצבו, ימים ספורים לפני החג נפטר בבית חולים מקומי, לאחר מאמצים רבים של שליחי חב"ד, חברי הקהילה היהודית וארגון זק"א יובא שמואל במוצאי שבת למנוחות בישראל.

שליח חב"ד בשאנזן סין הרב שלום חזן סיפר על מה שאירע "קיבלתי טלפון מאחותו של שמואל, אישה כבת 90 שחיה בארה"ב שסיפרה על אחיה שגר לבדו בסין ואושפז בבית רפואה מקומי בעקבות זיהום קשה שפשט בכל גופו, מצבו קשה מאוד ובגלל מצבו הכלכלי הירוד הוא לא מקבל טיפול בבית הרפואה שדורש כסף כדי להתחיל בטיפול. מיד אישרנו לביה"ח להעבירו לחדר טיפול נמרץ והעברנו סכום כסף שגוייס מאנשי הקהילה, לצערי עוד באותו לילה החזיר שמואל את נשמתו ונפטר".

בכדי להביאו לקבר ישראל יצר השליח בסין קשר עם שליח חב"ד בהונג קונג וארגון זק"א, הרב יעקב רוז'ה יו"ר ועד רבני זק"א פסק שמדובר בניצול שואה שהוא יהודי קדוש - והורה לעשות הכל כדי להביאו לקבורה בישראל. לאחר מאמצים רבים ועבודה משותפת הצליחו במשימה והיהודי יזכה למנוחת עולמים בקבורה יהודית בישראל.

שליח חב"ד בהונג קונג הרב מרדכי אבצן שפיקד על המשימה, סיפר: "נלחמנו במלחמה של ממש למען כבוד המת, מדובר בסיפור עצוב מאוד, שמואל היה גלמוד ובודד, הרשויות המקומיות הערימו קשיים רבים הן בגלל מגפת הקורונה והן בגלל סכומי העתק של עשרות אלפי דולרים שנדרשו בכדי להביא אותו לקבורה בישראל. מיד עם קבלת הבשורה הקשה שהיהודי לא שרד את הטיפול ונפטר בבית החולים, התחלנו לגייס את הסכום בהשתתפותם של חברי הקהילה היהודית בהונג קונג וחברים מארצות הברית שנרתמו יחד למען המשימה הקדושה להביא יהודי, אוד מוצל מאש, נשמה קדושה ששרדה את השואה לקבר ישראל".

"עבדנו קשה מאוד בימים שבין החגים והשבתות בכדי לסדר את כל האישורים והניירת מול השלטונות, בזכות שיתוף הפעולה עם זק"א הצלחנו לעמוד במשימה הקשה. איננו מבינים את דרכי השם, אנחנו שליחי מצווה וכאן מדובר במת מצווה - שהכל קרוביו, ואכן נלחמנו למען כבוד המת ולמען חסד של אמת. אני מתפלל ומייחל שנצטרך להתעסק רק באירועים של שמחה וחיים ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו".

חיים וינגרטן ראש אגף המצבעים בזק"א רוצה להודות ואומר: "תודתי והערכתי למתנדבי היחידה הבינלאומית של זק"א ובפרט לשליחי חב"ד בסין ובהונג קונג שנלחמו במלחמה של ממש ועשו הכל בכדי לסדר את כלל האישורים עד להעלאת ארון הקבורה על המטוס לישראל. אני רוצה להודות לגאון הרב יעקב רוזה יו"ר ועד רבני זק״א שמלווה אותנו בכל אירוע ומשימה בפרט באירוע זה, בו פעלנו בעקבות פסיקתו של הרב שבגלל שהמנוח ניצול שואה יש לעשות הכל כדי להביא אותו לקבורה דווקא בישראל, וכך פעלנו ובברכתו יצאנו לדרך. אנחנו עומדים על המשמר למען כבוד המת בארץ ובכל רחבי העולם באמצעות נציגים, מתנדבים ושליחי חב"ד שעושים הכל למען כבוד המת"

דובי ויסנשטרן מנכ"ל זק"א מסר: "אנו שולחים תודתנו וברכתנו לשר מתן כהנא ולצוות לשכתו, בפרט לקרן שירוני, אבינועם קוטשר והילה שטיפלו וסייעו לסדר את הבאת המנוח לקבורה בישראל, לחברה קדישא תל אביב שעשו השתדלות רבה למען ניצול השואה בארגון וסידור הלוויה של המנוח והקבורה. אני מודה לכלל הנציגים שסייעו ועזרו במשימה הקדושה למען כבוד המת".

היום בשעה 15:00 בצהריים ינחת ארונו בנתב"ג, ובמוצאי שבת יובא שמואל יוסף בן משה בריסקין ז"ל לקבורה בבית העלמין ירקון.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

הונג קונג סין קבורה זק"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד