י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"אין דין ואין דיין"

זעם במערכת הפוליטית על התנהלות המשטרה

לאחר תקיפת השוטרים בכפר קאסם: במערכת הפוליטית תוקפים את המשטרה על הטיפול המאופק בפורעים, לעומת הפשיטה הנרחבת של המשטרה על בני ברק, כאשר מספר צעירים תקפו בלשי משטרה. "האם ממשלת ישראל נחטפה סופית על ידי התנועה האיסלאמית? על אירוע חמור פי 1000 'פחות' הוזרמו לבני ברק פלוגות מג"ב, פרשים, מכת"זיות, רימוני הלם", כתב ח"כ רוטמן

זעם במערכת הפוליטית על התנהלות המשטרה
תקיפת השוטרים בבני ברק, שוטר פצוע בכפר קאסם צילום: באדיבות המצלם

המערכת הפוליטית בישראל סוערת לאחר שדווח כי שוטרים הותקפו באלימות קשה על ידי מאבטחים ערבים בכפר קאסם, הפועלים מטעם העירייה, בשעה שהשוטרים ביקשו לבצע חיפוש במבנה.

התוקפים אמנם נעצרו, אך המשטרה לא נקטה בפעילות הרתעה בתוך כפר קאסם. זאת, בניגוד להתנהלות המשטרה מוקדם יותר השנה, כאשר כוחות משטרה גדולים פשטו על בני ברק, שעות לאחר שרכב פרטי ובו בלשים, הותקף ברחוב שלמה המלך בעיר. כוחות יס"מ שהוזרמו לעיר בעשרות רכבים, עשו אז שימוש מופרז ברימוני הלם ובאמצעים לפיזור הפגנות כולל מסוק שפטרל באוויר, לצד אלימות חסרת תקדים שטרם נראתה בעיר מאז היווסדה.

טענות על "איפה ואיפה" בהתנהלות המשטרה נשמעו מיד, וחברי כנסת, עיתונאים ואנשי ציבור תקפו את המשטרה על ההתנהלות הזאת.

חבר הכנסת שמחה רוטמן ממפלגת 'הציונות הדתית' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלילה הוא מבחן, האם ממשלת ישראל נחטפה סופית על ידי התנועה האיסלאמית. על אירוע חמור פי 1000 'פחות' הוזרמו לבני ברק פלוגות מג"ב, פרשים, מכת"זיות, רימוני הלם וכל זה כשהמפלגות החרדיות בתוך הממשלה".

בכיר 'אגודת ישראל' חבר הכנסת מאיר פרוש: "מעניין לראות את אותם פוליטיקאים מסוימים שדאגו בכל הזדמנות לקרוא למשטרה להכות בכל הכוח בחרדים - סוגרים הערב את פיהם מול התמונות המזעזעות של אלימות נגד השוטרים".

מילותיו של פרוש כוונו ללפיד וליברמן, אך כזכור, גם פוליטיקאים חרדים תקפו אז, באירוע מוקדם יותר השנה, את התוקפים החסידים. ביניהם אריה דרעי שאמר אז: "האלימות הקשה הערב בבני ברק, של מספר פורעים נגד שוטרים שהגיעו במסגרת תפקידם לאכוף את הסגר- חמורה ומקוממת. צריך לעצור את הפורעים ולפעול נגדם בכל חומרת הדין. חייבים לשמור על ההנחיות ולהציל חיים. זה בנפשנו!"

"אם הערב לא תראו תגובה של המשטרה בכפר קאסם, דעו שממשלת ישראל נחטפה על ידי ארגון טרור", הצהיר רוטמן.

הפרשן הפוליטי הבכיר עמית סגל צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "כששוטרים הותקפו אשתקד בידי פורעים בבני ברק, לפיד וליברמן מיהרו להזדעזע ולגנות. כששוטרים הותקפו הערב בכפר קאסם, הציוץ האחרון של לפיד הוא על אוניה אמריקנית בבחריין ושל ליברמן - על נכד חדש".

איש התקשורת הימני ינון מגל צייץ: "נזכר מה המשטרה עשתה לבני ברק אחרי ששרפו שם אוטובוס - בטוח שזה מה שיקרה הלילה לכפר קאסם אחרי התקיפה של השוטרים... מתחיל להרגיש חרפה ממה שקורה פה".

לעומת חברי כנסת מש"ס, שקראו למיצוי הדין עם החסידים בעת אירוע האלימות בבני ברק - חבר הכנסת מנסור עבאס יו"ר רע"מ, אמנם גינה את תקיפת השוטרים, אך בצורה מאוד זהירה. "הבעתי גינוי חד משמעי בפני מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי, איחלתי החלמה מהירה לשוטרים, והדגשתי את החובה לשמור על שלטון החוק ושיתוף הפעולה עם המשטרה. הבעתי את רצוני שנעבוד ביחד כדי לשפר את האימון וממשק העבודה ושיתוף הפעולה בין המשטרה והאזרחים הערבים, כדי שנוכל לנצח את הפשיעה והאלימות הגואה בחברה הערבית", מסר עבאס.

עוד חברי כנסת ממפלגות האופוזיציה תקפו את הממשלה, וטענו כי מדובר באוזלת ידה של חברי הקואליציה.

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר, מסר: "מדובר במפכ"ל כושל בלי סדר יום שחייב ללכת הביתה. למעלה מחצי שנה שאני אומר שקובי שבתאי צריך לסיים את תפקידו, תמונות כאלה של שוטרים כנועים, מובסים, מותקפים, הפכו להיות מחזה נפוץ ויותר חמור שלתוקפים האלה לא יעשו כלום! ממתי משטרת ישראל מאפשרת למיליציות אזרחיות להסתובב ברחבי העיר, מי נתן להם רשות? היכן לפי החוק מותר לאנשים פרטיים לערוך סיורים ולנהל את העיר, כאילו אנחנו חיים במערב הפרוע".

ח"כ בן גביר הוסיף: "אם מקרה דומה היה מתרחש ביצהר, היו יורים כדורים חיים, כשמדובר בתושבים מכפר קאסם, אין דין ואין דיין, זו גזענות לשמה. בושה וחרפה".

יו"ר מפלגת נעם חבר הכנסת אבי מעוז ממפלגת 'הציונות הדתית' מסר: "מסתבר שמנסור עבאס לא מסתפק בראשות הממשלה אלא הוא משמש גם כרמטכ"ל, והתנועה האסלמית מחזיקה זרוע צבאית. יש לפרק את הצבא של עבאס, ולהעמיד לדין את כולם החל מאנשי השטח ועד לדרגי הפיקוד."

חבר הכנסת אופיר סופר ממפלגת 'הציונות הדתית' מסר: "בחסות המיליארדים והלגיטימציה שבנט וממשלתו נותנים לתנועה האיסלאמית קיבלנו מופע אימים וחשש של שוטרים מותקפים להשתמש בנשקם על אף שהיו רשאים לכך. אנשי כוחות הביטחון חייבים לקבל את הגיבוי המלא להגן עלינו ועל עצמם. לו היו מקבלים זאת, אותם עבריינים לא היו מעזים לנהוג כך".

חבר הכנסת ניר ברקת מהליכוד מסר: "אירוע תקיפת השוטרים בכפר קאסם הוא חמור ביותר ומעיד על אובדן הרתעה. אני מכיר מקרוב את עבודת הקודש של השוטרים מכהונתי כראש העיר ירושלים ובכלל - ועלינו לתת להם גיבוי. ישראל היא מדינת חוק ואסור לנו להסכים לקיומן של פלנגות חמושות במגזר הערבי. לא ייתכן שגורמי האכיפה חוששים להיכנס ליישובים ערביים שמתנהלים כמו במערב הפרוע ומשליטים טרור ומרימים יד על כוחות הביטחון והמשטרה. נדרשת פעולה נחרצת והפעלת יד ברזל שתשליט את הסדר והחוק בכל חלקי מדינת ישראל, ותשים סוף להפקרות ולאובדן ההרתעה".

חברת הכנסת אוסנת מארק מהליכוד תקפה: "לאיזה שפל הבאת את המדינה הזאת בנט...".

חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד צייצה, עוד טרם פרסום תגובת ראש הממשלה בנט לתקרית: "משעשעת הציפייה לתגובת ראש הממשלה על הכאת השוטרים מהסיבה הפשוטה שאין אחד כזה. יש ראש ממשלת הביטחון שנפגש עם אבו מאזן. יש ראש ממשלת הבריאות שיפגש עם אבו מאזן. ויש ראש ממשלת בטחון הפנים שבכל מה שקשור לחברה הערבית משוכנע שהיהודים אשמים. וכל ראשי הממשלה האלה שמים קצוץ על נפתלי. בואו".

מאוחר יותר מסר ראש הממשלה נפתלי בנט: "אני עומד לצד השוטרים שהותקפו באלימות קשה בכפר קאסם. האלימות בחברה הערבית הגיעה לנקודה בלתי נסבלת. נילחם בה בכל הכח. אני מצפה מהחברה הערבית, שמבקשת מהמדינה להתערב, לתת לשוטרים את כל התמיכה והגב. נגיע לתוקפים ונמצה עמם את הדין".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב מסר: "אני גאה בשוטרים שלא נרתעו בפני מיליציה מקומית בכפר קאסם, פעלו בדיוק כמצופה משוטר בישראל ולא הבליגו בפניה. מדינת ישראל היא הריבון והמשטרה היא שליחתו ותפקידה לשמור על שלום הציבור. הדין ימוצה עם החשודים שנעצרו ועם כל אדם שחושב שהוא יכול להרים יד על לובשי מדים".

כזכור, מוקדם יותר הערב דווח על אלימות קשה כלפי שוטרים: המשטרה עצרה במהלך השבת ארבעה בני אדם שלפי החשד תקפו שוטרים במהלך חיפוש בכפר קאסם. לפי תיעוד התקיפה, מדובר באלימות קשה של מאבטחים הפועלים מטעם העירייה כלפי השוטרים, בשעה שאלו ביקשו לבצע חיפוש במבנה. מהמשטרה נמסר כי צפויים מעצרים נוספים.

התקיפה אירעה בלילה שבין חמישי לשישי אולם דווחה רק לאחר שהחשודים במעשה נעצרו. היום האריך בית משפט השלום בפתח תקווה את מעצרם של שניים מהחשודים. השוטרים הגיעו למקום לאחר שהתקבל דיווח על אדם שמוחזק בניגוד לחוק וקיים חשש לשלומו. התוקפים הם אנשי "חברת שמירה" פרטית שפועלים בחסות התנועה האסלאמית.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, מסר בעקבות אירוע האלימות: "לא נעבור לסדר היום אירועי אלימות כלפי שוטרים כפי שקרה בכפר קאסם".

הנחתי את פיקוד המחוז והמרחב לפעול בנחרצות ובתקיפות ולשים את היד על כל מי שלקח חלק באירוע ואנו נעמיד לרשותם את כל האמצעים והכוחות שידרשו", הוסיף שבתאי. "כבר עצרנו 4 חשודים ביניהם שני החשודים המרכזיים שעל פי החשד תקפו את השוטרים ולא נרפה עד שנביא את כל העבריינים לדין".

שבתאי אמר כי הוא מגבה באופן מלא את השוטרים לפעול על פי חוק עם האמצעים שעומדים לרשותם אל מול כל מי שינסה להרים עליהם את ידו. לא נקבל מצב שבו פוגעים בשוטרים שבאים לבצע את תפקידם".

מהמשטרה נמסר כי המפכ"ל שוחח עם השוטרים שהיו באירוע, חיזק אותם ואמר להם: "אני מגבה אתכם ומבטיח לכם שנעשה ככל שביכולתנו למצות את הדין עם העבריינים".

תקיפת שוטרים אלימות כפר קאסם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד